سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / جهش ۲۸ درصدی طلای جهانی در ۶ ماه اخیر عامل کلیدی در افزایش قیمت‌ها در بازار طلا

جهش ۲۸ درصدی طلای جهانی در ۶ ماه اخیر عامل کلیدی در افزایش قیمت‌ها در بازار طلا

قیمت طلا و سکه در بازار طلای داخلی همزمان با رکوردشکنی 28 درصدی بهای جهانی طلا افزایش یافت اما نشانه‌های بسیاری از آغاز روند نزولی قیمت‌ها وجود دارد.

به گزارش کیهان، افزایش اخیر قیمت دلار، سکه و طلا بسیاری از اخبار را تحت تاثیر قرارداده است و از طرفی افزایش قیمت‌ دلار و ارز بر معیشت مردم هم تاثیر دارد. این نوسان قیمت در بازار ارز و سکه هرچند کوتاه‌مدت است اما به تشدید انتظارات تورمی منجر می‌شود.

روز گذشته قیمت دلار و سکه کاهشی شد. بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد از ابتدای معاملات دیروز ۱۹ فروردین، قیمت دلار در بازار غیررسمی با کاهش بیش از هزار تومانی مواجه شده است.

دلار هم دیروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر 43 هزار و 567 تومان و در بخش حواله 40 هزار و 648 تومان کشف قیمت شد‌.

همچنین دلار در صرافی‌ها و در زمان تنظیم گزارش، به نرخ 43 هزار و 259 تومان خریداری و با نرخ 43 هزار و 870 تومان فروخته شد.

همچنین یورو در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت 47 هزار و 232 تومان معامله و اسکناس درهم امارات هم 11 هزار و 863 تومان ارزش‌گذاری شد.

بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد‌، دلار تلگرامی که روزهای اخیر بیش از 65 هزار تومان هم از سوی دلالان قیمت خورده بود در آستانه ورود به کانال 63 هزار تومان قرار گرفت. البته دلالان جلوی صرافی‌ها در این نرخ‌ها حاضر به خرید دلارهای مردم نیستند و در موضع فروش قرار می‌گیرند. معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته نوسانی بوده و در جریان معاملات دیروز نرخ دلار در بازار کاهش بیش از هزار تومان تومانی داشته است.

دیروز در میدان فردوسی تهران، سکه طرح قدیم با افت یک میلیون و 415 هزار تومانی به نرخ 40 میلیون و 495 هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش یک میلیون و 717 هزار تومانی به قیمت 43 میلیون و 89 هزار تومان معامله شد و حباب آن کاهش یافته است.

نیم سکه هم در بازار به نرخ ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله و ربع سکه به قیمت ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه یک گرمی از هشت میلیون و 100 هزار تومان روز شنبه به نرخ هفت میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافت.

عرضه شمش طلا و حراج سکه

به گزارش فارس، برخی تحلیلگران دلیل برگشت بازار در نیمه دوم را بازگشایی اتاق‌های معاملاتی می‌دانند. فعالان بازار توصیه می‌کنند تا فروکش کردن بازار از معامله در اتاق‌ها بپرهیزید تا نوسان کمتر شود وگرنه ماهی‌ها طعمه نهنگ‌ها می‌شوند.

خبر مهم بازار، عرضه شمش طلا در مرکز مبادله از دیروز و حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا از هفته بعد است.

مرکز مبادله اعلام کرده به دنبال برگزاری ۹ جلسه حراج سکه طلا در سال۱۴۰۲ و تخصیص انواع سکه بهار آزادی در این حراج‌ها به متقاضیان، به اطلاع می‌رساند از هفته آینده حراج گسترده انواع سکه بهار آزادی از طریق سامانه معاملات مرکز مبادله ایران آغاز خواهد شد. به عقیده معامله‌گران اگر این حراج اتفاق بیفتد می‌تواند نوسان بازار را به سمت کاهش ببرد.

گروهی از تحلیلگران معتقدند که با فروکش‌کردن اخبار منفی غرب آسیا احتمال اصلاح قیمت‌ها وجود دارد، اما برخی هم با توجه به نوسانات افزایشی اونس جهانی، پیش‌بینی می‌کنند که طی روزهای آینده هم احتمالا بازار شاهد نوسان هیجانی باشد.

