سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / شلیک موشک خیبرشکن نمایش قدرت ایران به غرب بود

شلیک موشک خیبرشکن نمایش قدرت ایران به غرب بود

روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا عنوان داشت: هنگامی که ایران در این هفته رگبار حملات هوائی را به عراق، سوریه و پاکستان انجام داد، نه تنها برد و پیچیدگی برخی از جدیدترین موشک‌های خود را نشان می‌داد، بلکه این کشور عنوان داشت‌، این دوره جدیدی است که ایران می‌تواند در آن عضله‌های خود را به رخ بکشد و اعتبار خود را به عنوان یک تامین‌کننده مهم تسلیحات تقویت کند.

 

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی از لارا جیکز (روزنامه نگار حوزه دیپلماسی و مسائل نظامی غرب) و دیوید سنگر (خبرنگار ارشد حوزه کاخ سفید و امنیت ملی آمریکا در این روزنامه) با عنوان نگرانی غرب از دستیابی ایران به موشک‌های قوی که در صفحه اول شماره 19 ژانویه 2024 این روزنامه به چاپ رسید به قدرت موشکی و پیشرفت ناوگان و زرادخانه موشکی ایران پرداخته و عنوان می‌دارد: در سال گذشته، جهان متوجه شد که پهپادهای ایران در حال تبدیل شدن به تهدیدی در سطح جهانی و مورد علاقه روس‌ها هستند. اکنون، ناوگان موشکی احیا شده آن نیز توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

نیویورک تایمز افزود: هنگامی که ایران در این هفته رگبار حملات هوائی را به عراق، سوریه و پاکستان انجام داد، نه تنها برد و پیچیدگی برخی از جدیدترین موشک‌های خود را نشان می‌داد، بلکه ادعا می‌کرد: این دوره جدیدی است که ایران می‌تواند در آن عضله‌های خود را به رخ بکشد و اعتبار خود را به عنوان یک تامین‌کننده مهم تسلیحات تقویت کند.

موشک خیبرشکن

توجه مقامات امنیت ملی در اروپا و اسرائیل و همچنین کارشناسان خارجی رابه خود  جلب کرده است

این روزنامه عنوان می‌دارد: حداقل در یکی از این حملات (حمله‌ای که تهران مدعی شد گروه تروریستی داعش را در ادلب سوریه هدف قرار داده است) به نظر می‌رسد ایران از یکی از دوربردترین و پیشرفته‌ترین موشک‌های خود به نام خیبرشکن استفاده می‌کند. هم برد و هم دقت ظاهری، توجه مقامات امنیت ملی در اروپا و اسرائیل و همچنین کارشناسان خارجی را که پیشرفت‌های فناوری ایران را دنبال می‌کنند، جلب کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیب جدیدترین موشک‌ها و ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی که روسیه هزاران فروند از آن‌ها را برای استفاده در اوکراین خریداری کرده است، به ایران کمک کرده است تا به تولیدکننده‌ترین سلاح‌ها در خاورمیانه تبدیل شود.

تایمز مدعی است: تمایل تهران برای نقش‌آفرینی (به عنوان تامین‌کننده نیروهای نیابتی خود در منطقه و فروشنده سلاح به مسکو) ممکن است محاسبات آمریکا را پیچیده کند زیرا پنتاگون این سؤال را در مورد گسترش درگیری خاورمیانه بررسی می‌کند: آیا این درگیری‌ها می‌تواند منجر به درگیری مستقیم با ایران شود؟

این روزنامه چاپ نیویورک خاطرنشان می‌کند: برنامه‌های آمریکا برای مقابله با ایران مدت‌ها با این فرض شکل گرفته بود که توانایی تهران برای ایجاد فشار در خارج از مرزهایش محدودیت‌هایی دارد.

توانایی ایران در تولید هزاران هواپیمای بدون سرنشین

بسیاری از مقامات را شگفت‌زده کرد؛

اکنون توان موشکی آن غرب را وادار می‌کند

تا به دفاع و پاسخ فکر کند

تایمز می‌افزاید: موشک‌های ایران دقت ویژه‌ای داشتند و برنامه پهپادهایش هنوز جدید بود. قوی‌ترین سلاح‌های آن علیه ایالات متحده و متحدان غربی آن عمدتاً سلاح‌های سایبری بودند.

این روزنامه اذعان دارد: توانایی ایران در تولید هزاران هواپیمای بدون سرنشین، بسیاری از مقامات را شگفت‌زده کرد. اکنون توان موشکی آن غرب را وادار می‌کند تا به دفاع و پاسخ فکر کند.

