سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / عقب‌نشینی نرخ دلار غیررسمی با انتقام ایران از اسرائیل

عقب‌نشینی نرخ دلار غیررسمی با انتقام ایران از اسرائیل

معاملات ارز در حالی صبح دیروز پس از حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد که تقاضا برای خرید ارز نسبت به روزهای گذشته بسیار کاهش داشته و صرافی‌ها خلوت‌تر از همیشه بود.

دیروز پس از حمله تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، نرخ ارز (دلار) در کانال‌های تلگرامی به بهانه این تنش افزایش یافت و برخی سعی داشتند با ایجاد شایعه و قیمت‌سازی نرخ را به ۷۰ هزار تومان برسانند و بعضی از رسانه‌های بیگانه از جمله بی‌بی‌سی هم بر موج دلار 70 هزارتومانی می‌دمیدند اما به فاصله چند دقیقه قیمت دلار با ریزش به کانال‌های ۶۷ و ۶۸ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

یکی از کانال‌های تلگرامی ارز در ابتدای معاملات، قیمت دلار را در کانال ۶۹ هزار تومان درج کرد اما قبل از ظهر در همین این کانال‌ به ۶۶ هزار تومان کاهش پیدا کرد. دلال‌های ارز در خیابان منوچهری گفتند که دلار ۷۰ هزار تومانی در شنبه شب از همان اول هم فقط جوسازی بود. آنها گفتند که بعد از پاسخ محکم ایران جو بازار به‌کلی به‌عکس شد و نگرانی‌ها تاحدودی از بین رفت.

با این حال قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی که صبح دیروز به مرز ۷۰ هزار تومان نزدیک شده بود با روند نزولی به نیمه ۶۵ هزار تومان بازگشت اما خریداری برای آن نبود و حتی تعداد دلال‌هایی هم که همیشه در کف خیابان می‌ایستند نیز نسبت به روزهای گذشته کمتر شد. مشاهدات میدانی نشان داد که قیمت‌ها در بازار منوچهری و فردوسی حدود دو هزار تومان کمتر از کانال‌های تلگرامی است اما خریدار نیست و معامله‌ای انجام نمی‌شود. دلال‌ها هم فقط فروشنده هستند و خرید ندارند. کارشناسان و فعالان بازار ارز هم افزایش قیمت را مقطعی و هیجانی عنوان کرده‌اند.

معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته نوسانی بود اما در جریان معاملات دیروز، نرخ دلار کاهش شدیدی داشت. بعد از پاسخ محکم ایران به تجاوز اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه، برخلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قیمت قرار گرفت. ضمن اینکه وضعیت بازار، پیش از ظهر دیروز عادی شد. بنابراین، اتفاق مهمی که در اقتصاد کشور و به‌ویژه بازار ارز رخ داد تخلیه التهابات ناشی از گسترش تنش‌ها از صبح دیروز بود که در پی پاسخ مقتدرانه ایران و وحشت اسرائیل از اقدام مجدد، در بازار‌ها حکمفرما شد.

در روز‌های گذشته برخی کانال‌های تلگرامی و فعالان فضای مجازی، سعی می‌کردند همسو با سوداگران ارزی، به فضای روانی ناشی از پاسخ ایران دامن بزنند اما با انجام موفق این عملیات معلوم شد بازار هوشمند است و نه تنها ادعای جهش ارزی را نقش بر آب کرد که پیام قدرت بازدارندگی و ثبات را از عملیات نیرو‌های نظامی ایران دریافت کرد.

ثبات نرخ رسمی دلار

البته دلار، دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و در بخش حواله ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان کشف قیمت شد‌. دلار در صرافی‌ها هم، به نرخ ۴۳ هزار و ۲۵۹ تومان خریداری و با نرخ ۴۳ هزار و ۸۷۰ تومان فروخته شد. همچنین یورو دیروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۶ هزار و ۳۹۷ تومان و اسکناس درهم امارات ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان ارزش‌گذاری شد.

 کاهش ۱۱۵ هزار تومانی بهای طلا

بازار طلا هم با کاهش قیمت پس از تنبیه اسرائیل مواجه شد. محمد کشتی‌آرای؛ فعال بازار طلا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه اظهار داشت: بازار جهانی دیروز تعطیل بود و قیمت اونس تغییری نکرد ولی پیش‌بینی می‌شود باتوجه به تحولات منطقه از امروز قیمت جهانی طلا هم با کاهش همراه شود.

وی با بیان اینکه با آرام شدن فضای منطقه و تخلیه هیجانات بازار، قیمت‌ها در بازار طلا و ارز نزولی شده است، افزود:  قیمت طلای 18 عیار که تا چهار میلیون تومان بالا رفته بود به سه میلیون و 750 هزار تومان رسیده و همچنان روند کاهشی دارد. روند بازار نزولی است و بیشتر مردم فروشنده هستند. فعلا معاملات خیلی کم شده و تا حدودی متوقف است و همه با احتیاط عمل می‌کنند.

او با تأکید بر اینکه حباب سکه تا هشت میلیون و 200 هزار تومان بالا رفته بود و به هفت میلیون تومان کاهش یافته است، ادامه داد:  قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 42 میلیون و200 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 44 میلیون و 800 هزار تومان است. در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 26 میلیون و 700 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 16 میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک‌گرمی هفت میلیون و 500 تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد.

 ناپایداری نوسانات غیراقتصادی 

محمد قزلباش؛ کارشناس بازار ارز و طلا  با اشاره به روند صعودی بازار طلای داخلی طی هفته‌های اخیر اظهار کرد: بازار طلای داخلی نوساناتی دارد که مهم‌ترین دلیل این موضوع جهش بی‌سابقه قیمت اونس جهانی است. اونس جهانی به دلیل افزایش ریسک‌های سیاسی دنیا در حال رکوردزنی است و این موضوع موجب شده تا توجه سرمایه‌گذاران جهان به این فلز ارزشمند بیشتر شود و بر بازار داخلی هم تاثیر گذاشته است.

او تاکید کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت طلا در داخل کشور رشد سفته‌بازی در این بازار است. این موضوع موجب شده حباب طلا بیشتر شود چون زمانی که وضعیت بازار مبهم باشد سفته‌بازان راحت‌تر می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

کارشناس بازار ارز و طلا افزود: بعد از پاسخ مقتدرانه ایران به رژیم صهیونیستی، قیمت‌ها در بازار در حال عقبگرد است و قطعا با آرام شدن فضای سیاسی- امنیتی بازار بیش ‌از این تعدیل خواهد شد؛ چرا که هیچ‌گاه، نوسانات ناشی از مسائل غیراقتصادی پایدار نبوده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کناره گیری قریب الوقوع فرمانده منطقه مرکزی ارتش اسرائیل

نشریه صهیونیستی از ادامه سریال کناره گیری فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شکست ارتش این رژیم در عملیات طوفان الاقصی خبر داد.

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

رسانه صهیونیستی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.