سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / صوت / قرآن کریم / ۳ چیز مورد علاقه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

۳ چیز مورد علاقه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

حضرت فاطمه گفت: رسول خدا به من فرمود ای فاطمه! هرکس بر تو صلوات فرستد خداوند او را می‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم او را به من ملحق می‌کند.

  رسول گرامی اسلام (ص) فاطمه (سلام الله علیها) را سرور زنان جهان از ابتدا تا انتهای آن خواند و خشنودی او را خشنودی خداوند و خشم و ناراحتی او را خشم و غضب خداوند دانست.

کتاب «‌‌فاطمه (سلام الله علیها) چشمه جوشان هستی» دربردارنده محورهای اساسی زندگی صدیقه طاهره است که نویسنده‌ اش یعنی حجت الاسلام رجبعلی (احمد) زمانی تلاش کرده شیوه ارائه مطالب کتاب برا به گونه‌ای تنظیم کند که آثار تربیتی و اخلاقی آن در زندگی روزمره موثر باشد و به رفتار خواننده جهت بخشد و عشق فاطمی و آشنایی با سیره آن حضرت را متبلور کند.
در ادامه به مرور سه بخش خواندنی از این کتاب می‌پردازیم:

آداب غذا خوردن مراعات بهداشت از نظر حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

هنگام غذا خوردن دوازده نکته اخلاقی و رفتاری و اجتماعی را باید مراعات کرد که صدیقه طاهره فرمود: چهار نکتۀ آن لازم و واجب عقلی و چهار نکته دوم سنت مستحب و چهار نکته آخر ادب اجتماعی است.

چهار نکته لازم در رابطه با خالق : معرفت و آشنایی با غذای مورد مصرف؛ رضایت و اعلان خشنودی به روزی داده شده؛ شروع غذا خوردن با نام خدا (بسم الله..) تشکر و سپاس از خداوند روزی رسان و رزاق

چهار نکته مستحب هنگام خوردن غذا : پیش از شروع به خوردن غذا وضو گیرد، دست‌های خود را شست و شو دهد و تمیز کند؛ بر جانب راست بنشیند ( به طوری که سنگینی بدن بر طرف راست قرار گیرد)؛ با سه انگشت غذا تناول کند؛ انگشتان خود را در خوردن غذا به کار گیرد و تمیز کند.

چهار نکته اخلاقی و اجتماعی: برداشتن لقمه‌های غذا از نزدیکترین ظرف خود نه از ظروف دیگران؛ کوچک برداشتن لقمه‌ها مناسب با نوع غذا و فضای دهان، خوب جویدن غذا و خُرد کردن مواد غذایی داخل دهان و سپس فرو بردن؛ کمتر نگاه کردن و دقت نکردن در چهره دیگران.

و در حدیثی دیگر زهرای مرضیه (سلام الله علیها) شستن دست‌ها را بعد از خوردن غذا لازم شمرده است.

 پاداش صلوات بر فاطمه(سلام الله علیها)

حضرت فاطمه گفت: رسول خدا به من فرمود ای فاطمه ! هرکس بر تو درود فرستد خداوند او را می‌آمرزد و در هر جای بهشت که باشم او را به من ملحق می‌کند.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: «یا فاطِمَةُ، مَنْ صَلّی عَلَیک، غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وَأَلْحَقَهُ بی حَیثُ کنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ.» 

بحار الانوار، ج 43، ص 55

در روایت دیگر آمده است؛ امیر مؤمنان على(سلام الله علیه) فرمود: روزی به خانه‌ام وارد شدم و فاطمه دختر پیامبر خدا صلى الله علیه وآله و سلم در سلام کردن بر من پیشی گرفت و سلام کرد سپـس  فرمود: پدرم در زنده بودنش به من فرمود: هرکس بر من و بر تو سه روز سلام کند پاداشش بهشت خواهد بود.

علی می‌گوید پرسیدم این سلام و پاداش مربوط به زمان زندگی و حیات رسول خدا و شماست و یا بعد از مرگ هم چنین است؟ فاطمه فرمود :در زندگی ما و بعد از مرگ ما یکسان است و این پاداش برای همیشه است.

آرمان‌های سرنوشت ساز و معنوی فاطمه(سلام الله علیها)

حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمودند: از دنیای شما سه چیز مورد علاقه و توجه من است اول: تلاوت و خواندن قرآن همراه با فهم و درک آن؛ دوم نگاه با دقت و عنایت به صورت و حالات پیامبر، سوم انفاق و صدقه دادن از همه داده‌های الهی برای کسب خشنودی خداوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمحضر رسول الله صل الله علیه و آله وسلم _ اثر صلوات بر حضرت فاطمه سلام الله علیها

مادر مهربان سلام الله علیها

زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه در روز جمعه

السلام علی مهدی الامم و جامع الکلم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.