سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مقام معظم رهبری از حوادث سال ۱۳۸۸ به عنوان یک فتنه بزرگ یاد کردند

مقام معظم رهبری از حوادث سال ۱۳۸۸ به عنوان یک فتنه بزرگ یاد کردند

بعد از انتشار کتاب تاریخ وقایع انتخابات 88 مقام معظم رهبری در بیانی فرمودند که مواظب باشید برخی‌ها دنبال تحریف وقایع سال 88 هستند که به نظرم ما با انتشار این کتاب توانستیم تا حدودی جلوی این تحریف را بگیریم.

: به مناسبت فرارسیدن سالگرد حماسۀ نهم دی‌ماه 88 و روز بصیرت،  متن مصاحبه سعید میرزایی نویسنده و مؤلف کتاب‌های مرتبط با فتنۀ 88 منتشر می‌شود:

در ابتدا لطفاً یک بیوگرافی درباره خودتان به ما بگویید؟ چند وقت است به نوشتن مشغول هستید؟ و این چندمین اثر شماست؟

بنده سعید میرزایی هستم از سال 1388 با موسسه قدر ولایت، کارم را با کتاب “مطالبات غیرقانونی” با موضوع انتخابات 88 و فتنة آن سال شروع کردم. بعد از این کتاب تک جلدی، کتابی را با عنوان تاریخ وقایع انتخابات 88 در سه جلد آغاز کردم که بطور مشروح به روزشمار فتنه ۸۸ پرداخته است.

ایده این کتاب از کجا شروع شد؟ موضوع کتاب بر چه اساسی انتخاب شد؟

ایده کتاب تاریخ وقایع انتخابات 88 که شامل یک مجموعه سه جلدی است از آنجا آغاز شد که مقام معظم رهبری از حوادث سال ۱۳۸۸ به عنوان یک فتنة بزرگ یاد کردند. ایشان در خطبه‌های تاریخی 29 خرداد ۱۳۸۸ سخنانی را بیان کردند که این سخنان یکی از چند مورد سخنان با اهمیت فوق‌العاده معظم‌له در دوران رهبری می‌باشد. مقام معظم رهبری در آن خطبه‌ها پرده از فتنه‌ای بزرگ برداشتند و این روشنگری ایشان به مردم موجب شد که فتنه ۱۳۸۸ تدریجاً مهار شد، صف مردم از فتنه‌گران مشخص شد؛ حماسه نهم دی در پیچیده شدن طومار فتنه سبز اتفاق بیفتد.

اینگونه بود که بنده با مشارکت و همکاری دوستان موسسه قدرولایت بنا را بر این گذاشتیم، یک مجموعه‌ای را تالیف کنیم که در بر گیرنده کلیه حوادث آن سال‌ها باشد؛ لذا کتاب تاریخ وقایع انتخابات 88 در سه جلد نفیس که هر جلد بالغ بر 1000 صفحه همراه با عکس‌های خبری مهم رنگی و پیوست‌های ضروری خصوصاً برای پژوهشگران و محققان و علاقمندان را تدوین کردیم.

 فراز و فرودهای تألیف را چگونه پشت سر گذاشتید؟ چه مسائل و مشکلاتی در راه تهیه، تدوین و نگارش کتاب برایتان به وجود آمد؟

مشکل خاصی برای تهیه این کتاب وجود نداشت. اما برای تدوین کتاب تلاش کردیم با حساسیت، موضوع را جلو ببریم. بدین‌شکل که این کتاب با اینکه تمامی وقایع و حوادث سال ۱۳۸۸؛ از اول فرودین ۱۳۸۸ تا ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۹ را در بردارد، اما عاری از هرگونه تحلیل می‌باشد. ما سعی کردیم تحلیل وقایع را به عهده مخاطب بگذاریم. البته آوردن بیانات مقام معظم رهبری در روزهای مربوطه(که به صورت جامع و مبسوط در این کتاب منعکس شده) نوعی فصل‌الخطاب کلام است.

 این کتاب شامل چه مباحثی هست؟ و به چه موضوع و موضوعاتی می‌پردازد؟

در جلد اول کتاب تاریخ وقایع انتخابات 88 تاریخ وقایع‌نگاری از اول فروردین 88 با سخنان رهبری در حرم رضوی آغاز می‌شود و وقایع تا پایان خرداد ۱۳۸8 بیان گردیده است. در جلد دوم از اول تیر ماه ۸۸ تا پایان شهریور ۱۳۸۸ و جلد سوم از اول مهرماه ۸۸ تا ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ را شامل می‌شود. در واقع اتفاقات پانزده ماه پرواقعه بیان شده است. یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب این است که در پایان هر جلد یک سری پیوست‌هایی وجود دارد که به عنوان اسناد تاریخی آن ایام می‌باشد. در پیوست‌های پایانی کتاب، نزدیک به چهل زندگینامه شخصیت‌های سیاسی و تاریخچه برخی احزاب سیاسی برای آشنایی مخاطبان، کار شده است. همچنین بیانات مختلف مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۸ در جاهای مختلف به طور کامل آورده شده است. بیانیه‌ها و نامه‌های شخصیت‌ها و نامزدها، نامه‌نگاری‌های نامزدها با شورای نگهبان و … از اسناد تاریخی این کتاب می‌باشد که به اتقان و استحکام مباحث کتاب بسیار کمک کرده است.

