سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / پوتین آماده شنیدن«اعلام شکست غرب»  در جنگ اوکراین است
مرگ آمریکا

پوتین آماده شنیدن«اعلام شکست غرب»  در جنگ اوکراین است

تارنمای آمریکایی «هیل» در مطلبی با اشاره به نتایج ضعیف اوکراین در ضدحملات و شکاف در غرب بر سر ادامه حمایت از کی‌یف، جنگ را برای این کشور بن‌بستی توصیف کرد و نوشت: ولادیمیر پوتین منتظر اعلام شکست از سوی غرب است.

655 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد جنگی که تاکنون ده‌ها هزار کشته‌، میلیون‌ها تن آواره و کشوری ویران بر جای گذاشته است. این جنگ همچنین چند تریلیون دلار خسارت اقتصادی هم به خود اوکراین و هم به کشورهای اروپایی و کم و بیش سایر نقاط جهان تحمیل کرده است. تا تابستان گذشته رویکرد غرب حمایت کامل نظامی‌، اقتصادی و سیاسی از کی‌یف به هر قیمتی و با هر هزینه‌ای بود به طوری که مجموع اروپا و آمریکا طی این مدت بیش از 100 میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی روانه اوکراین کردند. اما طی 4 ماه گذشته مجموعه اتفاقاتی رخ داده است که این روند تغییر کرده است. شکست سنگین اوکراین در ضدحمله، خستگی افکار عمومی در غرب، قدرت‌گیری راست‌های افراطی در اروپا، بروز اختلافات در آمریکا بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و همچنین بروز شکاف در اروپا و آمریکا و دست آخر شروع جنگ غزه در مهرماه گذشته و ضرورت کمک همه‌جانبه به رژیم صهیونیستی باعث شد که مجموعه غرب به این نتیجه برسد که جنگ اوکراین باید از اولویت و دستورکار خود خارج کند.

با تغییر رویکرد غرب در قبال اوکراین طی هفته‌های گذشته اخبار و گزارش‌های زیادی از پایان تاریخ مصرف زلنسکی و تلاش غرب برای شروع مذاکرات بین اوکراین و روسیه منتشر شده است. حتی برخی از منابع امنیتی گزارش داده‌اند که آمریکا و اروپا می‌خواهند با ترور زلنسکی وی را با شخص دیگری که شهامت سازش با روسیه را داشته باشد جابه‌جا کنند. برخی اخبار از این حکایت دارد که رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین که پیش از این گفته بود «جنگ به بن‌بست رسیده است» کاندیدای جایگزینی زلنسکی است. با تغییر رویکرد آمریکا در قبال اوکراین به نظر می‌رسد روابط آمریکا و اوکراین نیز در مسیر فروپاشی قرار دارد. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی در همین زمینه نوشته بود «روابط بین مقامات اوکراین و آمریکا، اکنون آشکارا در حال فروپاشی است؛ زلنسکی قرار بود هفته گذشته در جلسه توجیهی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا سخنرانی کند، اما در آخرین لحظه لغو شد!» هفته گذشته نیز سنای آمریکا رسماً با اختصاص 60میلیارد دلار بودجه به اوکراین مخالفت کرد مسئله‌ای که به گفته کارشناسان شکست کامل اوکراین مقابل روسیه را به دنبال خواهد داشت.

وضعیت دشوار اوکراین به روایت هیل

پایگاه خبری «هیل» در گزارشی با اشاره به وضعیت وخیم سیاسی و نظامی اوکراین در شرایط کنونی نوشته است: جنگ در اوکراین به بن‌بست رسیده و وضعیت به گونه‌ای است که حتی مقامات اوکراینی اذعان می‌کنند بعید است نتایج ضدحملاتی که از تابستان آغاز کرده‌اند، بهتر شود و همین امر کی‌یف را در شرایط دشواری قرار داده است.

این گزارش می‌افزاید: اوکراین در دو میدان جنگ در حال نبرد است؛ نخست جبهه مقابل غرب برای متقاعد کردن این کشورها به منظور تداوم تسلیح کی‌یف با وجود بن‌بست آشکار در جبهه شرقی ۶۰۰ مایلی (۹۶۵ کیلومتر)، و دیگری در میدان نبرد علیه روسیه. در ادامه مطلب درج‌شده در این پایگاه خبری تحلیلی متعلق به کنگره آمریکا آمده است: پس از نزدیک به دو سال از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، کی‌یف در یک‌سو با چالش‌های عظیمی رو‌به‌رو شده، اما رئیس‌جمهوری روسیه با حفظ سرزمین‌های به ‌دست آمده، منتظر اعلام شکست از سوی غرب است. «مایکل آلن» مدیرعامل شرکت مشاوره امنیت ملی «Beacon Global Strategy» مستقر در آمریکا در این خصوص گفت که پوتین در حال حاضر در موقعیت خوبی قرار دارد. وی افزود: رئیس‌جمهوری روسیه همچنان سرزمین‌های تصرف‌شده را در کنترل دارد و در عین حال شاهد دودستگی ماست.

