سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / گزارش روزنامه نیویورک تایمز از شکست سنگین اسرائیل در غزه

گزارش روزنامه نیویورک تایمز از شکست سنگین اسرائیل در غزه

«اهداف اعلامی اسرائیل از حمله به غزه با آنچه در یکصدوپنجمین روز این جنگ می‌بینیم، تفاوت‌های بسیاری دارد. واقعیت این است که اسرائیل به اهدافش در این جنگ دست نیافته و شکست خورده است.» این چکیده گزارشی مبسوط از روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در‌باره جنگ غزه است که بازتاب زیادی هم داشته است.

این روزنامه مطرح آمریکایی با استناد به اسنادی که به دست آورده است تاکید می‌کند که رژیم صهیونیستی فقط بر بخشی بسیار کوچک‌تر از آنچه در طرح‌های خود از آغاز جنگ در غزه تصور می‌کرد، سیطره یافته است. در گزارش خواندنی این روزنامه می‌خوانیم: «ارتش اسرائیل طبق طرح‌های خود قرار بود کنترل شهرهای غزه، خان‌یونس و رفح را تا اواخر دسامبر(دی‌ماه) در دست بگیرد.» نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از «مقامات نظامی اسرائیلی» بیان کرد که «بازگرداندن اُسرای اسرائیلی از غزه و نابودی حماس اکنون دو هدف غیرهمسو و ناسازگار هستند… نبرد طولانی برای نابودی حماس به احتمال زیاد به گرفتن جان اُسرای اسرائیلی منتهی خواهد شد… بازگرداندن اُسرا نیز تنها از راه‌های دیپلماتیک ممکن خواهد بود نه از طریق نظامی.»

ناامیدی در بین ارتش رژیم صهیونیستی

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، «مقامات نظامی اسرائیلی» حتی تاکید کرده‌اند که بن‌بست و بحران استراتژیک در ارتش رژیم صهیونیستی، موجب بلاتکلیفی و ناامیدی هرچه بیشتر ارتش این رژیم نسبت به تردیدهای مقامات سیاسی شده است. مقامات نظامی اسرائیلی نسبت به اینکه طولانی شدن جنگ بدون تدوین طرح و برنامه‌ای برای مرحله بعد از جنگ در غزه به کمرنگ شدن حمایت همپیمانان این رژیم منجر شود هم، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

معاریو: به اهداف‌مان نرسیده‌ایم

روزنامه عبری‌زبان «معاریو» هم در گزارشی با محوریت «شکست اسرائیل در رسیدن به اهدافش در غزه» به همین گزارش «نیویورک‌تایمز» استناد کرده و چند پاراگراف زیر را عینا از آن آورده است: «نیویورک‌تایمز امروز(شنبه) نتایج پژوهشی را منتشر کرد که بر اساس آن اسرائیل به اهداف خود در جنگ در غزه دست نیافته است. تحقیقات می‌گویند که اسرائیل کنترل بخش کوچک‌تری از نوار را نسبت به آنچه که برنامه‌ریزی کرده بود به دست آورده است. این روزنامه آمریکایی به اسنادی از برنامه‌های جنگی اسرائیل دست یافته که فاش می‌کند برنامه‌های اسرائیل شامل کنترل شهرهای غزه، خان‌یونس و رفح تا پایان ماه دسامبر است که همان‌طور که می‌دانیم محقق نشده است.» معاریو پس از این مقدمه می‌نویسد: «این دقیقا همان مطلبی است که بارها نوشته‌ایم. اسرائیل گفته بود نابودی حماس و آزادی اسرا بدون مذاکره با حماس از اهدافش است اما اکنون که بیش از ۱۰۰ روز از جنگ طوفان‌الاقصی می‌گذرد، اسرائیل نه‌تنها نتوانسته است حماس را نابود کند بلکه در غزه تلفات بسیاری داده است و کماکان نیروهای فلسطینی شلوار جین پوشیده یکی پس از دیگری تانک‌ها را منفجر می‌کنند و حملات روزمره راکتی از غزه به اراضی اشغالی ادامه دارند. اسرائیل نه‌تنها نتوانسته است اسرایش را آزاد کند بلکه رودرروی خانواده‌های اسرا در خیابان‌ها قرار گرفته است.» در ادامه گزارش «معاریو» می‌خوانیم: «تحقیقات همچنین در مصاحبه با چهار مقام ارشد ارتش اسرائیل که البته به صورت ناشناس با آنها مصاحبه شده است، استناد و ادعا می‌کند که اکنون امکان تحقق همزمان دو هدف جنگ و آزادی ربوده‌شدگان و نابودی حماس وجود ندارد… جنگ طولانی و فرسایشی هم یعنی مرگ اسرائیل. بن‌گورین گفته بود اسرائیل فقط باید کوتاه‌مدت بجنگد و پیروزی‌های بزرگ کسب کند، در غیر این صورت فرو خواهد ریخت. به هر حال آنچه مسلم است یک ارتش تا دندان مسلح در بیش از ۱۰۰ روز نتوانسته است حریف یک گروه میلیشیا شود که چریک‌هایش با کتانی و شلوار جین می‌جنگند.» در همین رابطه خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از «وال‌استریت ژورنال» نوشته است که حماس برای چندین ماه مهمات کافی در اختیار دارد و می‌تواند همچنان به اسرائیل حمله کند. این روزنامه آمریکایی این را هم اضافه کرده است که «با وجود حملات هوائی و زمینی به غزه، نابودی حماس محقق نشده است.»

