سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / حملات مقاومت جواب داد عقب‌نشینی بی‌سروصدای اسرائیل از شمال غزه

حملات مقاومت جواب داد عقب‌نشینی بی‌سروصدای اسرائیل از شمال غزه

سرانجام در نود و چهارمین روز جنگ غزه و 3 روز پس از حمله «کاری» و «موثر» حزب‌الله لبنان به پایگاه راهبردی «مرون» و ساعاتی پس از حمله بی‌سابقه «نجباء» عراق به بندر راهبردی «حیفا» و ضربات کاری و مرگبار حماس به نظامیان صهیونیست در غزه و شاهکار انقلابیون یمن در بند الحدیده، خبر رسید نظامیان صهیونیست از شمال غزه عقب‌نشینی کردند!

«اتحاد» همیشه و در همه انواع میادین از جمله میادین جنگ راز موفقیت بوده است و اگر بگوییم، مهم‌ترین دلیل وضعیتی که امروز رژیم صهیونیستی در آن گرفتار شده «اتحاد همه جبهه‌های مقاومت» با یکدیگر بوده است، اغراق نکرده‌ایم. کمتر از یک هفته پیش بود که اعلام شد، 5 تیپ رژیم صهیونیستی از جمله «تیپ ویژه گولانی» از غزه عقب‌نشینی می‌کنند. درباره این عقب‌نشینی نیز، دلایل گوناگونی گفته شد.

صهیونیست‌های نزدیک به قدرت، این عقب‌نشینی را «تاکتیکی» عنوان داشته و گفتند، نظامیان برای گرفتن یک نفس عقب می‌نشینند و دوباره باز می‌گردند. بخش دیگری از صهیونیست‌های نزدیک به تل‌آویو اما، دلیل این «عقب‌نشینی تاکتیکی» را، حضور در جبهه شمال برای نبرد با حزب‌الله لبنان عنوان کردند. اما آن بخش مستقل و غیر وابسته صهیونیست‌ها دلایل دیگری برای این عقب‌نشینی عنوان می‌کردند. آنها «تلفات سنگین نظامی اسرائیل» را عامل اصلی این عقب‌نشینی عنوان کردند و این را هم اضافه کردند که، بخش قابل توجهی از این نظامیان جزو نیروهای ذخیره ارتش هستند و باید در زمینه فعالیت‌های اقتصادی فعالیت کنند چرا که اوضاع اقتصادی این رژیم اصلا خوب نیست و بنابر جدیدترین گزارش‌ها، صهیونیست‌ها چیزی بالغ بر 60 میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرده‌اند!

وقتی صهیونیست‌ها مشغول تحلیل دلایل این عقب‌نشینی بودند، خبرهای پی‌در‌پی از غزه می‌رسید که نشان می‌داد، جوانان فلسطینی در غزه، همچنان مشغول گرفتن تلفات سنگین از میان نظامیان صهیونیست هستند. همزمان، جوانان یمنی نیز، با ساده‌ترین و بعضا ارزان‌ترین سلاح‌هایی که در اختیار داشتند، بندر الحدیده و دریای سرخ را برای کشتی‌هایی که راهی سرزمین اشغالی فلسطین بودند، تبدیل به جهنم کردند. نقش یمن در این جنگ «مهم» و عملکرد یمنی‌ها «بی نظیر» بود. آنها کاری کردند که، هزینه حمل‌ونقل کالا در دریایی که حالا مثل غزه، برای خیلی از حامیان اسرائیل نا امن شده بود، به شدت افزایش یابد. کار به جایی رسید که بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی اعلام کردند، حاضرند برای رساندن کالاهایشان، آفریقا را دور بزنند و هزاران مایل راه خود را دور کنند، اما از دریای سرخ و نزدیکی‌های بندر حدیده عبور نکنند. (هر مایل بیش از یک و نیم کیلومتر است) همین دیروز «بلومبرگ» اعلام کرد شرکت بزرگ «کاسکو»، غول کشتیرانی چین نیز اعلام کرده است، «تمام حمل‌ونقل‌های خود به مقصد اسرائیل را به طور کامل متوقف می‌کند.»