 به گزارش ایرنا هیل در بخش دیگری از این مطلب به چرایی شکست اوکراین در ضدحملاتی پرداخته که از تابستان گذشته آغاز شد و نوشت: ارتش بزرگ روسیه فرصت لازم را برای تقویت قوای خود داشته ضمن آنکه فقدان نیروی هوائی قدرتمند در اوکراین و تحویل کند تسلیحات موردنیاز به کی‌یف، توانسته در این امر مؤثر باشد.ناظران همچنین بر این باور هستند که اوکراین با تاکتیک‌های جنگی پیچیده‌تر، مانند آموزش تسلیحات ترکیبی، دست‌وپنجه نرم می‌کند.

زمین در مقابل صلح

رساه‌های خبری طی ماه‌های گذشته از طرح‌هایی رونمایی کرده‌اند که بر اساس آن اوکراین در ازای تسلیم مناطق اشغال‌شده خود با روسیه وارد مذاکرات صلح بشود. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارش تازه‌ای با تأیید این طرح‌ها نوشته است که زلنسکی مجبور خواهد شد که به این طرح تن بدهد. به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در گزارش خود نوشته است: «ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به زودی مجبور خواهد شد تا برای جلوگیری از تلفات بیشتر در میان نظامیان اوکراینی، بخشی از خاک این کشور را برای دست‌یابی به صلح به روسیه واگذار کند. این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: «در صورتی که اوکراین این اقدام را انجام دهد به معنای شکست اوکراین، آمریکا و اروپا خواهد بود».

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز پنج‌شنبه در گزارشی در همین زمینه نوشت: کاخ‌سفید ممکن است مسکو را با تسلیم کردن کی‌یف در برابر از دست دادن بخشی از سرزمین خود، آرام کند. در این گزارش درج شده است: «مقامات دولت بایدن پیشنهاد کرده‌اند که واشنگتن با تحت فشار قراردادن اوکراین، به‌طور رسمی خودمختاری منطقه شرقی دونباس را اعلام خواهد کرد». اما جین ساکی سخنگوی کاخ‌سفید در واکنش به انتشار این گزارش، ضمن تکذیب آن تاکید کرد: «مقامات دولت هیچ اشاره‌ای به واگذاری هیچ سرزمینی نکردند».

مرگ اعتبار آمریکا

شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» آمریکا هم در مطلبی رویکرد «جو بایدن» در بحبوحه جنگ اوکراین مقابل روسیه را انفعال توصیف و نتیجه‌گیری کرده است که این انفعال می‌تواند ناقوس مرگ اعتبار آمریکا را به صدا درآورد. به ‌نوشته این شبکه خبری، جنگ کنونی میان روسیه و اوکراین بار دیگر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را در مرکز توجه جهانی قرار داده و غرب را در سردرگمی دیپلماتیک فرو برده است.

به گزارش ایران به نقل از «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» بایدن که همواره خود را در به‌دست آوردن توافق موفق می‌دانسته و با تجربیاتی که در مجلس سنا به‌دست آورده بود، توانست این تصور را ایجاد کند که در مقام رئیس‌جمهوری هم می‌توان در عرصه دیپلماتیک موفق باشد. اما اکنون نبرد اوکراین و روسیه این فرضیه را به چالش کشیده و سبب شد تا هرگونه انعطاف وی در برابر روسیه، شرایط را دشوارتر کند. در این مطلب، وضعیت اوکراین نمونه بارز انفعال بایدن در برابر روسیه عنوان شده که دیگر بدترین سناریوی ممکن هم غیرقابل تصور نیست و چه بسا در آینده‌ای نزدیک اجتناب‌ناپذیر هم بشود.

نویسنده در ادامه تشریح کرده است: بایدن در تاریخ ۸ دسامبر (۱۷ آذر) از قصد خود برای دعوت از پوتین به نشستی بزرگ خبر داد. رئیس‌جمهوری آمریکا در این خصوص گفت که هدف، میزبانی نشستی با دست‌کم چهار تن از متحدان اصلی واشنگتن در ائتلاف نظامی ناتو در مورد نگرانی‌های روسیه نسبت به گسترش ناتو به سمت شرق است. از نقطه نظر نویسنده، همین خبر به‌تنهائی هدیه‌ای برای مسکو است؛ چیزی شبیه «کنفرانس مالت» اما این‌بار در قرن ۲۱. (منظور نویسنده از کنفرانس مالت نشستی است که در بحبوحه جنگ جهانی دوم با حضور نخست‌وزیر وقت انگلیس و رئیس‌جمهوری آمریکا با محوریت نگرانی نسبت به پیشروی ارتش شوروی در برابر آلمان نازی است).

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد  

طوفان‌الاقصی تا وعده صادق

قهرمانی دختران ایران در تنیس کمتر از ۱۲ سال غرب آسیا

رقابتهای تنیس کمتر از ۱۲ غرب آسیا با قهرمانی تیم دختران ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.