دوباره خودزنی

این که چرا صهیونیست‌ها با وجود این همه سلاح و پولی که برخی کشورهای مرتجع عربی و آمریکا و انگلیس در اختیارش می‌گذارند، نمی‌توانند جز کودک‌کشی، دستاورد دیگری در غزه داشته باشند، بررسی جداگانه‌ای می‌طلبد. اما قطعا یکی از دلایل شکست صهیونیست‌ها، در «بُزدلی» آنها و «شجاعت» فلسطینی‌هاست. این ترس گاهی آن‌قدر جدی است که باعث می‌شود، سربازان صهیونیست دست به خودزنی بزنند. مثل آن سربازی که معاریو نوشته بود، از خواب پرید- و احتمالا به تصور این که نیروهای حماس حمله کرده‌اند- همقطاراش را به گلوله بست.

حالا کارشناس نظامی شبکه الجزیره درباره آخرین خودزنی اسرائیلی‌ها اظهارات جالبی کرده است: «یکی از سربازان اسرائیلی دیروز همرزمش را کشت؛ دیگری با وحشت از خواب بیدار شد، اسلحه خود را برداشت، به دیوارها شلیک کرد و علاوه‌بر آن ۳ نفر دیگر را هم کشت… تعداد بالای تلفات ارتش اسرائیل بر اثر خودزنی، ناشی از ترس، ضعف آموزش و همچنین قدرت میدانی نیروهای مقاومت است که در زمین با آن مواجه هستند.»

عضو کابینه جنگ اسرائیل: این جنگ را تمام کنید

وضعیتی که بالا به گوشه‌ای از آن اشاره شد باعث بروز اختلافات جدی در میان رهبران رژیم صهیونیستی درباره ادامه دادن یا ندادن این جنگ شده است. به گفته یائیر لاپید برای بازگرداندن اسرا هم که شده، «اسرائیل باید حمله خود به غزه را متوقف کند.» لاپید که با رادیو GLZ گفت‌و‌گو می‌کرد این را هم گفت که: «اگر می‌خواهید حماس را ریشه‌کن کنید، ابتدا باید ربوده‌شدگان را بیرون بیاورید. من قبلاً در کنست و شخصاً به نخست‌وزیر گفته بودم که از هر توافقی حمایت کامل وجود دارد، هر چقدر هم که دردناک باشد. و اگر قیمت این موضوع پایان خصومت است، بگذارید این قیمت باشد.»

تنظیم گزارش به سبک روباه پیر

سایت «بی‌بی‌سی فارسی»- که عملکردش در مقایسه با نسخه جهانی آن که حرفه‌ای‌تر است، فرسنگ‌ها فاصله دارد- و سیاست‌های مدنظر پادشاهی انگلیس را منتشر می‌کند، گزارشی راجع به برخوردهایی که با مخالفان اسرائیل در انگلیس می‌شود منتشر کرده است، منتهی با ادبیات و کلماتی که از دل آن، تقبیح سیاست‌ها دولتی انگلیس و نبود آزادی بیان در این کشور پُرمدعا بیرون نیاید. در گزارش تلویزیون روباه پیر آمده است: «رئیس پلیس مبارزه با تروریسم گفته است جنگ اسرائیل و غزه یک «مرحله افراطی‌گری» جدید در بریتانیا ایجاد کرده است که بالقوه می‌تواند افراد بیشتری را به سمت تروریسم سوق دهد. مت جوکس گفت: «تعداد شگفت‌آور» نظرات آنلاین تولیدشده با اطلاعات نادرست و تصاویر ساختگی که به کمک هوش مصنوعی بر آنها افزوده شده، به این «خطر شدید» دامن زده است. او تأثیر این درگیری را با جنگ در عراق، افغانستان و سوریه مقایسه کرد.در حال حاضر ۳۳ نفر تحت قوانین تروریسم، در ارتباط با درگیری اسرائیل و غزه دستگیر شده‌اند. این افراد شامل کسانی می‌شوند که به دلیل نظرات‌شان یا شعارهایی در اعتراضات دستگیر شده‌اند. ماموران پلیس تایید نمی‌کنند که آیا توطئه‌های تروریستی هم کشف شده‌اند.» خلاصه تمام جملاتی که بالا از «بی‌بی‌سی فارسی» نقل قول کردیم، این‌طور می‌شود که، در انگلیس 34 نفر که در فضای مجازی یا تظاهرات‌ها علیه جنایات هولناک اسرائیل در غزه پیامی منتشر کرده یا موضعی گرفته‌اند، دستگیر و به جرم فعالیت‌های تروریستی محاکمه می‌شوند.