بنابراین، یمن در رسالت کمک به مردم مظلوم فلسطین، سربلند بیرون آمده بود. حزب‌الله لبنان نیز در 94 روزی که از جنگ غزه می‌گذرد، ضربات بی‌نظیری به صهیونیست‌ها وارد کرد. رجوع به آخرین سخنرانی سید مقاومت، گویای این واقعیت است. شاید یکی از موثرترین ضرباتی که حزب‌الله لبنان به صهیونیست‌ها زد، همان حمله دقیق، حساب شده و کاری به پایگاه راهبردی «مرون» در شمال سرزمین اشغالی فلسطین بود. این عملیات آن‌قدر مهم و به قول صهیونیست‌ها «غیر عادی» بود که تحلیل‌ها راجع به آن هنوز ادامه دارد. اگر تحلیل آن دسته از صهیونیست‌هایی که می‌گویند، عقب‌نشینی اسرائیل از شمال غزه برای تقویت جبهه صهیونیست‌ها در شمال است را هم بپذیریم، نشان می‌دهد، حزب‌الله عملکرد خارق‌العاده‌ای داشته است.

حمله بی‌سابقه مقاومت عراق به بندر راهبردی حیفا که یکشنبه شب اتفاق افتاد را هم در نظر بگیرید. در مدت زمانی که جنگ غزه جریان دارد، مقاومت عراق، همواره در وسط معرکه بوده و در این راه، مثل حزب‌الله لبنان و یمنی‌ها و فلسطینی‌ها شهید داده است. طبق آخرین گزارش‌هایی که منتشر شده، جنبش نجباء عراق اعلام کرده با یک موشک دوربرد کروز پیشرفته، هدفی مهم را در حیفا هدف قرار داده است. نجباء این را هم گفته است که می‌تواند، اهدافی دورتر از حیفا را هم هدف قرار دهد. برگردیم به خبر «عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از شمال غزه». این پیروزی بزرگ نتیجه همین اتحاد و همکاری سه محور مقاومت با فلسطینی‌هاست. محو شدن «ائتلاف دریایی و بین المللی آمریکا» نیز نتیجه همین اتحاد و نترسیدن‌هاست. دیروز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «ما نه با یک گروه، بلکه در حال نبرد با یک محور هستیم.»

فارن پالیسی: تونل‌های غزه جواب داد

در همین رابطه نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» نیز با انتشار گزارشی به دلایل شکست صهیونیست‌ها این‌گونه پرداخت: «تکیه روزافزون حماس به تونل‌ها در غزه و تلاش‌های پیچیده این گروه در ساخت و ساز تونل، نتیجه داد. تونل‌ها باعث بی‌ثباتی و خسارت گسترده در نیروهای اسرائیلی شد و پایان جنگ را به تعویق انداخت و قطعیت پیروزی را برای اسرائیل کاهش داد… در تاریخ جنگ تونل‌ها سابقه نداشته است که دفاع‌کننده‌ای برای ماه‌ها در چنین تونل‌های تنگی سپری و زندگی کند.» و یدیعوت آحارونوت هم این طور نوشت: «ارتش اسرائیل با وجود هزینه

۶۰ میلیارد دلاری، نتوانسته به اهداف جنگ دست یابد… عملیات زمینی که از اواخر ماه اکتبر آغاز شده و با وجود دستاوردهای تاکتیکی در هر روز اما نتوانسته به اهداف جنگ جامه عمل بپوشاند.» حتی «لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز بر «شکست اسرائیل» صحه گذاشت و عامل این شکست را شخص نتانیاهو دانست: «همان افرادی که ما را به جدی‌ترین شکست تاریخ اسرائیل در ۷ اکتبر رساندند، همان خط را در شمال ادامه می‌دهند. من در مورد همه از جمله در سطح سیاسی صحبت می‌کنم. کابینه جنگ همان افرادی را دارد که مفهوم سکوت با سکوت پاسخ داده می‌شود را ابداع کردند… حمله به پایگاه نیروی هوائی در میرون نشان می‌دهد که حزب‌الله از قابلیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی برخوردار است.»

