سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / زنگنه سال ۸۷: ساخت پالایشگاه صرفه اقتصادی ندارد

زنگنه سال ۸۷: ساخت پالایشگاه صرفه اقتصادی ندارد

نمی‌شود کسی که با روی کار آمدنش روند پالایشگاه‌سازی در کشور را متوقف کرد، با وقاحت تمام در مقابل دوربین‌ها بایستد و زحمات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و عملکرد دولت های نهم و دهم را در حوزه ساخت پالایشگاه به نام خود بزند.

: هر نه پالایشگاه نفت خام فعال در کشور، تا قبل از سال 76 احداث شده‌اند. تنها پالایشگاهی که طی دو دهه گذشته در کشور ساخته شده، پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که آن هم به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ساخته شد. با روی کار آمدن زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت اصلاحات، روند پالایشگاه سازی برای تولید فراورده های نفتی در ایران نیز متوقف شد. چرا که اساساً ژنرال زنگنه هیچ گاه اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشته و پالایشگاه سازی را اسراف می‌دانست.

  حالا زنگنه با همه سوابقی که در مخالفت با ساخت پالایشگاه داشت، در تازه‌ترین صحبت‌هایش با خبرنگاران ادعا کرده است که با پالایشگاه‌هایی که در زمان تصدی او در وزارت نفت احداث شده، تولید بنزین در کشور به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است.

زنگنه با طعنه به کسانی که او را مخالف پالایشگاه‌ سازی می‌دانند، گفته است: اگر مخالف پالایشگاه‌سازی کسی است که تولید بنزین را از ۵۲ میلیون لیتر به ۱۱۰ میلیون لیتر رسانده، موافق چه کسی است؟

شاید زنگنه فراموش کرده است. اما مصاحبه‌ او با روزنامه اعتماد در سال 87 که در آن مدعی است پالایشگاه صرفه اقتصادی ندارد، در اینترنت موجود است. زنگنه در مصاحبه مذکور در پاسخ به این سوال خبرنگار که «از نگاه شما ساخت پالایشگاه هنوز هم غیراقتصادی است؟»، گفته بود: بله، هنوز هم از منظر اقتصادی به اصطلاح مارجین پالایش بسیار کم است و نرخ بازگشت سرمایه در طرح های پالایشی هنوز هم خیلی پایین است.

وی که در کل اعتقادی به پالایش نفت و تولید فراورده های نفتی ندارد و نظری غیر از تولید بنزین در داخل کشور دارد، در همین مصاحبه صراحتاً تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود «بنزین که با آب تولید نمی شود. باید پولی عظیم برای احداث پالایشگاه تخصیص داده شود که از جای دیگری کم می شود و یک توسعه دیگر را متوقف می کنیم که به این قسمت پول داده می شود تا بنزین تولید شود. در تولید ناخالص کشور، بنزین چه اثری دارد؟ چرا خودروسازی ها را درست نکنیم که مصرف بنزین نصف شود؟ چرا حمل و نقل عمومی را درست نکنیم؟ چرا پولی که می خواهیم برای احداث پالایشگاه بدهیم به مترو، حمل و نقل عمومی و بهبود خودروها ندهیم؟»

زنگنه باید پاسخ دهد که چگونه ممکن است کسی که احداث پالایشگاه را بیهوده دانسته و اعتقادی به تولید بنزین در داخل کشور نداشت، اکنون تولیدی بنزین را از  ۵۲ میلیون لیتر به ۱۱۰ میلیون لیتر رسانده است؟

مردم قسم حضرت عباس را باور کنند، یا دم خروس را؟ نمی‌شود کسی که با روی کار آمدنش روند پالایشگاه‌سازی در کشور را متوقف کرد، با وقاحت تمام در مقابل دوربین‌ها بایستد و زحمات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و عملکرد دولت های نهم و دهم را در حوزه ساخت پالایشگاه به نام خود بزند.

بررسی عمکلرد بیژن زنگنه حاکی از این واقعیت است که تمامی تلاش وزارت نفت در شش سال گذشته متمرکز بر افزایش میزان تولید و صادرات نفت خام بوده و خبری از همت دولت برای ساخت و تجهیز پالایشگاه‌های نفت خام نبوده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واکنش نماینده مردم تهران به ساخت مسجد در بوستان قیطریه

به‌ جز منتقدان منصفی که باید اقناع شوند، ریشه تهاجم به تقویت مساجد، همان جریان نفوذی حلقه کیان است که در دهه ۷۰ دو اقدام مخرب فرهنگی-اجتماعی را دنبال کرد.

ساخت دستگاه ایرانی ضدعفونی هوا، به روش مه خشک

متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند،

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.