البته فعالان بازار پیش از این بارها گوشزد کرده بودند که حباب سکه به سطح خطرناکی رسیده و احتمال اصلاح قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند. به عقیده این گروه، نرخ‌های بازار قابل اعتماد نیستند.

رکوردشکنی تاریخی اونس طلای جهانی

کارشناسان اقتصادی نوسانات جهانی طلا را به عنوان عامل کلیدی در افزایش قیمت طلا و حتی ارز در بازار داخل مطرح می‌کنند. اونس طلای جهانی شش ماه پیش و قبل از آغاز حمله طوفان الاقصی در کانال  1820دلاری قرار داشت اما پس از گذشت شش ماه و بر اثر اتفاقاتی که در این ماه‌ها افتاد، اکنون به کانال 2330 دلاری رسیده و بالاترین رکورد در تاریخ را ثبت کرده است.

حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و احتمال تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، تشدید درگیری روسیه و اوکراین و احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو از جمله دلایل رکوردشکنی اونس طلای جهانی است.

اونس طلا در شش ماه گذشته رشد کم‌نظیر

28 درصدی را ثبت کرده است. با توجه به اینکه طلا به‌عنوان یکی از مقاوم‌ترین و امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها شناخته می‌شود، هر گونه نااطمینانی سرمایه‌گذاران، می‌تواند به تقاضا در بازار طلا تبدیل شود.

از سوی دیگر کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا نیز موجب جذابیت کمتر دارایی‌های درآمدزا از جمله سهام و اوراق قرضه می‌شود و سرمایه‌گذاران در سبد خود سهم بیشتری به طلا می‌دهند.

تاثیر جنگ اوکراین و جنگ غزه بر قیمت طلا

در مجموع فنی‌های بازار می‌گویند با توجه به اینکه روز گذشته سکه نتوانست مرز ۴۵ میلیون تومان را حفظ کند و با کاهش روبه‌رو شد، احتمال عرضه در بازار نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و مجددا باید شاهد کاهش قیمت سکه تا ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشیم.

«کامران رحیمی»، کارشناس اقتصاد ایران با بیان اینکه مهم‌ترین علت رشد شارپی قیمت طلای جهانی، تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک است، گفت: تداوم درگیری‌های اوکراین و جنگ غزه، طلای جهانی را به‌عنوان پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران جذاب کرده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد تا زمانی که جنگ ادامه دارد، طلا نیز به شیب مثبت خود ادامه می‌دهد و تا پایان این درگیری‌ها، کمیته فدرال رزرو اقدامات خود را در جهت آغاز سیاست‌های انبساطی اعمال خواهد کرد.

رحیمی تاکید کرد: با فروکش‌کردن اخبار منفی خاورمیانه احتمال اصلاح قیمت‌ها در بازار سکه و ارز ایران نیز وجود دارد؛ اما باید منتظر ماند و دید بازار نسبت به عرضه سکه توسط بانک مرکزی چه واکنشی نشان می‌دهد.

نقش پول داغ در بازار سکه و ارز

«محمد سلیمانی»، کارشناس اقتصادی هم با بیان اینکه ‌نرخ ارز پس از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق افزایش زیادی داشت، اظهار کرد: در ایران اغلب سرمایه‌گذاری‌های مردم، کوتاه‌مدت بوده و در دارایی‌های با نقدشوندگی بالا انجام می‌شود؛ در نتیجه این پول داغ که همیشه در دست مردم است، سبب می‌شود تا اخبار مختلف به سرعت تاثیر خود را بر بازارهایی مانند ارز و طلا نشان دهد.

وی افزود: در این شرایط، جریانی که از نوسانات نرخ ارز بهره می‌برد و دارای قدرت رسانه‌ای و مالی است، به شدت می‌تواند جو روانی ایجاد کرده و با استفاده از آن عایدی مالی زیادی را کسب کند.

