سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا شریک جنایات اسرائیل

دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا شریک جنایات اسرائیل

جمعه‌شب، آمریکا قطعنامه ارائه‌شده از سوی امارات برای آتش‌بس در غزه را «وتو» کرد تا صهیونیست‌هایی را که با انواع سلاح‌های عجیب و غریب مسلح کرده، به کشتار فلسطینی‌های بیشتر در غزه ترغیب کند. رژیم صهیونیستی که طی 64 روز نزدیک به 6000 کودک و بیش از این میزان زن را کشته است، از آمریکا بابت این «حمایت قاطع» تشکر کرده است!

جمعه‌شب به وقت تهران، آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری «آتش‌بس فوری» در غزه را وتو کرد. آن‌طور که خبرگزاری فرانسه نوشته است، ۱۳ عضو شورا به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

انگلیس به آن رأی ممتنع داد و آمریکا هم آن را وتو کرد. وتو کردن قطعنامه‌ای که به دنبال آتش‌بس آن هم در باریکه‌ای که طی 64 روز 20هزار غیرنظامی در آن وحشیانه قتل‌عام شده‌اند، از آن داستان‌های ترسناک و تراژیکی است که فقط و فقط به رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌خورد. و از آن‌سو «ظالمانه» و «غیرعادلانه» بودن نظم جهانی شکل گرفته پس از جنگ جهانی دوم را که همین «سازمان ملل و حق وتو» از مصادیق آن است،ا به همه اثبات می‌کند. این «رسوایی» اما با واکنش‌های گسترده جهانی رو‌به‌رو شده است.

واکنش‌ها

طبق گزارش‌هایی که در این‌باره منتشر شده است، اکثر کارشناسان معتقدند، آمریکایی‌ها با این وتو، به رژیم کودک‌کش اسرائیل چراغ سبزی برای کشتار بیشتر نشان داده است. نماینده روسیه در شورای امنیت در این‌باره گفت: «آمریکا با وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه حکم به کشتار غیرنظامیان داد.» «دیمیتری پولیانسکی» این را هم گفت که «جلوگیری آمریکا از برقراری آتش‌بس به معنای صدور حکم اعدام برای هزاران و شاید ده‌ها هزار فلسطینی در نوار غزه است.» پس از او نوبت ‌‌نماینده چین در شورای امنیت بود که با گفتن «ما متاسفیم که آمریکا از وتوی خود علیه قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس در غزه با وجود ادامه کشتار در آنجاست، استفاده کرد» علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی موضع بگیرد. «‌عفو بین‌الملل» هم با اعلام این که «وتوی قطعنامه آتش‌بس توسط آمریکا، بی‌توجهی ظالمانه به رنج غیرنظامیان در نوار غزه است» به این خبر واکنش نشان داده است. «دیدبان حقوق‌بشر» هم اعلام کرده که کاخ‌سفید با وتوی قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه خود را در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شریک می‌کند. «لوئیس شاربونو»، مدیر بخش سازمان ملل دیده‌بان حقوق‌بشر گفت: این قطعنامه در حقیقت مانع برداشتن گام‌هایی شده که خود آمریکا بارها از رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی تقاضای انجام آنها را کرده بود… آمریکا با ادامه حمایت تسلیحاتی از اسرائیل و کمک دیپلماتیک به پوشاندن جنایاتی مانند مجازات جمعی فلسطینیان در غزه، خود را در معرض همدستی و شریک شدن در جنایات جنگی قرار می‌دهد.» اما حماس که نبرد شجاعانه‌اش علیه صهیونیست‌ها، این روزها زبانزد خاص و عام بوده و در حال دفاع از مردم مظلوم غزه است، در واکنش به این اقدام آمریکایی‌ها گفت: «وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا، مشارکت مستقیم در کشتار ملت فلسطین است.» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این‌باره گفت: «استفاده آمریکا از حق وتو، دروغ نگرانی از جان غیرنظامیان را برملا کرد.» صهیونیست‌ها از این بابت از آمریکایی‌ها تشکر کردند! مضحک‌ترین واکنش به این قطعنامه اما از سوی خود آمریکایی‌ها صورت گرفته است! «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «اسم و نام یک دولت را به من بگویید که بیشتر از ایالات متحده برای کاهش درد و رنج مردم غزه تلاش کرده باشد.»(!)

آمریکا رکورددار استفاده از حق وتو به نفع اسرائیل

«وسیم الاحمر»، تحلیلگر سیاسی «فرانس24» در واکنش به وتوی این قطعنامه می‌گوید: «آمریکا تاکنون 44 یا 45 بار از حق وتوی خود به نفع اسرائیل استفاده کرده است. این‌بار آمریکا در سازمان ملل و مقابل 13 کشور دیگر واقعا تنها بود. هیچ کشوری در این قطعنامه با آمریکا همراهی نکرد و حتی انگلیس که نزدیک‌ترین متحد آمریکاست، رای ممتنع داد. این جلسه چنددستگی کشورهای غربی عضو شورای امنیت [در موضوع فلسطین] را نشان داد. آمریکا وتو کرد، انگلیس رای نداد و فرانسه به قطعنامه رای مثبت داد…. آمریکا امروز با مشکل جدی رو‌به‌روست. از یک طرف می‌گوید به دنبال حل مسالمت‌آمیز مسئله است و از اسرائیل می‌خواهد از کشتار غیرنظامیان اجتناب کند و همزمان، طرح اینچنینی را وتو می‌کند. آمریکا با زبان بی‌زبانی می‌گوید وقت آتش‌بس نیست چون هدف‌شان نابودی کامل حماس است…. آمریکا ركورددار استفاده از حق وتو به نفع تل‌آویو است… این کشور‌ در حمایت از اسرائیل تردید نمی‌کند.»