در ادامه این گزارش عنوان شده است: مارک اسپر، که به عنوان یکی از وزرای دفاع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا خدمت می‌کرد، روز چهارشنبه خاطرنشان کرد که «ایران همه این فعالیت‌ها را که زندگی را در خاورمیانه و فراتر از آن مختل کرده است، از جمله افزایش حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را حمایت می‌کند، الهام‌بخشی می‌کند و تامین مالی می‌کند.» اسپر به سی‌ان‌ان گفت: «ما باید با دموکراسی‌های غربی و کشورهای عربی، کاملاً صریح، کنار هم قرار بگیریم و طرحی برای مقابله با ایران برای توقف این جریان‌ها بیابیم».

تمایل ایران به شلیک موشک‌ها به سوی دشمنان خود

تا حدی تخلیه خشم، بخشی هشدار

و تا حدودی برای فروش به مشتریان آینده است

تایمز همچنین مدعی است: خطری که برای منطقه و جهان وجود دارد این است که تنش‌های فعلی باعث یک جنگ گسترده‌تر شود. پس از اینکه ایران در اواخر روز سه‌شنبه حمله پهپادی را علیه گروهی تروریستی در پاکستان انجام داد، پاکستان روز پنج‌شنبه گفت که با حملات موشکی علیه افراط‌گرایان (جدایی طلبان بلوچ) در ایران تلافی کرده است.

این روزنامه مدعی است: دیپلمات‌ها و کارشناسان بر این عقیده بودند که تمایل ایران به شلیک موشک‌ها به سوی دشمنان خود، تا حدی تخلیه خشم، بخشی هشدار و تا حدودی برای فروش به مشتریان آینده است.

نیویورک تایمز اذعان دارد: موشک‌های بی‌نظیر ایران و نوعی از آنکه به شورشیان حوثی در یمن یا به حزب‌الله لبنان فروخته می‌شود، می‌تواند با پهپادها ترکیب شود تا پدافند هوائی را تحت تأثیر قرار دهد. اما خیبرشکن می‌تواند دورتر و با دقت بیشتری از هر چیزی که تاکنون ایرانی‌ها به‌کار برده‌اند، ضربه بزند.

در ادامه این گزارش آمده است: خیبرشکن که در سال 2022 رونمایی شد، یک موشک هدایت شونده با سوخت جامد است که بردی معادل 1450 کیلومتر یا حدود 900 مایل دارد- به این معنی که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. اما چیزی که آن را از سایر زرادخانه‌های ایران متمایز می‌کند این است که کلاهک آن می‌تواند با باله‌های آیرودینامیکی کوچک مانور دهد تا حداقل از برخی سیستم‌های دفاع هوائی سنتی فرار کند.

تایمز می‌افزاید: استفاده از این موشک، زمانی که برای اولین بار به کار گرفته شد و بار دیگر در این هفته، نشان می‌دهد که این یک پروژه مورد علاقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌، شاخه‌ای از نیروهای مسلح ایران است که به طور جداگانه، اما به موازات آن، با برنامه‌ای که توسط وزارت دفاع کشور اجرا می‌شود، موشک‌ها را توسعه می‌دهد.

 این رسانه مشهور آمریکایی مدعی است: تصمیم به استفاده از خیبرشکن در این هفته در سوریه در حالی که موشکی کمتر پیشرفته می‌توانست به همان اندازه مؤثر باشد، به عنوان نشانه‌ای تلقی می‌شود که ایران ممکن است بیشتر علاقه‌مند به نمایش قدرت خود به غرب بوده باشد تا انتقام علیه یک گروه تروریستی.

تایمز به نقل از فابیان هینز، کارشناس موشک، پهپاد و خاورمیانه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن، می‌گوید: «مشاهده استفاده ایران از این سیستم بسیار جالب بود. وی افزود: این سؤال وجود دارد که آیا آنها ممکن است آن را برای آزمایش یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های خود در شرایط جنگی انتخاب کرده باشند یا پیامی به اسرائیل ارسال کنند یا به طور بالقوه هر دو را انجام دهند.

روزنامه نیویورک تایمز مدعی است: بر اساس برآوردهای اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده، به طور کلی، ایران بیش از 3000 موشک بالستیک در زرادخانه خود دارد و به طور پیوسته در حال افزودن به انبار موشک‌های کروز خود است. به گفته مرکز سیاست امارات، یک سازمان تحقیقاتی مستقر در ابوظبی، ایران سال گذشته قصد داشت 41 درصد از بودجه نظامی خود را صرف توسعه و تولید تسلیحات کند. تولید موشک ایران در 15 سال گذشته افزایش یافته است، زیرا دقت، هدایت و فناوری آیرودینامیک تسلیحات را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.

