سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تحولات میدانی پایتخت لیبی پس از 20 روز درگیری سنگین و نفس گیر

تحولات میدانی پایتخت لیبی پس از 20 روز درگیری سنگین و نفس گیر

در حال حاضر، ژنرال حفتر با دلارها و تجهیزات نظامی اهدایی رژیم های عربستان، امارات، مصر و همچنین چراغ سبز سیاسی دولت های آمریکا و فرانسه تلاش می کند پایتخت را به تصرف دربیاورد تا بستر برای تحمیل حکومت نظامیان به مردم لیبی فراهم شود.

درگیری های سنگین در حومه شهر طرابلس (پایتخت لیبی) میان نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر (موسوم به دولت طبرق مستقر در شرق لیبی) و نیروهای دولت وفاق ملی ( دولت مستقر در غرب لیبی و به رسمت شناخته شده در سازمان ملل) وارد بیستیمن روز شده است.

 

نیروهای ژنرال حفتر از سوی دولت های آمریکا، روسیه، فرانسه و رژیم های عربستان، امارات و مصر حمایت می شوند و نیروهای دولت وفاق ملی از پشتیبانی سازمان ملل، دولت ترکیه، قطر و تا حدودی ایتالیا برخوردار هستند.

 

در حال حاضر، درگیری‌ها در حومه غربی، جنوب غربی، جنوبی و جنوب شرقی شهر طرابلس در جریان است و نیروهای حفتر درصدد هستند با عقب راندن نیروهای دولت وفاق ملی، پایتخت لیبی را به تصرف دربیاورند.

 

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای دولت وفاق ملی پس از درگیری های سنگین در حومه غربی شهر طرابلس توانستند وضعیت را به سود خود تغییر دهند و مناطق مهمی از جمله « میدان 27» را از تصرف نیروهای حفتر خارج کنند و به کنترل درآوردند.

 

 

نیروهای دولت وفاق ملی با برتری میدانی و تثبیت مواضع در مناطق تازه آزاد شده در حومه غربی، فاصله نیروهای ژنرال حفتر را از این محور با شهر طرابلس ( پایتخت لیبی) به حدود 34 کیلومتر افزایش داده اند و خطر را در این بخش تا حدودی برطرف کرده اند.

 

از حومه جنوب غرب شهر طرابلس خبر می رسد، نیروهای دولت وفاق ملی پس از درگیری های سخت و نفس گیر موفق شدند مواضع خود را در منطقه راهبردی « العزیزیه» تثبیت کنند و ضد حملات نیروهای حفتر را برای اشغال مجدد این منطقه ناکام گذاشته اند.

 

 

به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، درگیری ها در حومه مناطق « التوغار،کوبری الزهرا و السوانی » در محور جنوب غرب شهر طرابلس همچنان ادامه دارد؛ فاصله نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر از این محور با مرکز شهر طرابلس حدود 20 کیلومتر است.

 

خبرها از محور جنوبی شهر طرابلس حاکیست، درگیری ها میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای ژنرال حفتر در حومه پادگان « الیرموک» و منطقه عین زاره ( جنوب زندان و گردان 42) تشدید شده و مناطق میان طرفین دست به دست می شود.

 

فاصله نیروهای حفتر از حومه جنوبی با مرکز شهر طرابلس به حدود 6 کیلومتر کاهش یافته و نیروهای دولت وفاق ملی در این محور به شدت دفاع می کنند تا مانع از پیشروی های طرف مقابل شوند.

 

براساس اطلاعات به دست آمده، در حومه جنوب شرق شهر طرابلس نیز وضعیت میدان تغییر محسوسی نکرده و درگیری ها در محور «وادی الربیع» همچنان در جریان است؛ فاصله نیروهای حفتر از این محور با پایتخت حدود 25 کیلومتر است.

 

به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، نیروهای دولت وفاق ملی اگرچه به شدت در حومه پایتخت مقاومت می کنند و حتی برخی مناطق را باز پس گرفتند اما پشتیبانی دولت های غربی از نیروهای ژنرال حفتر چند برابر شده است.

 

پس از گفت وگوی تلفنی ژنرال حفتر با رئیس جمهور آمریکا، درهای بیشتری از انبارهای سلاح به روی نیروهای ژنرال حفتر باز شده و این مسئله در درگیری های روزهای گذشته به وضوح محسوس و قابل مشاهده است.

 

در روزهای نخست درگیری ها در حومه شهر طرابلس، تصویری مشخصی از مواضع دولت های غربی به ویژه آمریکا در قبال تحولات میدانی لیبی در دسترس نبود اما حالا پس از 20 روز واقعیت ها برای افکار عمومی نمایان شده است.

 

آمریکایی ها درصدد هستند الگوی سیاسی اجرا شده را در کشور مصر که دیکتاتوری محض نظامی است دوباره در لیبی تکرار کنند و این مسئله درست در زمانی در حال وقوع است که گروه های سیاسی در لیبی در آستانه گفت وگوهای فراگیر و آشتی ملی بودند.

 

 

در حال حاضر، ژنرال حفتر با دلارها و تجهیزات نظامی اهدایی رژیم های عربستان، امارات، مصر و همچنین چراغ سبز سیاسی دولت های آمریکا و فرانسه تلاش می کند پایتخت را به تصرف دربیاورد تا بستر برای تحمیل حکومت نظامیان به مردم لیبی فراهم شود.

 

به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، دولت های غربی به هیچ وجه تمایل ندارند نفوذ و منافع خود را در لیبی غنی از نفت از دست دهند و با حمایت از ژنرال حفتر کوشش می کنند به تنش ها و هرج و مرج بیشتر در این کشور دامن بزنند تا حضور نظامی خود را هم تحت عنوان «ناتو» توجیه کنند و از گفت وگوهایی که منجر به تشکیل دولت غیرنظامی می شود جلوگیری به عمل آورند.

 

بدون شک در روزهای آینده درگیری ها در حومه پایتخت لیبی افزایش خواهد یافت چرا که نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر با پشتیبانی گسترده غرب درصدد هستند دولت وفاق ملی را به هر شکل ممکن ساقط کنند و روند انتقال دموکرتیک قدرت را به شکست برسانند و مانع از توافق سیاسی مسالمت آمیز شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

افزوده شدن ۷۴۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان پایتخت

معاون شهردار تهران از قرارداد مدیریت شهری با چین برای واردات بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس برقی

راز “امارات” که هیچ کس نمی داند

امارات صهیونیست،یک شهرک اسرائیلی است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.