اصلی‌ترین تامین‌کننده ابزار کشتار فلسطینی‌ها

از آن‌سو مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) هم به بررسی کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به یکی از جنایتکارترین رژیم دنیا یعنی اسرائیل پرداخته است. طبق گزارش این مؤسسه آمریکا ۷۹درصد از کل تسلیحات ارسال‌شده به رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را تامین کرده است و در این موضوع، هیچ کشور دیگری حتی به آمریکا نزدیک هم نبوده است؛ نزدیک‌ترین تامین‌کنندگان بعدی رژیم صهیونیستی آلمان با ۲۰درصد و ایتالیا با تنها ۰.۲ درصد بوده‌اند!

غزه، ویرانی و جنگ جهانی دوم!

صهیونیست‌ها که حمایت‌های بی‌حد آمریکا را دارند، با استفاده از سلاح‌های تقدیمی این کشور، هزاران تن بمب و موشک بر سر ساکنان غزه ریخته‌اند و طی 64 روزی که از این جنگ می‌گذرد، از هیچ جنایتی- تاکید می‌شود- هیچ جنایتی دریغ نکرده‌اند. آنها که حریف جوانان مسلح فلسطینی نمی‌شوند، تمرکزشان را روی تخریب، ویران و کشتار جمعی گذاشته‌اند و این کشتار و تخریب غیرنظامیان آن‌قدر زیاد است که، صدای «جوزپ بورل» که خود از حامیان سرسخت صهیونیست‌هاست و رگه‌هایی از نژادپرستی را هم دارد درآورده است.

«بورل» که پیش از این اروپا را «بهشت» و غیر اروپا را «جنگل» نامیده بود تا نشان دهد، هیچ از صهیونیست‌ها در نژادپرستی کم ندارد، این‌بار به ویرانی‌های غزه اشاره کرده و گفته است: «ویرانی‌های غزه از ویرانی‌های آلمان در طول جنگ جهانی دوم هم بیشتر است.»

به گزارش ایسنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در حال مقایسه «ویرانی‌های عظیم ناشی از حملات اسرائیل به نوار غزه» با «ویرانی شهرهای آلمان در طول جنگ جهانی دوم» بود، گفت که ویرانی‌های غزه چه بسا بیشتر هم هست. به گزارش آناتولی، وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «کمپین بمباران علیه فلسطین در حال حاضر یکی از شدیدترین حملات در تاریخ بوده است.» او با اشاره به کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی که در آن حداقل ۲۷۱ نفر در حملاتی که توسط سربازان و شهرک‌نشینان اسرائیلی از

۷ اکتبر انجام شده، کشته شده‌اند، ابراز امیدواری کرد که اروپا برای «پایان ‌دادن به خشونت علیه فلسطینیان در مناطق اشغالی» گام بردارد.

ادامه اعتراض‌های جهانی

از 7 اکتبر(15 مهرماه) به این‌سو، کمتر روزی بوده که دنیا، شاهد تظاهرات ضد صهیونیستی نبوده باشد و همین تظاهرات‌ها و اعتراض‌های جهانی، تبدیل به یکی از پاشنه‌های آشیل رژیم صهیونیستی شده است. نباید فراموش کرد، یکی از دلایل اصلی گردن نهادن صهیونیست‌ها به آتش‌بس 7روزه، همین اعتراض‌های جهانی بوده است. این‌بار بیروت‌، نیویورک و صنعا برای چندمین‌بار شاهد تظاهرات ضد صهیونیستی بودند.