در ادامه عنوان شده است: در طی این سال‌ها، ایران از موضع تدافعی‌تر در خاورمیانه به موضعی تغییر کرد که در آن سپاه پاسداران نقش قاطع‌تری در سراسر منطقه از جمله پیوستن به نیروهای شبه‌نظامی مسلمان شیعه در عراق، لبنان، سوریه و یمن به عهده گرفت. حملات این هفته احتمالاً هم نمایشی تهاجمی از پیشرفت‌های تکنولوژیک ایران بوده و هم یادآور این‌که ایران یک قدرت منطقه‌ای است که تمایلی جسورانه برای حمله دارد.

نیویورک تایمز به نقل از هینز کارشناس موشکی همچنین عنوان داشت: «احتمالاً این احساس در میان رهبران ایران وجود داشت که پس از حملات باید کاری انجام دهند. شاید این ایده نیز وجود داشت که از آنجایی که تنش‌های زیادی در منطقه وجود دارد، ایران نمی‌تواند دست روی دست

بگذارد.»

این روزنامه خاطرنشان می‌کند: برنامه موشکی بالستیک ایران از زرادخانه موشک‌های اسکاد که در دهه 1980 از لیبی و کره شمالی به دست آورده بود به سلاح‌های دقیقی تبدیل شده است که توسط ماهواره و ناوبری GPS یا جست‌وجوگرهای فروسرخ هدایت می‌شوند تا به ساختمان‌های خاص ضربه بزنند. ذخایر آن از موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد تشکیل شده است، از جمله برخی که برای حمله به اهدافی در منطقه نبرد در فاصله 20 کیلومتری (12 مایلی) طراحی شده‌اند.

نیویورک تایمز تصریح می‌کند: ایران همچنین شروع به تقویت برنامه موشکی کروز حمله زمینی خود کرده است، از جمله موشکی که توسط حوثی‌ها به نام قدس مورد استفاده قرار می‌گیرد. آقای هینز گفت حوثی‌ها ادعا کرده‌اند که نسخه‌های جدید این موشک، که یا توسط ایران ارائه شده یا از نمونه ایرانی کپی شده است، دارای برد 2000 کیلومتر (1250 مایل) است. ایران گفته است که یک نوع موشک پاوه در زرادخانه خود، بردی در حدود

1650 کیلومتر دارد.

این روزنامه مدعی است: بر اساس آخرین تحلیل مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، برنامه‌های موشکی بخش مهمی از نیروهای مسلح ایران است و به احتمال زیاد دلیل اصلی این است که بودجه دفاعی تهران در سال 2022 در رتبه دهم جهان قرار گرفت.

تایمز همچنین در ادعایی اظهار داشت: آقای هینز و مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند در چند هفته گذشته، به نظر می‌رسد ایران و روسیه در حال نزدیک شدن به توافقی هستند که ترتیبات آنها را در مورد تامین پهپادهای ایران و شامل موشک‌های بالستیک نیز گسترش می‌دهد. این می‌تواند در میدان نبرد در اوکراین تعیین‌کننده باشد، جایی که روس‌ها در هفته‌های اخیر به سمت استراتژی تلاش برای غلبه بر پدافند هوائی ارائه‌شده توسط غرب با شلیک رگبار موشک‌ها به شهرهای بزرگ، مناطق صنعتی و بنادر اوکراین حرکت کرده‌اند.

نیویورک تایمز در پایان این گزارش عنوان می‌دارد: هینز گفت که دانستن دقت موشک‌هایی که ایران به متحدان حزب‌الله خود داده است، دشوارتر است. اما خیبرشکن- یا حداقل یک کپی دقیق از آن- توسط حوثی‌ها در یمن به نمایش گذاشته شده است.

آقای هینز گفت: «نام خیبرشکن به خاطر نبردی در قرن هفتم است که در آن نیروهای مسلمان قبایل یهودی را شکست دادند. بنابراین می‌توانید مأموریت موشک را ببینید.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته است

جهانگیر الماسی، باید به سمت ازدیاد نسل و خانواده حرکت کنیم.

کاریکاتور/ پاسخ تنبیهی

کارتونیست: سیدمحمدرضا موسوی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.