سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سوئد، «بهشتی» که با جولان تبهکاران تبدیل به «جهنم» شده است

سوئد، «بهشتی» که با جولان تبهکاران تبدیل به «جهنم» شده است

 تبهکاران با تیراندازی‌ها و بمب‌گذاری‌های خود، مدتی است شهرهای بزرگ سوئد را درگیر کرده‌اند، حالا شهرها و مناطق حومه‌ای آرام‌تر را نیز درگیر کرده‌اند تا شهرت سوئد به عنوان کشوری امن و آرام به شدت خدشه‌دار شود.

سوئد چند سال است که از نظر تیراندازی و انفجارهای مرتبط با

دار و دسته‌های تبهکار به یکی از کشورهای ناآرام اروپایی تبدیل شده است. اما به تازگی این خشونت‌ها از مناطق کم‌درآمد و آسیب‌پذیر حاشیه‌ای فراتر رفته است و پلیس می‌گوید یکی از دلایلش این است که اعضای گنگ‌های جنائی به شکل روزافزونی بستگان رقبای خود را هدف قرار می‌دهند. کارآگاهان پلیس بر این باورند که منشأ بخشی از خشونت‌های اخیر به رهبران سازمان‌های جنائی در کشورهای دیگری مثل ترکیه و صربستان برمی‌گردد.

آن‌طور که بی‌بی‌سی گزارش کرده است، تاکنون بیش از ۵۰ نفر در تیراندازی‌های سال ۲۰۲۳ کشته شده‌اند و بیش از ۱۴۰ مورد انفجار هم در این سال رخ داده است. پارسال بیش از ۶۰ نفر در خشونت‌های مسلحانه کشته شدند که بیشترین میزان ثبت‌شده در سوئد بود. اما آن‌چه ماجرا را وحشتناک‌تر می‌کند آن است که رهگذران و مردم عادی هم از جمله قربانیان این خشونت‌ها هستند. «نیلز دوکوت»، پژوهشگر سلاح گرم در «مؤسسه صلح فلمیش» در بروکسل، می‌گوید: «آنچه که به شکل خشونت مسلحانه بین اعضای دسته‌های تبهکار جدید، برای تعیین حد و مرزهای مناطق فعالیت‌شان شروع شد، اکنون به دور باطل و خطرناکی از قاچاق اسلحه و خشونت مسلحانه تبدیل شده است.» او افزوده است: «دسته‌های تبهکار رشد کرده‌اند و دیگر تنها خلافکارهای خیابانی نیستند،‌ بلکه اغلب با سازمان‌های جنائی بالادستی ارتباط دارند.» ماه گذشته میلادی دو مرد ۲۰ و ۷۰ساله در جریان تیراندازی در یک بار در منطقه سندویکن واقع در مرکز سوئد کشته شدند و یک معلم ۲۴ ساله هم که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بود،‌ در انفجاری بیرون دانشگاه اوپسالا جان باخت. اندکی بعد از این حملات، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد در نطقی عمومی و کم‌سابقه گفت که «هیچ کشور دیگری در اروپا» چنین وضعیتی را تجربه نمی‌کند و وعده مجازات‌های شدیدتر برای جرایم و خشونت‌های مرگبار داد. «اوین جتین»، وکیل و نویسنده‌ای که وکالت قربانیان و مظنونان نوجوان تیراندازی‌ها را برعهده داشته، می‌گوید گروهای تبهکار پسران ۱۳ یا ۱۴ ساله را بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌کار می‌گیرند و به آنها وعده پول و لباس‌های مارک‌دار و گران‌قیمت می‌دهند. او در سفری به اوپلنس پرو- که بخشی از اردوی سراسری مدارس به بیش از ده منطقه آسیب‌دیده از خشونت‌های تبهکاران است- گفت: «بچه‌ها از کیف‌ مدرسه‌شان برای حمل کتاب استفاده نمی‌کنند، بلکه در واقع بازار موادمخدر سوئد را روی دوش‌شان حمل می‌کنند.»

ساکنان بعضی مناطق برای مبارزه با معضل خشونت‌ و فروش موادمخدر، گشت‌های خیابانی راه انداخته‌اند. «لیبانه وارسام»، یکی از شهروندان، در جریان یکی از گشت‌زدن‌های خود در یک جمعه‌شب بارانی در منطقه یاروا در شمال استکهلم گفت: «این که بیرون بیاییم و در حال گشت‌زدن با بچه‌ها و جوان‌ترها صحبت کنیم، امنیت را افزایش می‌دهد.» وارسام گشت‌زدن در خیابان‌ها را بعد از آن شروع کرد که پسر ۱۹ ساله‌اش- که پلیس می‌گوید عضو گروه‌های تبهکار نبوده- در جریان یک تیراندازی در سال ۲۰۲۰ کشته شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمحضر مولانا امیرالمومنین علیه السلام _ آسیابی در جهنم

خوراک این آسیاب چیست؟

طنز پاورقی، 7 فروردین

باغ اروپای وحشی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.