زنان و کودکان در این کشورها، با به گردن انداختن چفیه فلسطینی، بستن دهان‌ها و زدن رنگ خون به دست و صورت‌هایشان، کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه را محکوم و خواستار توقف این جنایات شدند. آنها همچنین با ساختن تابوت‌های کوچک، و چیدن آنها در خیابان‌ها، از جامعه جهانی خواستند، جلوی وحشی‌گری‌های اسرائیل را بگیرند. «وال استریت ژورنال» نیز طی گزارشی از «اعتراض‌های جهانی ضد اسرائیلی» به عنوان «یکی از بارهای اضافی که روی دوش اسرائیل سنگینی می‌کند» نام برد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «تشدید حملات اسرائیل علیه نوار غزه منجر به افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی و تشدید بحران انسانی در این منطقه شده است، علاوه‌بر آن اقتصاد اسرائیل نیز به‌شدت تحت‌تأثیر این جنگ قرار دارد و درخواست خانواده‌های اسرای اسرائیلی نیز فشار را بر کابینه اسرائیل برای پایان دادن به جنگ افزایش می‌دهد. با افزایش فشارها در داخل و خارج، اسرائیل در حال مسابقه دادن برای تحقق اهداف خود است و عجله برای رسیدن به این هدف‌ها موجب ویرانی و کشتار بیشتر می‌گردد.» آن طور که تسنیم نوشته است، این رسانه آمریکایی در ادامه تصریح کرده که «در حالی که مقامات اسرائیلی می‌گویند تا نابودی حماس این جنگ را ادامه خواهند داد، مسئولان سابق امنیتی اسرائیل معتقدند که فشارهای اقتصادی و درخواست‌ها برای آزادی اسرای اسرائیلی، محدودیت زمانی زیادی برای اسرائیل در جنگ به وجود می‌آورد.» «وال استریت ژورنال» با اشاره به تشدید درخواست خانواده‌های اسرای اسرائیلی از کابینه برای اولویت دادن به آزادی این اسرا تأکید کرد: «احضار حدود 400هزار نیروی ذخیره برای حضور در ارتش تأثیر منفی بالایی در وضعیت اقتصادی اسرائیل دارد و بار اضافه‌ای روی دوش آن می‌گذارد. در حالی که رهبران اسرائیل حملات هوائی در خان‌یونس را ابزاری اصلی برای تحت فشار قرار دادن حماس جهت ازسرگیری مذاکرات آزادی اسرا می‌دانند؛ خانواده‌های این اسرا نگرانند که فرزندان‌شان در حملات اسرائیل به غزه کشته شوند.»

نبرد خونین خان‌یونس

اما از تحولات میدانی غزه نیز خبر رسیده است که، به‌رغم جنایاتی که صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان مرتکب می‌شوند، آنها از بخش نظامی فلسطین یعنی قسام، ضربات مهلکی خورده و می‌خوردند. آنها بنابر اعلام رسانه‌های اسرائیلی، از خودشان نیز ضربات مرگباری خورده‌اند! مثلا «یدیعوت آحارونوت» که یک روزنامه عبری است، نوشته: «اسرائیل به اشتباه سربازان خود را در غزه کشت. یک هواپیما، ساختمانی را که اعضای نیروهای اشغالگر اسرائیل در آن حضور داشتند، بمباران کرد و…» پیش از این و در حملات 7 اکتبر نیز معلوم شد، بسیاری از اسرای صهیونیست به دست خود صهیونیست‌ها به هلاکت رسیده‌اند! «کود کود» که یک پایگاه خبری صهیونیستی است نیز دیروز اعلام کرده است، صهیونیست‌هایی که در نبردهای «خان‌یونس» شرکت دارند، عضو نیروهای لشکر ۹۸ ارتش رژیم صهیونیستی هستند که تا این لحظه (دیروز) دست‌کم ۸۰ کشته داده‌اند. به نوشته «یدیعوت آحارونوت» چیزی بالغ بر 5هزار نظامی صهیونیست نیز از 7 اکتبر تاکنون مجروح شده‌اند.

آنها شمار تلفات نظامی‌شان را هم چیزی حدود 400 نفر اعلام می‌کنند. از آنجایی که صهیونیست‌ها به شدت نسبت به اعلام آمار واقعی تلفات و خسارات‌شان، حساس هستند و آن را به صورت قطره‌چکانی و بسیار کم، اعلام می‌کنند، برای یافتن عدد تقریبی تلفات و خسارات صهیونیست‌ها می‌توان همه این اعداد اعلامی را ضربدر 2 یا حتی 3 کرد! شمار ‌تانک‌های مدرن و خودروهای زرهی صهیونیست‌ها که به دست جوانان فلسطینی منهدم شده است هم آن‌قدر زیاد است که، محاسبه آنها تبدیل به کار سختی شده است. فقط این را بگوییم که به طور میانگین روزی بین 25 تا 30 خودروی زرهی رژیم صهیونیستی در غزه منهدم می‌شود.

اسرائیل می‌بازد

با وجود خشونت بالای صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری، حمایت‌های آمریکا، تعداد بالای شهدا و ویرانی‌های غزه، کارشناسان غربی معتقدند، اسرائیل بازنده این جنگ بوده و در نهایت نیز، از حماس شکست خواهد خورد. «فارن افرز» دلیل این امر را اتفاقا، در همین خشونت بالای اسرائیل یافته و نوشته است، این جنایات باعث می‌شود، تعداد کسانی که به حماس می‌پیوندند، به شدت افزایش یابد. این همان هشداری است که «ایلان ماسک» هم داد. مجله قدیمی آمریکایی یعنی «نِیشن» هم با تیتر «Israel Is Lossing this War» تاکید کرده، اسرائیل این جنگ را می‌بازد!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود

طوفان الاقصی

لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا برای سرکوب و بازداشت اتوبوسی دانشجویان

دولت بایدن با لشکرکشی به دانشگاه کلمبیا‌، مخالفت با رژیم صهیونیستی صدها نیروی پلیس و نیروی امنیتی عملاً اشغال و ده‌ها دانشجو را بازداشت کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.