شمار شهدا از 25هزار نفر گذشت

دولت انگلیس در حالی اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه را «ممنوع» کرده است که طبق آخرین گزارش‌های رسمی، شمار شهدای غزه از 25هزار نفر عبور کرده است. سازمان ملل روز شنبه‌ای که گذشت اعلام کرده بود، دست‌کم 70درصد کشته‌شدگان فلسطینی در غزه غیرنظامیان و زنان و کودکان هستند. بیش از 10هزار نفر از این شهدا، کودک و نوزاد و تقریبا همین میزان نیز زن هستند. آن 7هزار نفری که اجسادشان زیر آوار قرار دارد نیز در این عدد نیامده است که در صورت محاسبه آنها شمار شهدا بیش از 32هزار نفر است. آمریکا و داعش با آن تاریخ سیاهی که دارند این تعداد زن و بچه و غیرنظامی در مدت 105 روز نکشته‌اند! جنایات اسرائیل در غزه علیه غیرنظامیان آن‌قدر افزایش یافته است که این رژیم اکنون در دادگاه لاهه به جرم نسل‌کشی در حال محاکمه است و این امر نیز بی‌سابقه است. این محاکمه به درخواست و شکایت آفریقای‌جنوبی صورت می‌گیرد و طبق گزارش‌هایی که منتشر شده بلژیک نیز از این رژیم به دادگاه لاهه شکایت کرده است. طبق گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، بلژیک از پرونده «نسل‌کشی» آفریقای‌جنوبی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی در صورت رأی دیوان لاهه به توقف حملات به غزه حمایت کامل خواهد کرد. «کارولین ینس»، وزیر همکاری‌های توسعه دولت بلژیک در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «بلژیک بار دیگر حمایت کامل خود را از پرونده نسل‌کشی آفریقای‌جنوبی نزد لاهه علیه اسرائیل در صورت رأی دادگاه به الزام اسرائیل به توقف حملات نظامی به غزه اعلام خواهد کرد.» خبر رسیده که حتی «اندونزی» نیز در پرونده‌ای جدا از صهیونیست‌ها به دلیل «اشغال غیرقانونی 75ساله فلسطین» در دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت کرده است!

شیوع ویروس در غزه

پس از بمباران وحشیانه زیر ساخت‌های غزه همین‌طور بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این باریکه با بمب‌های چند ده تنی آمریکایی و انگلیسی، خبر رسیده ویروسی خطرناک بین آوارگان فلسطینی در غزه منتشر شده است. سازمان ملل هشدار داده است که، بیماری‌های ویروسی در پناهگاه‌های شلوغ در حال گسترش است. با ازدحام بیش از حد جمعیت در پناهگاه‌ها بیش از ۸هزار مورد ابتلا به ویروس هپاتیت نوع A در بین پناهندگان مشاهده است. در چنین شرایطی، آزمایشگاه‌ها در بیمارستان‌ها به دلیل کمبود موارد موردنیاز خود قادر به انجام آزمایش بیماران هم نیستند. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز در ایکس از مشاهده بیش از هزار مورد ابتلا به زردی در بین آوارگان فلسطینی خبر داده است.

سایر رویدادها

* وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی: اگر یک خرابکار فلسطینی دیدید حتی اگر برای شما خطری ایجاد نمی‌کرد به او شلیک کنید، من برای این کار پشتیبان شما هستم(!) این اظهارات بن‌گویر، انتقادات رسانه‌های صهیونیستی را برانگیخته است.

* دیروز صهیونیست‌ها بمباران خان‌یونس(جنوب غزه) را از سر گرفتند. شماری دیگر از زنان و کودکان فلسطینی در این حملات به شهادت رسیده یا زخمی شدند. اوضاع شمال غزه و کمی هم مرکز این باریکه، آرام‌تر است.

* رویترز دیروز: میزان پروازها در فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون (فرودگاه اصلی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی) در ماه نوامبر به میزان 78درصد نسبت به ماه اکتبر (قبل از عملیات طوفان‌الاقصی) کاهش پیدا کرده و این روند نزولی در ماه دسامبر 2023 نیز ادامه یافته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

بازداشت ۶۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به نسل کشی در غزه

پلیس آمریکا صدها دانشجوی معترض به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه را بازداشت کرده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.