سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / واکنش‌های جهانی به رأی دادگاه لاهه «برای اسرائیل و آمریکا گران تمام خواهد شد»

واکنش‌های جهانی به رأی دادگاه لاهه «برای اسرائیل و آمریکا گران تمام خواهد شد»

صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، که شروع یک پروسه قضائی بی‌سابقه علیه منفورترین رژیم جهان است، بازتاب گسترده‌ای در دنیا داشته است.

به‌رغم اینکه «بنیامین نتانیاهو»، از صدور حکم اولیه دادگاه لاهه علیه «اسرائیل» خشمگین است اما، برخی منابع و محافل نزدیک به صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند این حکم اولیه را که روز جمعه گذشته صادر شد، بی‌اهمیت جلوه دهند. یکی از این محافل رسانه‌ای، «بی‌بی‌سی» فارسی است که تلاش کرده، با یافتن چنین مواضعی، از اهمیت این حکم بکاهد.

رسانه فاسی‌زبان ملکه انگلیس سراغ مواضع مشاور نتانیاهو رفته و به نقل از او نوشته است: «مارک رگو می‌گوید که آفریقای‌جنوبی در هدف خود در برقراری آتش‌بس در درگیری اسرائیل و غزه ناکام ماند… رگو به بی‌بی‌سی گفت: مهم‌ترین چیز این است که دادگاه درخواست حیرت‌انگیز و مضحک آفریقای‌جنوبی را رد کرد که به اسرائیل حق دفاع از خود داده نشود.» این در حالی است که خود نتانیاهو موضع تندی علیه همین حکم اولیه گرفته بود: «تمایل دیوان بین‌المللی دادگستری برای بحث درباره ادعاهای نسل‌کشی علیه اسرائیل شرمی است که تا نسل‌ها از یادها پاک نخواهد شد… ما این جنگ را تا زمان پیروزی کامل ادامه خواهیم داد، تا زمانی که همه گروگان‌ها بازگردانده شوند و غزه دیگر تهدیدی علیه اسرائیل نباشد.»

حکم اولیه دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی که با ۱۵ رای موافق در مقابل تنها ۲ رای مخالف در‌باره «لزوم توقف اقداماتی که منجر به نسل‌کشی می‌شوند» و با ۱۶ رای موافق مقابل ۱ رای مخالف در مورد «تحریک به نسل‌کشی در گفتار مسئولین رسمی اسرائیل» صادر شد، روی این نکته هم تاکید کرده است که پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه هنوز مفتوح است. برخلاف مشاور نتانیاهو، رسانه‌های این رژیم نیز این حکم را شکست و خطری برای رژیم صهیونیستی و متحدان نزدیکش یعنی آمریکا و انگلیس دانسته‌اند. مثلا روزنامه عبری «هاآرتص» نوشته است: «رأی دادگاه لاهه برای نتانیاهو و وزرای تندروی او که هر گامی برای پایان دادن به جنگ را رد می‌کنند، دردسر بزرگی ایجاد خواهد کرد. تل‌آویو ممکن است حکم دیوان دادگستری را نادیده بگیرد، اما این کار برای آمریکا و انگلیس دشوار خواهد بود.» روزنامه انگلیسی «تلگراف» هم به «ترس بایدن درباره هزینه‌های سیاسی احتمالی که ممکن است در پس حمایت او از اسرائیل و در صورت تداوم افزایش تعداد تلفات غیرنظامی ایجاد شود» اشاره کرده است. آمریکا بزرگ‌ترین حامی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است و تاکنون با استفاده از حق وتوی خود، اجازه صدور قطعنامه آتش‌بس در غزه را نداده است. اما نشریه هیل این طور موضع گرفته است: «ضربه اصلی جایی بود که دادگاه این پرونده را برای بررسی و پیگیری، به اندازه کافی معقول تشخیص داد؛ حالا رای قضات توجیهات اسرائیل برای ادامه جنگ را پیچیده و حمایت از اقداماتش را محدود می‌کند.»

شادی ساکنان غزه

روز گذشته تصاویری نیز از شادی ساکنان مظلوم غزه بابت صدور این حکم منتشر شد. خبر گزاری «مهر» ضمن انتشار این تصاویر به نقل از خبرنگار المیادین نوشت: «به‌رغم نبود وسایل ارتباطی به دلیل قطع برق و اینترنت در باریکه غزه، پس از صدور حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری، مردم این باریکه از صدور حکم ابراز خرسندی کردند.» جنبش حماس نیز از صدور چنین حکمی ابراز خرسندی کرد و گفت: «رأی دادگاه لاهه، کشتارجمعی مردم فلسطین توسط اسرائیل را ثابت کرد…» حماس سپس از جامعه بین‌الملل خواست که رژیم صهیونیستی را مجبور به اجرای تصمیم‌های دادگاه و توقف کشتارجمعی مردم فلسطین کند. گفتنی است احکام صادره از سوی دادگاه لاهه، لازم‌الاجراست اما ضمانت اجرائی ندارد. به اعتقاد کارشناسان، حتی اگر این رژیم احکام صادره را هم اجرا نکند، به دلیل تاریخی و بی‌سابقه بودن این دادگاه و این احکام، می‌توان گفت، «اسرائیل پس از ضربه طوفان‌الاقصی، دومین ضربه تاریخی را این‌بار در حوزه حقوق بین‌الملل خورده است.»

