سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / کشمیرنامه

کشمیرنامه

کشمیر سرزمینی سرسبز و حاصلخیز با فرهنگی غنی که در گذشته نه چندان دور ایران صغیر نامیده میشد و هنوز آن را بهشت بر زمین میخوانند اکنون در چه وضعیتی است؟ چه اتفاقی افتاد که این قطعه از زمین یا قطعه ای از بهشت به این روزگار بیافتد؟ داستان تقریبا دو قرن پیش شروع میشود، وقتی استعمار گران انگلیسی این منطقه مسلمان نشین و آباد را به یک پادشاه هندو مذهب به عوض یک مبلغ ناچیزی فروختند و اینگونه، اقلیت را بر اکثریت حاکم کردند.

درگیری ها بین مردم و حاکمیت ادامه داشت و در سال ۱۹۳۱ میلادی به اوج خود رسید و حاکم مجبور شد بعضی از اصلاحات را اعمال کند. اما به هنگام تقسیم هند و پاکستان، مردم مسلمان این منطقه، بر اساس قراردادی که طبق آن مناطق مسلمان نشین با پاکستان ملحق میشدند، خواستار الحاق با پاکستان شدند اما پادشاه میخواست استقلال خود را حفظ کند. مردم در مناطق مرزی قیام کردند و حاکم آنها را سرکوب به طوری که در جامو بیش از صد هزار مسلمان کشته شدند و دویست هزار مهاجرت کردند.

این اوضاع اسفناک بعضی از عشایر پاکستان را تحریک کرد و آنها به کمک مسلمانان کشمیر شتافتند. حاکمیت کشمیر احساس خطر کرد و از هند درخواست کمک کردند که در پاسخ، دولت هند تقاضای الحاق کشمیر با هند را کرد. مهاراجه زیر بار هندی ها رفت و الحاق نامه را امضا کرد اما برای کشمیر شرایط ویژه برای الحاق در نظر گرفته شدند من جمله ممانعت خرید و فروخت ملک و اشتغال دولتی برای غیر کشمیری ها و خودمختاری. هند نیرو فرستاد و اینچنین اولین جنگ هند و پاکستان آغاز شد که در آن پاکستان موفق شد قسمتی از کشمیر را اشغال کند. مردم کشمیر با دولت موافق نبودند و طرفدار پاکستان بودند. سرانجام جنگ با مداخله سازمان ملل و تصویب دو قطعنامه پایان یافت.

دولتها موافقت کردند که حق تصمیمگیری را به خود مردم کشمیر بدهد و به محض نسبتا بهتر شدن وضعیت همه پرسی برگزار بشود اما هند و پاکستان به شرایط این توافق پایبند نماندند. بعد از آن نیز هند و پاکستان دو بار جنگیدند و قسمت هندی کشمیر توسط هند بارها مورد ظلم قرار گرفت. نقض حقوق بشر توسط نیروهای هندی به یک امر عادی تبدیل شد و همه این ظلم ها در پناه قانون مصونیت قضایی برای نیروی هندی در کشمیر صورت گرفت . درگیریها بین مردم کشمیر و هند و همچنین پاکستان و هند تا امروز استمرار پیدا کرد تا اینکه در مرداد ۱۳۹۸ دولت هند در یک اقدام کاملا یکجانبه شرایط ویژه را لغو کرد.

این اقدام زمینه را برای تغییر بافت جمعیتی کشمیر و همچنین کنترل بیشتری بر آن فراهم کرد که طبیعتا با اعتراض مردم مواجه میشد. دولت کشمیر را در حکومت نظامی قرار داد و تمامی ارتباطات من جمله اینترنت، موبایل و حتی تلفن ثابت را قطع کرد. بیش از پنج هزار جوان و شش صد نفر از رهبران سیاسی، علما و تجار سرشناس را دستگیر و در زندان های مختلف هند حبس کردند. اکنون کشمیر در شرایطی قرار دارد که مردم هیچ راهی برای ابراز نارضایتی خود از اقدامات دولت ندارد و بر اثر حکومت نظامی شدید ، در برخی از مناطق مخصوصا روستاها، مردم به مایحتاج زندگی هم دسترسی ندارند.

کشمیری که تا دیروز ایران صغیر و بهشت بر زمین نامیده شد، حالا برای اهالیان خود به زندان تبدیل شده است.| زندانی با درختان کاج و رودهای زیبا، اما دیگر بلبلان این گلستان نغمه ای بر لب ندارند.

 

هفته‌نامه «ملل نامه» منتشر شد؛ ویژه نامه بررسی بحران کشمیر

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هندوستان؛ ایالت جامو و کشمیر، شهر کارگیل. سلام فرمانده

ويدئو/ هندوستان؛ ایالت جامو و کشمیر، شهر کارگیل. سلام فرمانده

سرود سلام فرمانده در مدارس شهرستان کارگیل کشمیر

ويدئو/ سرود سلام فرمانده در مدارس شهرستان کارگیل کشمیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.