سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / چشم‌انداز نامعلوم آتش‌بس با تقویت احتمال حمله به رفح

چشم‌انداز نامعلوم آتش‌بس با تقویت احتمال حمله به رفح

با قوت گرفتن احتمال عملیات نظامی ارتش اسرائیل در رفح، احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس در غزه کمرنگ شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست روز چهارشنبه به نقل از یک دیپلمات غربی که خواسته گمنام بماند نوشت: «رسیدن به توافق آتش‌بس ممکن است چندین هفته طول بکشد یا ممکن است به دلیل حمله اسرائیل به رفح اصلاً اتفاق نیفتد.»اظهارات مطرح‌شده از سوی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل بعد از گفت‌وگوی تلفنی‌اش در روز دوشنبه با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز حاکی از آن است که او عملیات در رفح را نسبت به آزادی اسرا از غزه در اولویت قرار داده است.

او روز سه‌شنبه در جلسه کمیته مسائل خارجی و دفاعی در کنست (پارلمان اسرائیل) گفت که اسرائیل فشارها برای ممانعت از انجام عملیات نظامی در رفح را رد کرده و مصمم به حرکت در آن مسیر است.

در همین راستا کانال ۱۴ تلویزیون رژیم اسرائیل هم شامگاه چهارشنبه گزارش داد نتانیاهو به تیم مذاکره‌کننده خود در قطر دستور داده با آتش‌بس موافقت نکند.

بیش از یک میلیون نفر از ساکنان غزه از زمان آغاز جنگ به منطقه رفح در جنوبی‌ترین نقطه در این باریکه تحت حصر پناه برده و در اردوگاه‌هایی فشرده اسکان داده شده‌اند.

نهادهای بین‌المللی هشدار می‌دهند عملیات اسرائیل در رفح می‌تواند به ایجاد یک فاجعه تمام‌عیار انسانی منجر شود.

مسائل جانبی ناشی از جنگ، از جمله ناامنی غذایی نگرانی‌ها از احتمال عملیات اسرائیل در رفح را جدی‌تر کرده است.
روز سه‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که کل جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه با بحران حاد ناامنی غذایی مواجه بوده و نیازمند کمک‌های فوری هستند.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، معتقد است اسرائیل از طریق فاجعه‌آفرینی برای جمعیت غیرنظامیان در غزه به دنبال بالا بردن دست خود در مذاکرات برای آتش‌بس است.
«اسامه حمدان»، از مقام‌های ارشد حماس روز چهارشنبه گفت هدف اسرائیل از حمله به مناطق محل اسکان غیرنظامیان تقویت موضع خود در مذاکرات است.
وی گفت: «با نزدیک شدن به هر دور مذاکره، اسرائیل جنایت‌های خود علیه مردم ما را تشدید می‌کند و گمان می‌کند با ارتکاب چنین جنایاتی می‌تواند در میز مذاکره به اهداف خود دست پیدا کند.
اسامه حمدان تأکید کرد: «ما بار دیگر تأکید کنیم اشغالگران آنچه در میدان نبرد نظامی و نسل‌کشی به آن دست پیدا نکرده‌اند را در بازی‌های مذاکراتی هم به دست نخواهند آورد.»
اسرائیل به تازگی طرحی جامع که جنبش حماس برای آتش‌بس در غزه ارائه کرده بود را رد کرده است.
این طرح خواستار ترک خصومت‌ها در غزه، بازگشت آوارگان به منازل خود و خروج ارتش اسرائیل از نوار غزه بود.
جنبش مقاومت فلسطین گفته در حالی که حماس از خود انعطاف نشان داد اسرائیل از آنچه قبلاً پذیرفته بود عقب‌نشینی کرده و ترجیح داد به سیاست تعلل‌ روی بیاورد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سه اصل اسرائیل

ويدئو/ گدعون لوی، روزنامه‌نگار

گسترش اعتراض‌های ضد صهیونیستی از دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تا اقیانوسیه و آفریقا

اعتراض‌های دانشجویی علیه نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.