حماس درباره عقب‌نشینی اسرائیل چه گفت؟

جنبش حماس که در خطوط ابتدائی این جنگ بی‌سابقه و تاریخی قرار دارد و بیشترین ضربات را به رژیم صهیونیستی وارد کرده است نیز درباره عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از شما غزه موضع‌گیری کرد و گفت، دلیل این عقب‌نشینی، نرسیدن صهیونیست‌ها به اهدافشان بوده است. به گفته «اسامه حمدان»، رئیس دفتر حماس در بیروت «نیروهای دشمن بدون دستیابی به اهداف خود از شمال غزه عقب‌نشینی کرده‌اند…اکنون صرفا بخش کوچکی از غرب غزه در دست دشمن است… ادعاهای دشمن مبنی بر نابودی توان حماس در شمال غزه صحت ندارد و نیروهای ما با تمام توان  در شمال حضور دارند…به زودی دشمن از جنوب غزه هم ذلیلانه خارج می‌شود… حتی یک اسیر هم در عملیات نظامی دشمن آزاد نشد.»

خبرگزاری تسنیم اما درباره عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از جبهه شمال، بخش حمله اخیر حزب‌الله لبنان به پایگاه مهم اسرائیل در شمال یعنی «مرون» را برجسته کرده و نوشته، اسرائیل بعد از این حمله بود که، بی‌سرو صدا شروع به عقب‌نشینی از شمال غزه کرد. بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند، سفر پی‌در‌پی فرستاده بایدن به منطقه و تل‌آویو نیز به این شکست ارتباط مستقیمی دارد. طبق گزارش‌هایی که به دست کیهان رسیده است، بلینکن وزیر خارجه آمریکا، بارها از طریق کشورهای همسایه ایران، به کشورمان پیام فرستاده و خواستار این شده که، ایران از حزب‌الله لبنان و متحدانش در منطقه بخواهد، حملات به صهیونیست‌ها و پایگاه‌های آمریکا را متوقف کنند.

صهیونیست‌ها درباره عقب‌نشینی‌شان چه می‌گویند؟

دیروز سخنگوی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی وقتی داشت درباره این عقب‌نشینی به خبرنگار «نیویورک تایمز» توضیح می‌داد گفت: «ارتش [اسرائیل] در واقع مرحله جدید و کم شدت نبرد در غزه را آغاز کرده است.(!) از آن سو «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار «وال استریت ژورنال» درباره صحت و سقم خبر عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از جبهه شمال این طور موضع گرفت: «ما مرحله اول جنگ را به پایان رساندیم، ما به مرحله حملات ویژه (یعنی مرحله سوم) می‌رویم.»(!)

حمله بزرگ به پایگاه‌های آمریکا در سوریه

اما دیروز اعلام شد، دست‌کم 30 راکت دیگر به سمت میدان نفتی «العمر» سوریه که در اشغال نظامیان آمریکایی است شلیک شده و احتمالا 2 نظامی آمریکایی نیز در این حملات به هلاکت رسیده‌اند. مقاومت عراق، لبنان و یمن تنها راه توقف این حملات را «توقف جنایات اسرائیل در غزه» یا «توقف حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه» عنوان کرده‌اند. بنابر اعلام صهیونیست‌ها، اسرائیل بدون کمک‌های آمریکا خیلی پیش از این‌ها، پرچم سفید را بلند می‌کرد! شبکه «المیادین» به نقل از یک منبع میدانی در سوریه خبر داد این عملیات در پاسخ به حمله هوائی روز گذشته آمریکا به یک کامیون در مرز القائم و بوکمال انجام شده است.

حزب‌الله: حمله به مرون پاسخ اولیه به ترور العاروری بود

رئیس شورای اجرائی حزب‌الله لبنان نیز در سخنانی حمله روز شنبه به پایگاه مِرون را پاسخ اولیه مقاومت کشورش به ترور صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دانست و از حملات جدید به مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد. شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز تاکید کرد: جبهه (نبرد در جنوب) لبنان یک واکنش (به جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه) است و جایی برای صحبت درباره توقف جنگ دفاعی (لبنان) وجود ندارد، زیرا جنگ کنونی، نتیجه جنگ علیه نوار غزه است.