محاکمه بایدن به جرم جنایت جنگی

صهیونیست‌ها طی 113 روزی که از جنگ غزه می‌گذرد، بارها در تریبون‌های رسمی اعلام کرده‌اند، اگر آمریکا نبود، نمی‌توانستند جلوی جوانان فلسطینی این همه مدت دوام بیاورند. برخی حتی گفته‌اند، «اگر حمایت‌های آمریکا نبود باید با بیل به جنگ فلسطینی‌ها می‌رفتیم.» تلاش‌های پیدای آمریکا برای رد توافق آتش‌بس و ارسال چند ده هواپیما وکشتی سلاح و مهمات و بمب‌های چند تنی به رژیم صهیونیستی نیز این کشور را شریک جنایات اسرائیل در غزه کرده است. طی 113 روزگذشته بیش از 26هزار نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند که بنابر اعلام سازمان ملل، حداقل 70درصد آنها غیرنظامی بوده‌اند. دفاع و حمایت از چنین رژیم خونریزی طبیعتا کاری سخت و هزینه‌بر است. در همین رابطه خبر رسیده است که، دادگاهی در کالیفرنیا بررسی پرونده‌ای جدید علیه بایدن، لوید آستین و آنتونی بلینکن- به ترتیب رئیس‌جمهور، وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا- را به اتهام «نسل‌کشی در غزه» آغاز کرده است.

مهر دیروز در این‌باره به نقل از «آناتولی» ترکیه نوشته است که یک دادگاه فدرال آمریکا در اوکلند کالیفرنیا، روز گذشته بررسی دعوی قضائی علیه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع این کشور به اتهام همدستی در جنایات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه را آغاز کرد. این شکایت اخیراً از سوی یکی از مراکز حقوق بشری در آمریکا به این دادگاه ارائه شده بود. قاضی «جفری وایت» رئیس دادگاه اوکلند این پرونده را دشوارترین پرونده برای رسیدگی به دادگاه توصیف کرده است. در این جلسه- که با حضور وکلای بایدن، بلینکن، آستین برگزار شد، دادگاه به شهادت وکلا، فعالان و پزشکان غزه در مورد کشتار و ویرانی‌هایی که فلسطینی‌ها در معرض آن قرار گرفته‌اند استماع کرد. در کیفرخواست مطرح‌شده علیه رئیس‌جمهور، وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا آمده است که این سه نه‌تنها به تعهدات خود برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه عمل نکرده‌اند، بلکه با حمایت بی‌قید و شرط نظامی و سیاسی از «اسرائیل» شرایط را برای وقوع آن فراهم کرده‌اند.

مرکز حقوق قانون اساسی در ایالات‌متحده که این دعوی قضائی را علیه بایدن، آستین و بلینکن مطرح کرده، در زمینه آزادی‌های مدنی فعال است. این مرکز تاکید کرده است که اشغال طولانی‌مدت فلسطین توسط اسرائیل، محاصره تحمیلی غزه و حمایت آمریکا از آن، شرایطی را برای نسل‌کشی اسرائیل ایجاد کرد. این مرکز در نوامبر ۲۰۲۳ شکایت خود را از مقامات آمریکایی تقدیم دادگاه کرد که از روز جمعه بررسی آن در دادگاه فدرال اوکلند آغاز شده است. گفتنی است تا لحظه تنظیم این گزارش شمار دقیق شهدای غزه 26هزار و 257 نفر اعلام شده که بیش از 11هزار نفر آنها کودک و نوزادند. روز جمعه اعلام شد، یک نوزاد فلسطینی بر اثر گرسنگی جان داد! صهیونیست‌ها اکنون در خان‌یونس مشغول کشتار مردم بی‌دفاع هستند و طی فقط دیروز نزدیک به 60 نفر را به شهادت رسانده و 100 نفر را هم مجروح کردند.

پنجشنبه‌ای که گذشت، تصاویر «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در جریان سخنرانی در نشست کمیته ویژه این سازمان در ژنو منتشر شد. او وقتی درباره وضعیت غزه صحبت می‌کرد، به گریه افتاد و گفت: «به سختی صحبت می‌کنم چون وضعیت در غزه فراتر از تصور است.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نماهنگ/ شریک جرم

مرگ بر آمریکا ،دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا

روزی روزگاری در آمریکا

پاورقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.