 چرا این نام را برای کتاب انتخاب کردید؟

خب این کتاب وقایع‌نگاری و روز شماری از انتخابات و فتنة سال 88 است. نام کتاب کاملاً گویا و در برگیرنده محتوی آن می‌باشد. از طرف دیگر نمی‌خواستیم نام کتاب جهت‌گیری خاصی داشته باشد. همانطورکه متن کتاب نیز خالی از تحلیل است و فقط وقایع‌نگاری صورت گرفته است تا مطالب به‌طور دست اول در تاریخ بماند و کتاب به عنوان یک منبع و مرجع تاریخی برای پژوهشگران شناخته شود.

 کدام از بخش کتاب برای شخص شما جالب است؟

واقعیت امر نمی‌توان گفت که کدام بخش کتاب جذابیت دارد؛ چرا که برای هر مخاطبی شاید یک بخشی جذاب باشد. اما برای بنده بخش‌هایی که اختصاص به برخوردهای داهیانه رهبری و اتمام حجت‌های ایشان با شخصیت‌ها و جریانات سیاسی است، خیلی جذاب می‌باشد. بازخوانی مناظره‌های انتخاباتی ـ در عین ناشایست بودن برخی برخوردها که در بیانات رهبری انقلاب در ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ منعکس شده است ـ از جمله بخش‌های جالب و ماندگار این کتاب است.

 چقدر کار را موفق می‌بینید؟ سطح کیفی کار(کتاب) چقدر مطلوب بوده است؟

در پاسخ به این سئوال من نمی‌توانم نظر بدهم. اما به طور قاطع می‌توانم این ادعا را داشته باشم که این کتاب جزو اولین و کامل‌ترین روزشمارهای انتخابات سال ۱۳۸۸ است. ضمن اینکه در برخی کتاب‌های دیگر که در زمینه فتنه سال 88 کار شده و یا یکی دو تا مستند دیدم که از مطالب این کتاب به عنوان سند آورده شده است.

 مطالعه این کتاب را چقدر برای فعالان فرهنگی و مخاطبان ضروری می‌دانید؟ مهمترین پیام کتاب برای آنان چیست؟

به نظر بنده مطالعه این کتاب برای مخاطبینی که آن سال‌های را ندیده‌اند و یا سن کمی داشتند و می‌خواهند این برهه از تاریخ معاصر را مورد پژوهش و مطالعه قرار دهند و بالخصوص برای دانشجویان لازم می‌دانم. حتی به نظرم اگر فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانانی هستند که قصد دارند در موضوع وقایع سال 88 فیلم یا مستند بسازند، مطالعه این کتاب خیلی می‌تواند به آنان کمک کند.

 کتاب در چه زمانی منتشر شده است؟ گزارشی از بازخورد این کتاب نزد مخاطبان دارید؟

این مجموعه سه جلدی در سال 1390 برای اولین بار منتشر شد و هم‌اکنون به چاپ سوم هم رسیده است. در مورد اینکه بازخورد از کتاب نزد مخاطبین گرفته باشیم، می‌توانم بگویم که در همان سالی که ما از این کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی کردیم، برای خیلی از مردمی که این سه جلد را می‌دیدند خیلی جای تعجب بود که ما چگونه توانسته‌ایم بیش از سه هزار صفحه مطلب درباره فتنه 88 با این‌سرعت و دقت جمع‌آوری و با این کیفیت خوب منتشر کنیم. البته ناگفته نماند بعد از انتشار این کتاب یادم هست مقام معظم رهبری در یکی از مناسبت‌های سالگرد نهم دی در بیانی فرمودند که مواظب باشید برخی‌ها دنبال تحریف وقایع سال 88 هستند که به نظرم ما با انتشار این کتاب توانستیم تا حدودی جلوی این تحریف را بگیریم. ضمناً با توجه به آمار و رصدهای نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استانی، این کتاب با وجود حجم بالا و قیمت آن، همچنان مورد استقبال خوب مخاطبان بویژه جوانان دانشجو و اساتید قرار گرفته است.

 در حال حاضر باز هم مشغول نوشتن هستید؟

در مورد کارهای جدید بنده، یک مجموعه دو جلدی تحت عنوان خواص انقلاب در لحظه‌های حساس، برای کسب مجوز به ارشاد رفته که انشاءالله هرچه زودتر منتشر خواهد شد. یک کار جدید هم پس از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مظلومیت دهه 60 انقلاب و عوض شدن جای شهید و جلاد مطرح فرمودند، انجام دادیم با عنوان دهه شصت مظلوم که این کتاب هم تا حدود زیادی می‌تواند سئوالات مخاطبین به ویژه جوانان را در مورد تاریخ انقلاب اسلامی در دهه شصت پاسخگو باشد. لازم به ذکر است که بنده با راهنمائی و مساعدت موسسة قدرولایت، در خصوص موضوع «انقلاب اسلامی، احزاب و گروه‌ها» پنج عنوان کتاب تألیف کرده‌ام به نام‌های «حزب کارگزارن سازندگی، اولین حزب دولت ساخته»؛ «حزب مشارکت ایران اسلامی، دومین حزب دولت ساخته»؛ «مجمع روحانیون مبارز در گذر زمان»؛ «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، استحاله یک سازمان»؛ «حزب اعتماد ملی، حزبی که نه ملی بود و نه اسلامی» که منتشر شده است. در این کتاب‌ها، تقریباً می‌توان تاریخ چهل ساله سیاسی انقلاب اسلامی را مطالعه و موضع‌گیری‌های این احزاب را در بارة مسائل مختلف انقلاب و اتفاقات مهم مثل فتنه سال ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸، را مورد بررسی و بازخوانی قرار داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

عمق اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی

ويدئو/

وقتی اسم آلمان را میشنوید یاد چه چیزی میافتید؟

آلمان به خاطر صنعت و خودروسازی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.