برآورد اطلاعاتی آمریکا درباره حزب‌الله لبنان

 واشنگتن پست هم با افشای ارزیابی اطلاعاتی جدید آمریکا درباره تحولات جبهه شمالی فلسطین اشغالی اعلام کرد بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند که اگر «اسرائیل» همزمان با جنگ غزه وارد درگیری گسترده با حزب‌الله شود شکست خواهد خورد. بعد از عملیات بزرگ حزب‌الله لبنان در 2 روز قبل ضد پایگاه «مرون» که مهم‌ترین پایگاه جاسوسی-نظامی رژیم صهیونیستی در سراسر فلسطین اشغالی محسوب می‌گردد، نگرانی آمریکایی‌ها درباره گسترده شدن جنگ علیه رژیم صهیونیستی بیشتر شده و تحلیل‌های متعددی در این زمینه ارائه داده‌اند.

 دلیل این نگرانی و ارزیابی اطلاعاتی را از زبان ژنرال بازنشسته صهیونیست بخوانید: «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی می‌گوید اسرائیل هیچ آمادگی برای نبرد واقعی با حزب‌الله لبنان ندارد. به گفته او «اگر حزب‌الله با نیروهای کماندوی رضوان خود در روز هفتم اکتبر همزمان با حماس به مواضع و شهرک‌های مرزی شمالی حمله می‌کرد، روز سیاهی رقم می‌خورد.»

سایر رویدادها

* کانال تلگرامی «مرکز مطالعات فلسطین» عصر دیروز به نقل از شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد شهرک «کریات شمونا» در شمال فلسطین اشغالی(نزدیک مرزهای لبنان) قبل از حضور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم مورد اصابت یک موشک ضدزره قرار گرفت. نتانیاهو وارد این منطقه شده بود تا بگوید، هیچ ترسی از حزب‌الله لبنان ندارد!

* لاپید، رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از بنی گانتز، گادی آیزنکوت و گدعون ساعر خواست از ائتلاف دولتی خارج شوند، چرا که «این دولت شایستگی اداره جنگ را ندارد.» یائیر لاپید همچنین تاکید کرد که نتانیاهو شایسته رهبری «اسرائیل» نیست. یکی از دلایل مهم شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه، وجود همین اختلافات عمیق داخلی عنوان شده است.

* الجزیره فارسی به نقل از «عبران عتسیون»، تحلیلگر صهیونیست: «ما در غزه گرفتار شده‌ایم… به شکل راهبردی گرفتار شده‌ایم و راه خروجی نداریم… در مورد اتحاد صحبت می‌کنند! اما چیزی که ما آخر هفته دیدیم تبادل آتش سنگین بین گانتس، نتانیاهو و گالانت بود… از خیابان عبور می‌کردم که یک نفر داد زد: همه این ۱۴۰گروگان را بمباران کنید تا مشکل حل شود!

* وزارت بهداشت غزه دیروز و در جدیدترین آمار خود، از افزایش تعداد شهدا به 23 هزار و 84 نفر خبر داد. به گفته این وزارتخانه 58 هزارو 926 نفر نیز از تاریخ 7اکتبر(15 مهر) تاکنون زخمی شده‌اند.

* شبکه 12 اسرائیل دیروز: «تلفن‌های تمامی شرکت کنندگان در نشست حزب لیکود با وزیر دفاع به دلیل درز اطلاعات مانند دفعات قبل پس گرفته شد.» افشای محتوای جلسه محرمانه اخیر کابینه نتانیاهو به یکی از جنجالی‌ترین تحولات این روزهای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. آنچه در این جلسات بین رهبران این رژیم رد و بدل شده است هم، اعتراف به شکست است هم نشان‌دهنده عمق اختلافات داخلی؛ تا جایی که کار نزدیک بوده به درگیری فیزیکی کشیده شود. رئیس پیشین موساد در‌باره این رسوایی گفت: «شرم‌آور است.»

* شمار شهدای خبرنگار در جنگ غزه طی 94 روز به 107 نفر رسید و این در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده، در جنگ جهانی دوم که 5 سال طول کشید آن هم و بین تقریبا تمام کشورهای جهان، فقط 69 خبرنگار جان باخته‌اند.

* گردان‌های قسام دیشب از حمله موشکی به تل‌آویو در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه خبر داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گسترش اعتراضات دانشجویی در استرالیا

تجمعات دانشجویی حمایت از فلسطین دردیگر دانشگاه‌های استرالیا

سر دادن شعار ضد مینوشه شفیق ،شرمت باد

دانشجویان و معترضان هوادار فلسطین جلو منزل رئیس دانشگاه کلمبیا نیویورک ، مینوشه شرمت باد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.