سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ثبت رشد اقتصادی ۶ درصدی دومین رکوردشکنی طی 2 سال اخیر

ثبت رشد اقتصادی ۶ درصدی دومین رکوردشکنی طی 2 سال اخیر

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: در 9 ماهه امسال رشد اقتصادی با نفت مثبت ۶/۶ و بدون نفت چهار درصد بود و به این ترتیب در ۹ ماهه امسال، دومین رکورد دولت سیزدهم در رشد اقتصادی مثبت شش از سال 1396 به بعد شکسته شد.

اقتصاد ایران برای عبور از مسیرپر پیچ و خم دهه 90 هزینه‌های زیادی پرداخت کرد. این دهه عمدتا با استقرار دولت تدبیر و امید همراه بود و از آنجا که این دولت، رسالت خود را برقراری ارتباط با چند کشور غربی و اوج دستاورد خود را امضای برجام می‌دانست و وزیرانش اعتقاد داشتند که حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم و حتی یک مسکن هم نباید بسازیم، بنابراین ماحصل اقتصاد ایران در این دهه، تورم‌های سالانه بالای 40 درصد و نقطه به نقطه نزدیک به 60 درصد و همین‌طور رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود.

دولت سیزدهم در چنین شرایطی سکان اقتصاد را در دست گرفت و با وجود بیش از 500 هزار میلیارد تومان اصل و فرع بدهی اوراق و بدهی 54 هزار میلیارد تومانی به خزانه و بسیاری مشکلات دیگر، توانسته است طی دو سال اخیر، تا حدودی شتاب تورم را کم کند و از سوی دیگر، رشد اقتصادی مستمر و با اعدادی قابل قبول رقم بزند.

رکوردشکنی در رشد با عبور از سد تحریم

در همین زمینه سخنگوی اقتصادی دولت دیروز در بیستمین نشست خود در سال جاری با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص وضعیت بخش حقیقی اقتصاد در پاییز امسال گفت: رشد اقتصادی در پاییز امسال با ثبت عدد پنج و یک دهم درصد با نفت و دو و نیم

درصد بدون احتساب نفت، ادامه‌دهنده روند مثبت رشد در فصول گذشته بوده است.

به گزارش شادا، سید احسان خاندوزی اضافه کرد: بررسی گروه‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که در گروه نفت رشد 21 و هشت دهم درصدی ثبت شده است که این رشد در ادامه رشد 10 و هفت دهم درصدی سال گذشته است. رشد دو برابری امسال نشان از این دارد که دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها توانسته است در حوزه نفتی و صادرات محصولات آن رکوردشکنی و تحریم‌شکنی کند.

او با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در گروه‌های غیر نفتی نیز توضیح داد: در زیر گروه بخش صنایع و معادن، در پاییز امسال بخش صنعت رشد یک و سه دهم درصدی داشته است که استمرار رشد مثبت هفت و دو دهم درصدی سال گذشته است. در بخش ساختمان نیز با وجود دو فصل دارای رشد مثبت، خوشبختانه در پاییز نیز این بخش رشد مثبت چهار دهم درصدی داشته است. در بخش کشاورزی اما متاسفانه به دلیل خشکسالی‌ها همچنان شاهد رشد منفی هستیم که البته پاییز امسال منفی یک درصد و در پاییز پارسال منفی پنج درصد

بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با مقایسه رشد ۹ ماهه امسال با سال‌های گذشته تاکید کرد: در ۹ ماهه امسال رشد اقتصادی با نفت مثبت ۶/۶ و بدون نفت چهار درصد بود و به این ترتیب در ۹ ماهه امسال دومین رکورد دولت سیزدهم در رشد اقتصادی مثبت شش از سال 1396 به بعد شکسته شد.

کنترل شتاب تورم

خاندوزی با اشاره به وضعیت بخش اسمی اقتصاد کشور هم گفت: در کنار آمار امیدبخش بخش حقیقی اقتصاد، تازه‌ترین آمار از وضعیت بخش اسمی نیز امیدبخش و نشان‌دهنده حرکت اقتصاد در مسیر سیاست‌های اصلاحی دولت سیزدهم است؛ براساس تازه‌ترین آمار مرکز آمار، روند کاهشی تورم در بهمن ماه امسال ادامه پیدا کرده و تورم نقطه به نقطه در پایان بهمن ماه با کاهش دو و هفت دهم واحد درصدی به 35 و هشت دهم درصد رسیده است.

وی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه امسال نسبت به فروردین امسال (55/5 درصد) 19 و هفت دهم واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ البته این اعداد از نظر دولت همچنان مورد قبول نیست و باید با همت تمامی بخش‌ها روند کاهنده تورم را در سال ۱۴۰۳ دنبال کنیم. به گونه‌ای که بهبود وضعیت تورم تأثیر خود را در سفره مردم نشان دهد.

رشد 79 درصدی تخصیص بودجه عمرانی

سخنگوی اقتصادی دولت با ارائه گزارشی از وضعیت دخل و خرج 11 ماهه بودجه کشور گفت: براساس تازه‌ترین گزارش خزانه‌داری کل کشور، در پایان بهمن امسال، در بخش درآمدها با تحقق 1570 هزار میلیارد تومان درآمد، شاهد تحقق، 82 درصد درآمدهای مصوب بودجه هستیم که نسبت به سال گذشته 37 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته خاندوزی، در بخش مصارف نیز 1580 هزار میلیارد تومان مصارف انجام شده است و در بخش بودجه عمرانی هم تا پایان بهمن ماه 186 هزار 896 میلیارد تومان پرداخت انجام شده که نسبت به سال گذشته 79 درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: آثار این تحقق بودجه عمرانی در سال جاری و سال گذشته، در گزارش مرکز آمار برای وضعیت بخش حقیقی اقتصاد قابل مشاهده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه گزارش خود از دخل و خرج دولت، تصریح کرد: استفاده دولت از تنخواه‌گردان بودجه در پایان بهمن ماه امسال نیز مشابه دو سال گذشته صفر بوده است. خوشبختانه شاهد هستیم که دولت هیچ‌گونه ناترازی از جانب بودجه را به سیاست‌های پولی وارد نکرده است. این موضوع نویددهنده حرکت جدی دولت برای اصلاح ناترازی‌ها و کسری‌های بودجه ادوار گذشته است.

جذب 11 میلیارد دلار سرمایه خارجی

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره میزان سرمایه‌گذاری خارجی هم اظهار کرد: در ۱۱ ماه اول امسال ۵۵ میلیارد دلار تجارت غیرنفتی با ۱۵ کشور همسایه بوده که دو و نیم درصد بیش از ۱۱ ماهه پارسال بود. در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی هم خوشبختانه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا ابتدای اسفند بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مصوب معتبر منجر به شروع این فرآیند نه فقط روی کاغذ شده است.

وی یادآور شد: سه میلیارد و 800 میلیون دلار صنعت و ۵۸۰ میلیون دلار کشاورزی ۶۱۷ میلیون دلار برای خدمات و نفت با چهار میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی کارنامه قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جهش ۲۸ درصدی طلای جهانی در ۶ ماه اخیر عامل کلیدی در افزایش قیمت‌ها در بازار طلا

طلا و سکه

دولت دنبال تقویت مشارکت مردم در امور اجرایی کشور است

دیدار رئیس جمهور با دانشجویان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.