سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / خبرهای ضد‌و‌نقیض از جنگ داخلی در پاکستان بین تروریست‌های جدایی‌طلب و نیروهای دولتی

خبرهای ضد‌و‌نقیض از جنگ داخلی در پاکستان بین تروریست‌های جدایی‌طلب و نیروهای دولتی

خبرهای ضد و نقیض از جنگ داخلی گسترده بین ارتش و تروریست‌ها در منطقه بلوچستان پاکستان حکایت دارد، البته دولت و رسانه‌های رسمی این کشور اعلام کرده‌اند که ارتش بر اوضاع مسلط است و تروریست‌های جدایی‌طلب کاری از پیش نبرده‌اند.

8 فوریه 2024(19 بهمن) قرار است انتخابات پارلمانی در پاکستان برگزار شود اما شواهد و قرائن و گزارش‌های رسمی و نیمه‌رسمی حاکی است این کشور درگیر تنش‌های شدید امنیتی بین دولت و جدایی‌طلبان شده است. گزارش‌های غیررسمی‌، تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دوشنبه‌شب و بامداد سه‌شنبه شبه‌نظامیان گروه تجزیه‌طلب موسوم به «ارتش آزادی‌بخش بلوچ» به شهر «مچ بولان» در منطقه بلوچستان پاکستان در ۵۰ کیلومتری جنوب غرب شهر کویته حمله کرده و اکثر مراکز پلیس و ارتش این کشور در این منطقه سقوط کرده است و به دنبال آن مهاجمین بر بخش اعظم منطقه مسلط شده‌اند. منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند در این منطقه وضعیت کاملاً به حالت جنگی درآمده است و بر اثر حمله گروه‌های تروریستی 50 نفر از ارتش پاکستان کشته و ۴۵ نفر اسیر شده‌اند.

علی‌رغم انتشار این اخبار و گزارش‌های غیررسمی از درگیری شدید بین ارتش و تروریست‌ها در منطقه بلوچستان پاکستان منابع رسمی همه این گزارش‌ها را تکذیب و اعلام کرده‌اند که ارتش کاملاً بر اوضاع کنترل دارد و نیروهای مسلح پاکستان یورش تروریست‌های مسلح را ناکام گذاشته‌اند. به گزارش ایسنا و به گفته مقام‌های ایالتی، نیروهای امنیتی پاکستان توانسته‌اند «سه حمله هماهنگ» انجام‌شده توسط تروریست‌ها را در منطقه «مچ بولان» بلوچستان پاکستان در دوشنبه شب با موفقیت خنثی کنند.

این گزارش می‌افزاید «جان اچکزی» مسئول اطلاع‌رسانی این ایالت پاکستان در پستی در شبکه اجتماعی «اکیس» نوشت: خوشبختانه به هیچ تاسیساتی خسارت وارد نشده است و تلفات جانی در میان نیروهای امنیتی ما وارد نشده است. تروریست‌ها عقب‌نشینی کردند و توسط نیروهای امنیتی تحت تعقیب قرار گرفتند. سخنگوی دولت ایالت بلوچستان پاکستان با اعلام واکنش سریع نیروهای امنیتی برای دفع عملیات تروریستی در این ایالت، گفت که ۵ نفر از مهاجمان وابسته به تروریست‌های تجزیه‌طلب کشته شدند. به نوشته داون، او پیش‌تر گفته بود، گزارشی در مورد شلیک «چند موشک» از مناطق کوهستانی «مچ» دریافت شد. «سلیم تارین»، سرپرست زندان مرکزی مچ هم گفت که این مرکز به دلیل حملات آسیب ندیده است و ساختمان، کارکنان و زندانیان آن در امنیت هستند. وی گفت: «نیروهای اطراف زندان در آماده‌باش کامل هستند.» به گزارش ایرنا برخی رسانه‌های محلی نیز گفتند که شبه‌نظامیان درپی هدف قراردادن یک پاسگاه پلیس، زندان و بیمارستان بودند اما واکنش سریع نیروهای ارتش به آتشباری و حمله تلافی‌جویانه به محل تجمع مهاجمان، عملیات تروریستی برنامه‌ریزی شده را دفع کرد. منابع امنیتی پاکستان نیز گفتند که نظامیان مستقر در منطقه موفق به دفع سه حمله همزمان تروریست‌ها شده و اجازه ندادند آتشباری کور و راکت‌پراکنی شهر و یا محل سکونت غیرنظامیان را هدف قرار دهد. گفتنی است ارتش آزادی‌بخش بلوچ و «جبهه آزادی‌خواه بلوچ» که نام‌شان در فهرست سازمان‌های تروریستی و تجزیه‌طلب پاکستان قرار دارد تاکنون مسئولیت ده‌ها فقره انفجار، حملات انتحاری و ترور نیروهای امنیتی را برعهده گرفته‌اند.

محکومیت عمران‌خان به 10 سال زندان

خبر دیگر از پاکستان این که عمران‌خان نخست‌وزیر پیشین پاکستان و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پیشین این کشور در پرونده افشای اطلاعات محرمانه به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. به گزارش فارس، طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، در یک تحول سیاسی بزرگ، عمران‌خان نخست‌وزیر پیشین و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پیشین این کشور دیروز (سه‌شنبه ) درست چند روز مانده به انتخابات عمومی در پرونده «سایفر» به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. این حکم توسط قاضی دادگاه ویژه ابوالحسنات ذوالقرنین در جلسه‌ای که در زندان آدیاله در راولپندی برگزار شد، اعلام شد. پیش‌تر، وبگاه بلومبرگ گزارش داده بود دادگاهی در پاکستان عمران‌خان را به افشای محتویات یک سند دیپلماتیک برای نشان دادن برکناری خود از قدرت در سال ۲۰۲۲ با توطئه تحت رهبری آمریکا و ارتش پاکستان، متهم کرد. این پرونده را آژانس تحقیقات عالی پاکستان علیه خان و قریشی تشکیل داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر /ای جوانان عجم جان من و جان شما

ويدئو/ شاعر فارسی‌ زبان علامه اقبال لاهوری

شعر/ چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما

ای جوانان عجم جان من و جان شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.