سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تولید ۹۹ درصد داروی مصرفی کشور در داخل/ صادرات داروی ایرانی به بیش از ۴۰ کشور

تولید ۹۹ درصد داروی مصرفی کشور در داخل/ صادرات داروی ایرانی به بیش از ۴۰ کشور

از دیار قدیم که ایرانیان نام درخشانی در تولید و مصرف دارو داشته اند و امروزه کتاب های آنان در دانشگاه های سراسر جهان تدریس می شوند، تا عصر امروز که تولید دارو یکی از پر افتخار ترین صنعت های کشور است.

: اقتصاد رو به جلو و پیشرفت ایران بر هیچ فردی چه ایرانی و چه غیر ایرانی قابل انکار نیست و این موضوع در حالی است که بسیاری از فشارهای غیر منصفانه در عرصه بین الملل بر روی اقتصاد کشور حاکم است.

ایران توانسته است با وجود تمام محدودیت هایی که در تجارت خارجی متحمل شده است، آمار درخشان و قابل توجهی را سالانه ثبت کند که یکی از موارد قابل بحث در این زمینه صادرات دارو است.

از دیار قدیم که ایرانیان نام درخشانی در تولید و مصرف دارو داشته اند و امروزه کتاب های آنان در دانشگاه های سراسر جهان تدریس می شوند، تا عصر امروز که تولید دارو یکی از پر افتخار ترین صنعت های کشور است.

همان گونه که مقام معظم رهبری تاکید بسیار زیادی بر مسئله اقتصاد دارند، در تمام جلسات با فعالان اقتصادی، در فرمایشات خود اشاره به رشد و نمود در عرصه دانش بنیان دارند که صنعت دارویی کشور توانسته است پیشرفت های غیر قابل انکاری در زمینه سلامت محور با وجود شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

خودکفایی ۹۹ درصدی در تولید دارو
طبق آخرین آماری که سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده، هم اکنون بیش از ۹۹ درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید و عرضه می شوند این آماری است که کمتر کشوری در جهان قادر به ثبت آن است.

وی در این باره گفته: یکی از مواردی که موجب امنیت هر کشور می‌شود، تولید آن کشور است و یکی از افتخارات ما این است که در بسیاری از موارد حوزه سلامت وضعیت خوبی داریم. تولیدکنندگان بزرگی در زمینه تولید دارو داریم و تقریبا به خودکفایی صد درصدی رسیده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بر اساس آمارنامه دارویی سال ۱۴۰۱، سهم ۹۹ درصد عددی و ۸۷ درصد ریالی بازار مربوط به تولید داخل بوده است که این رقم تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت.

محمدی ادامه داد: درصد بسیار ناچیزی که واردات دارو به کشور انجام می‌گیرد، مربوط به داروهای بیماران تالاسمی و هموفیلی است که تامین این موارد از دارو ها در بسیاری از کشورهای جهان نیز با مشکل مواجه است. البته که بسیاری از شرکت های تولید کننده این محصولات مایل به فروش آن به ایران هستند اما مانع تراشی های آمریکا به سبب نقل و انتقالات مالی، مانع این امر شده است.

وی ابراز کرد: با وجود تمام این مسائل اما تمام تلاش ما و دولت بر این است که هیچگونه کمبودی در این عرصه احساس نشود و داروها تامین و عرضه شوند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر واردات داروهای خاص که با توام قوا در حال انجام است، دارو های تولید داخل نیز بر اساس نیاز داخل تامین و مانع از بروز کمبود در کشور می شود.

در برخی از موارد در کشور ممکن است که دچار کمبود برخی دارو ها شده باشیم اما تمامی این کمبود ها مقطعی بوده اند و با مدیریت در حداقل زمان ممکن بر طرف شده اند. باید به این نکته نیز توجه کرد که هیچ زمانی در کشور دچار نبود دارو یا کمبود طولانی مدت نشده ایم.

بنابراین، خیال ایران و ایرانی از تولید و تامین دارو در کشور راحت است و باید علاوه بر این موضوع به فکر صادرات دارو به بازارهای هدف باشیم. با وجودی که صادرات دارو شرایط و ضوابطی دارد که از صادرات محصولات دیگر بسیار سخت تر و پیچیده تر است.

صادرات داروی ایرانی به بیش از ۴۰ کشور
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، هم اکنون ایران به ۴۰ کشور دنیا دارو و تجهیزات پزشکی صادر می کند که این آمار در بین کشورهای مدعی بسیار قابل توجه است.

صادرات داروی ایرانی به این کشورها در حالی است که نسبت سال گذشته افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی پیدا کرده است به طوری که ۷۰ میلیون دلار صادرات دارو در سال گذشته، به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان امسال خواهد رسید.

البته که صادرات دارو نیز به رقم سیاست های متنوعی انجام می گیرد، به طوری که فروش دارو به کشور های هدف از ذخایر استراتژیک دارو نمی کاهد و ضربه ای به تامین دارو در کشور وارد نخواهد کرد.

در پایان باید توجه داشت که ماهیت صادرات هر کالایی در هر کشوری بر این اساس است که اولویت با تامین داخل است و سپس از طریق مازاد کالا، صادرات انجام می گیرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت

رضایت ۸۰ درصدی ایرانی‌ها از نوشت‌افزار ایرانی

مدیرعامل مجمع ایران‌ ولوازم‌التحریر ایرانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.