سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / رشد صنعتی ایران از ۱۶۴ کشور جهان بیشتر شد

رشد صنعتی ایران از ۱۶۴ کشور جهان بیشتر شد

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد اعلام کرد رشد ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران در سال ۲۰۲۲ به شش و پنج دهم درصد رسید که از ۱۶۴ کشور جهان بیشتر بوده است.

 سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در گزارشی موسوم به «سالنامه بین‌المللی آمار صنعتی»، رشد ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران در سال ۲۰۲۲ را شش و پنج دهم درصد اعلام کرده است. در سال ۲۰۲۱ نیز ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران ۶.۶ درصد رشد کرده بود.

این گزارش همچنین سرانه ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران طی سال ۲۰۲۲ را معادل 825 دلار محاسبه کرده است. این رقم برای سال قبل از آن 712 دلار اعلام شده بود.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، سهم ارزش افزوده صنعتی در تولید ناخالص داخلی ایران طی سال ۲۰۲۲ نیز 14 و هفت دهم درصد بوده است. سهم تولیدات صنعتی در صادرات ایران طی این سال نیز 47 و هفت دهم درصد و سهم صنعت در اشتغال کشور هم 17 و چهار دهم درصد برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، ایران از نظر رشد ارزش افزوده صنعت طی سال ۲۰۲۲ در میان ۲۱۳ کشور و منطقه خودمختار در رتبه 49 جهان قرار داشته است. به عبارت دیگر رشد ارزش افزوده بخش صنعت ایران از 164 کشور و منطقه خودمختار بیشتر و تنها از 48 کشور کمتر بوده است.

از جمله کشورهایی که رشد ارزش افزوده صنعت آن‌ها نسبت به ایران در سال ۲۰۲۲ کمتر بوده می‌توان به این کشورها اشاره کرد: برزیل با رشد دو و یک دهم درصدی، چین با رشد دو و شش دهم درصدی، آلمان با رشد ۲.۲ درصدی، ژاپن با رشد یک و چهار دهم درصدی، قطر با رشد چهار و سه دهم درصدی، روسیه با رشد منفی دو و 9 دهم درصدی، و آمریکا با رشد یک و هفت دهم درصدی.

کشورهایی مثل عربستان، ترکیه، هند، ایرلند، مالزی، امارات و ویتنام رشد صنعتی بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند.

اوکراین با رشد منفی 39 درصد در تولیدات صنعتی طی سال ۲۰۲۲ مواجه شده است که کمترین در جهان بوده است.

بر اساس این گزارش، فعالیت‌های صنعتی که در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع کرونا به شدت کاهش یافته بود در سال ۲۰۲۱ احیای تحسین ‌برانگیزی داشت و در سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت روند رشد این فعالیت‌ها به دوره پیش از شیوع کرونا بوده‌ایم.

در سال 2002 ارزش افزوده بخش صنعت جهان دو و سه دهم درصد رشد کرد اما نتوانست به رقم رشد سه و یک دهم درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در این سال برسد. اقتصادهای صنعتی شاهد رشد صنعتی نسبتا خوب در سال ۲۰۲۲ بودند.

 ارزش افزوده تولیدات صنعتی در اقتصادهای با درآمد بالا هم طی این سال دو و 9 دهم درصد رشد کرده است. این رقم برای اقتصادهای در حال صنعتی شدن شش درصد اعلام شده است.

همچنین سرانه ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان در این سال با رشد 14 و دو دهم درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به 1879 دلار رسیده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تظاهرات مردم کشورهای جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت از فلسطین و انتقاد از جنایات رژیم صهیونیستی

عبدالحمید قدیریان: زبان هنر از دیپلماسی هم تاثیرگذارتر است

حضور ایران در شصتمین بینال ونیز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.