سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تربیت ‌پرستار در کشور از سال 90 تاکنون رشد 350 درصدی داشته است

تربیت ‌پرستار در کشور از سال 90 تاکنون رشد 350 درصدی داشته است

معاون ‌پرستاری وزیر بهداشت درخصوص وضعیت تربیت ‌پرستار گفت: سال 1390 حدود سه هزار نفر و امسال 10 هزار و 500 نفر، یعنی حدود 350 درصد یا سه و نیم برابر در تربیت‌پرستار رشد داشته‌ایم.

 عباس عبادی در نشست خبری دهه فجر در ستاد وزارت بهداشت، اظهار داشت: بعد از انقلاب با توجه به رشد و توسعه تحصیلات عالی، مراکز دانشگاهی ‌پرستاری از ۳۰ به ۲۱۲ مرکز آموزش عالی در ۶۷ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی از مقاطع کارشناسی تا دکترای تخصصی، ارتقا یافته است.

عبادی درخصوص سهمیه جذب ‌پرستاران در نظام سلامت ابراز داشت: در مجموع 48 درصد مجوزهای استخدام و جذب در حوزه سلامت در 6 سال گذشته به گروه‌ پرستاری اختصاص داده شده است. در دولت جدید نیز در سه نوبت استخدام‌ پرستار داشته‌ایم که در پایان سال ۹۹ و آغاز اپیدمی کرونا ۱۹ هزار ‌پرستار، در جریان اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران ۲۰ هزار و ۵۰۰‌پرستار و مهرماه امسال هم ۵۰ درصد از استخدام ۲۵ هزار نفری حوزه سلامت به گروه‌ پرستاری تعلق گرفت.

تعرفه 46 درصدی پزشکان

شامل‌ پرستاران نیز می‌شود

وی افزود: خوشبختانه بعد از ۱۶ سال قانون تعرفه‌گذاری خدمات ‌پرستاری از ابتدای فروردین 1401 عملیاتی شد و مشکلات آن رو به کاهش است. در آغاز اجرا ۱۷ بسته خدمتی داشتیم که در سال 1402 به ۲۷ خدمت ارتقا یافت و اکنون ۵۰ بسته خدمتی به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده که امید است بتوانیم مصوب کنیم. همچنین تعرفه ۴۶ درصدی پزشکی در سال آتی، شامل ‌پرستاران هم می‌شود.

معاون ‌پرستاری وزیر بهداشت، مهاجرت‌ پرستاران را یک معضل جهانی و تابع عوامل متعدد دانست و گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی نیاز به‌پرستار در دنیا 34 میلیون نفر است ولی در حال حاضر  ۲۸ میلیون‌ پرستار در جهان داریم و این کمبود ۶ میلیونی موجب تشدید جابه‌جایی‌ها می‌شود. عبادی با اشاره به این که «بسته ماندگاری گروه ‌پرستاری» در حال تدوین است، ادامه داد: نظرات کارشناسان و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه اخذ شده و علاوه‌بر اصلاح معیشت و کرامت، اصلاح فرمول محاسبه اضافه کار و ضرایبی که برای مناطق کم برخوردار پیش‌بینی شده، اسکان‌ پرستاران در مسکن ملی و ساخت پانسیون‌های‌ پرستاری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

افزایش میانگین دریافتی

با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات‌پرستاری

وی درخصوص اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات‌ پرستاری نیز گفت: با اجرای تعرفه‌گذاری، پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد شده است که با روش قدیمی یعنی پرداخت کارانه‌ای متفاوت است. در پرداخت به شیوه کارانه، میانگین دریافتی ‌پرستاران بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود ولی هم اکنون میانگین دریافتی‌ها حدود سه میلیون تومان شده است.

عبادی، ضریب اشغال تخت و سطوح مراقبتی را در پرداخت مبتنی بر عملکرد، مؤثر دانست و افزود: برخی از همکاران در شیفت‌های عصر و شب در اتاق عمل فعالیت چندانی ندارند بنابراین ممکن است از دریافتی‌ها راضی نباشند. در  سال 1402 ضرایب تا حدودی اصلاح شده و اگر پیشنهادات ما در بیمه مصوب و اصلاح شود، این عده هم راضی می‌شوند.

رشد تربیت‌پرستار در کشور

معاون‌پرستاری وزیر بهداشت در پاسخ به کیهان درباره وضعیت تربیت و تعداد ‌پرستاران در کشورمان نسبت به استاندارد جهانی گفت: کمبود ‌پرستار در همه نقاط دنیا وجود دارد؛ اکنون هند جزو پایین‌ترین نسبت ‌پرستار به تخت بیمارستانی است، اما مهم‌ترین بازار کار نیروی انسانی در آمریکای شمالی و کانادا،‌ پرستاران هندی هستند. برخی کشورها مثل هند و فیلیپین به صورت هدفمند ‌پرستاران خود را تربیت و به کشورهای دیگر صادر و خدمات و نیروی انسانی خود را به صورت نظام‌مند صادر می‌کنند.

عبادی افزود: رشد ما در تربیت نیروی انسانی بسیار خوب بوده است. سال 1390 حدود سه هزار نفر و امسال 10 هزار و 500 نفر، یعنی حدود 350 درصد یا سه و نیم برابر در تربیت ‌پرستار رشد داشته‌ایم؛ ضمنا آمار مذکور مربوط به دوره کارشناسی بوده و ما در ۱۳ رشته تکمیلی نیز هزار نفر و در دکتری تخصصی نیز ۱۱۵ نفر پذیرش داشته‌ایم.

فاصله 0/53 نسبت ‌پرستار به تخت بیمارستانی

 در کشور

وی ادامه داد: از طرفی توسعه خدمات سلامت نیز بسیار زیاد داشتیم و بالغ بر 10 درصد نسبت به سال 1400 به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ما اضافه شده‌اند و به گفته معاون درمان وزارت بهداشت از 140 هزار به 160 هزار تخت بیمارستانی رسیده‌ایم و تناسب بین شتاب این دو موضوع باید متعادل شود.

معاون‌پرستاری وزیر بهداشت درباره علل دیگر کمبود‌پرستار در کشور گفت: نکته دیگر به دلیل اینکه عمده همکاران ما بانوان هستند، الزاماً ممکن است شاغل نشوند، حتی اگر فضای اشتغال برای آن‌ها مهیا باشد، مثلا ممکن است طرح خود را شروع کنند و در پایان طرح، با ازدواج و فرزندآوری، به دلیل اینکه کار‌پرستاری بسیار کار سختی است، آن را کنار بگذارند. باید توجه داشت کارمندان ساعت مشخصی برای کار کردن دارند، اما همکارانِ ‌پرستار ما ممکن است شیفت کاری مشخصی نداشته باشند. بنابراین وقتی سه‌چهارم همکاران ما بانوان هستند و تکالیف دیگری در زندگی دارند، ممکن است وظیفه مادری و خانه‌داری را به اشتغال ترجیح دهند.

عبادی افزود: اکنون استاندارد تعداد ‌پرستار به تخت بیمارستانی در کشور، به ازای هر تخت بیمارستانی، 1.25‌پرستار وجود دارد و نُرم یا استانداردی که ما پیش‌بینی کرده‌ایم 1.8 است که فاصله 0.53 دارد و باید با تقویت نیروی انسانی و نگهداشت آن‌ها جبران شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی

حفظ اصول تغذیه‌ای بعد از رمضان

معاون بهداشت وزیر بهداشت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.