سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / چرا مسلمانم / نگاه به زن در غرب

نگاه به زن در غرب

علامه طباطبایی می گویند: رم جزء اولين مللى بود كه قوانين مدنى را وضع نمود (حدود 400 سال قبل از ميلاد); با اين حال زنان را از موضوع قانون هاى انسانى خارج ديد. ملتى كه حقوق انسانى را براى مردان به بهترين شكل ممكن براى آن روزگار تدوين مى كند، چنان سيطره اى به آنان در عرصه ى خصوصى خانواده مى دهد كه در سايه ى آن مى توانند با صلاح ديد خود كمر به قتل همسر خويش نيز ببندند.
البته در ملل متمدن مانند چین، هند، مصر و ایران هم وضعیت از این بهتر نبود. در تمام تكاليف و وظايف شاق و شكننده با مردان شريك اند، اما از حقوق آنها برخوردار نبودند. علاوه بر آن كه وظايف مختص، نظير خانه دارى و بچه دارى، و اطاعت از شوهر در همه ى اوامر نيز به عهده ى آنان بود.
با اين وصف اوضاع زنان نزد اين ملل و طوايف، به هر حال، بهتر از وضعيت زنانى بود كه در قبايل غيرمتمدن زندگى مى كردند؛ چرا كه ديگر به قصد خوردن گوشت آنها، آنها را نمى كشتند!
زنان حتی حق زنده بودن هم نداشتند یا گوشتشون را می خوردند و یا زنده به گورشون می کردند. واقعا پیامبر اسلام زن رو زنده کرد و به همه آموخت که زن نیز مانند شما موجودی ست مستقل، دارای حق و حقوق یکسان و محترم و ارزشمند.

حتی در اواخر قرن 17 میلادی در انگلستان برای خاتمه به ازدواج همسر رو می فروختند . چون طلاق بجز برای قشر بسیار ثروتمند عملا غیر ممکن بود . این رسم این طوری بود که شوهر دست های زن رو می بست و طنابی به دور گردنش می انداخت و به میدون شهر می برد و او را به مزایده می ذاشت و به بالاترین قیمت می فروخت . البته این رسم در آمریکا، چین، نپال و آفریقا و … هم مرسوم بود.
واقعا زن دارای هیچ حق و حقوقی نبود و با اشیاء و اموال مرد فرقی نداشت. به قول گوستاولوون مذهب اسلام بود که زن را از پست ترین وضع به بلندترین مقامات رساند.
مثلا در دین مسیحیت، مقام زن خیلی پایین بود. اگه به کتاب عهد جدید رجوع کنی با جملاتی روبرو می شی که واقعا تاسف باره. مثلا زن برای مرد آفریده شده و خلقت مستقلی نداره و فقط وسيله اي براي مرد ست.
و نیز مرد بجهت زن آفریده نشد بلکه زن برای مرد (انجیل،اول قرنتیان فصل11، عبارت9)
شوهر سر زن است چنانکه مسیح نیز سر کلیسا (انجیل،افسسیان فصل 5، عبارت 23)
ای زنان شوهران خود را اطاعت کنید چنانکه خداوند را !!! (انجیل، افسسیان فصل 5، عبارت 22)
حتی نظر بزرگان مسیحیت هم درباره زن وحشتناکه.
ژان کریسوستوم قدیس می گه : در میان تمام جانوران وحشی؛ زیان بار تر از زن وجود ندارد.
توماس آکویناس؛ پر آوازه ترین دانشمند مسیحی در قرون وسطی می گفت : زن موجودی است ناقص عرضی؛ جنس مؤنث در واقع مذکری است که منحرف شده است؛ زن محتملاً نتیجه نقصی است در قوه تولید مرد.
فقط اسلام حق و مرتبه و ارزش واقعی زن را بیان کرد. اگر سری به کتابهای حدیثی بزنی می بینی که زن در اسلام دارای چه مقام و منزلتی هست.

پیامبر(ص) می فرمایند: زنان را گرامی نمی دارد مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمی کند مگر شخص پست و بی مقدار.
آندره ميشل هم در كتاب خود از آليز بولدينگ تقدير مى كنه که در اثر عظيم خود به آمريكاييان نشان داده، قبل از آن كه غرب از وحشيگرى به درآيد، زنان، بدون آن كه تحت حمايت مردان باشند، در تمامى دنياى اسلام درخشيدند و علماى مذهبى، دانشمندان، حقوق دانان و شاعرانى داشته اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

عجب تصویر با معنایی

مسیحیان اطراف آنها حلقه حفاظتی تشکیل داده اند

دستخط استاد نادر طالب زاده که روی سنگ قبرش حک شد

من سرباز این انقلابم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.