برخی کارشناسان

گرفتار موج تبلیغات دلالان شده‌اند

رامین پولادرگ، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم در واکنش به نوسانات ارزی اخیر با توجه به درگیری‌ها و اتفاقات منطقه‌ای به ایسنا گفت: در روزهای گذشته شاهد اتفاقات مختلف داخلی و منطقه‌ای بودیم که هر کدام تاثیر زیادی بر نوسانات ارزی داشتند. بی‌تردید حمله به سفارت ایران در دمشق و نگرانی از احتمال وقوع جنگ و همچنین حمله تروریستی اخیر به حافظان امنیت در بلوچستان از جمله حوادثی بود که بهترین بهانه را به دست رسانه‌های معاند و دشمن داد تا بازار ارز را دچار تلاطم و اخلال کنند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای دلال و تروریست اقتصادی در این شرایط، همسو با دشمن بدنبال جوسازی و اختلال در بازار ارز هستند، گفت: باید قبول کنیم که ما علاوه بر جنگ منطقه‌ای، در یک جنگ بزرگ رسانه‌ای هم هستیم و نباید دشمن را در این زمینه دست‌کم بگیریم. رسانه‌های معاند در حال افزایش انتظارات تورمی در جامعه هستند و از هیچ تلاشی برای ترغیب مردم جهت هجوم به بازار ارز دریغ نمی‌کنند.

پولادرگ ادامه داد: متاسفانه برخی کارشناسان و منتقدان نیز خواسته یا ناخواسته گرفتار موج حاصل از تبلیغات دلالان و سوداگران شده‌اند و دلار 80 تا 100 هزار تومانی را پیش‌بینی می‌کنند؛ در حالی که تنها دلیل افزایش محدود قیمت دلار،  اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای است که مطمئنا قابل کنترل و فروکش کردن خواهد بود.

وی تاکید کرد: همچنان معتقدم دلیل افزایش قیمت ارز کاملا سیاسی است و فعلا کار چندانی نمی‌توان انجام داد تا اینکه این موج هیجانی و کاذب به مرور تخلیه شود و بار دیگر آرامش به بازار بازگردد. بی‌تردید نقش بانک مرکزی نیز در این شرایط بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

نیاز به ورود مقتدرانه بانک مرکزی است

«امین شاکری»، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران هم با بیان اینکه نرخ ارزی که نوسان لحظه‌ای دارد، نرخ رسمی و مورد تایید بانک مرکزی نیست، گفت: قیمت‌های موجود در بازار آزاد بر اساس نرخ کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی تعیین می‌شود که موجب ایجاد فضای کاذب در بازار و تورم روانی شده است. وظیفه نهادها و دستگاه‌های نظارتی است که با این فضاسازی‌های کاذب و فعالیت‌های سوداگرایانه که موجب تورم و تقاضای غیر واقعی شده، برخورد قانونی لازم را داشته باشند.

به گفته وی، بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی کشور، باید مقتدرانه در بازار ارز ورود کند و نسبت به این نرخ‌های غیرواقعی بازار واکنش نشان بدهد. همچنین ضمن مقابله با این نرخ‌های کاذب، به تقاضاهای واقعی بازار نظیر نیاز تجار و واردکنندگان، نیاز درمانی، دانشجویی و غیره پاسخ مناسب و به موقع دهد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رشد اخیر نرخ ارز به دلیل هجوم سرمایه‌های خرد مردم برای حفظ ارزش پول در مقابل نرخ تورم است، تصریح کرد: تقاضاهای کاذب فعلی در پی انتظارات تورمی ایجاد شده است. با این حال اکنون ارز مورد نیاز تجار و فعالان اقتصادی با نرخ رسمی در مرکز مبادله ارز به عنوان نهاد اصلی ارزی کشور در حال تأمین است و نرخ‌های رسمی تجارت کشور بر اساس نرخ این سامانه است. پاسخگویی به موقع و شفاف مرکز مبادله ارزی نقش بسزایی در مقابله با فعالیت‌های دلالی و سوداگرایانه بازار ارز دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هدیه طلایی مادران تهرانی به مادران و کودکان غزه

حمایت از فلسطین و مردم غزه

ثبت رشد اقتصادی ۶ درصدی دومین رکوردشکنی طی 2 سال اخیر

دومین رکورد دولت سیزدهم در رشد اقتصادی مثبت شش از سال 1396 به بعد شکسته شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.