سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / بودجه 60 میلیارد دلاری کمک به اوکراین تصویب نشد آمریکا هم زلنسکی را تنها گذاشت

بودجه 60 میلیارد دلاری کمک به اوکراین تصویب نشد آمریکا هم زلنسکی را تنها گذاشت

پیشنهاد کاخ‌سفید برای تامین کمکی به ارزش ۶۰میلیارد دلار برای اوکراین در مجلس سنا با شکست مواجه شد، بدین ترتیب آمریکا هم زلنسکی را در مقابل روسیه تنها گذاشت.

این روزها همه اخبار و گزارش‌ها از انزوای اوکراین در مقابل روسیه حکایت دارد. در حالی که در جبهه داخلی مخالفت‌ها با «ولودیمیر زلنسکی»، بیشتر می‌شود به طوری که شهردار کی‌یف همین هفته گذشته وی را دیکتاتور خطاب کرد. در جبهه خارجی نیز زلنسکی با کم‌شدن حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و حتی قطع آنها دست‌وپنجه نرم می‌کند. در همین راستا سنای آمریکا در جدیدترین اقدام خود برای تنها گذاشتن زلنسکی با بودجه 60میلیارد دلاری پیشنهادی دولت بایدن برای ادامه کمک‌ها به اوکراین مخالفت کرد؛ مخالفتی که به گفته مقامات آمریکایی تبعات بسیار ویرانگری برای کی‌یف به دنبال خواهد داشت. طبق رای‌گیری انجام‌شده در مجلس سنا، پیشنهاد کمک اضطراری به کی‌یف با ۴۹ رای موافق در برابر ۵۱ رای مخالف مواجه شد. به گزارش ایسنا کاخ‌سفید در ماه اکتبر(مهر) درخواست ۱۰۵میلیارد دلار کمک اضطراری را مطرح کرد و قصد داشت کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی، تایوان و بودجه‌ای برای امنیت مرزها را با هم ترکیب کند تا از این طریق جمهوری‌خواهان را متقاعد کرده و برای رای مثبت تحت فشار قرار دهد. پیش از این «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از مجلس سنا خواسته بود تا این طرح پیشنهادی را تصویب کند و در عین حال جمهوری‌خواهان را به این متهم کرده بود که قصد دارند «به معنای واقعی کلمه اوکراین در میدان نبرد زانو بزند و به امنیت ملی ما در این خصوص آسیب برسانند.»

به گزارش «رویترز» پیش از اعلام مخالفت سناتورهای جمهوری‌خواه با تصویب لایحه بودجه درخواستی کاخ‌سفید بایدن خطاب به مخالفانش جهت کسب رضایت‌ آنها برای تصویب لایحه مذکور عنوان کرد: «اگر پوتین اوکراین را تصاحب کند، به همین‌‌جا بسنده نخواهد کرد». وی مدعی شد که پوتین به یک متحد ناتو حمله خواهد کرد و عنوان کرد: این موضوع موجب ایجاد شرایطی می‌شود که آمریکا هرگز به دنبال آن نیست.»

بایدن در این رابطه عنوان کرد: در چنین شرایطی نیروهای آمریکایی تحت تاثیر حمله پوتین به یک متحد ناتو وارد جنگ با نیروهای روسی شده و این همان چیزی است که ما به دنبالش نیستیم. بایدن به صراحت در اظهاراتش عنوان کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم پوتین برنده جنگ با اوکراین باشد. اظهاراتی که واکنش تند مسکو را به دنبال داشت. با وجود اظهارات بایدن، جمهوری‌خواهان سنا لایحه بودجه مورد حمایت دموکرات‌ها جهت حمایت از اوکراین را مسدود کردند. این لایحه می‌توانست میلیاردها دلار کمک امنیتی جدید را برای اوکراین فراهم کند. با این حال جمهوری‌خواهان به جای حمایت از طرف‌های درگیر در جنگ بر لزوم اهمیت سیاست‌های مرزی سخت‌گیرانه‌تر از سوی دولت آمریکا تاکید کردند.

به گزارش تسنیم، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ‌سفید، هم پنجشنبه، اعلام کرد که به دلیل عدم موافقت کنگره آمریکا با تخصیص بودجه مضاعف، دولت بایدن نمی‌تواند به مقامات اوکراینی قول بدهد که کمک بیشتری به آنها ارائه کنند. او گفت: «با توجه به روندی که اوضاع در کنگره پیش می‌رود، ما در موقعیتی نیستیم که بتوانیم چنین قولی را به طرف اوکراینی بدهیم». آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در کنفرانس مطبوعاتی با دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که حدود 90درصد از بودجه آمریکا برای کمک نظامی به اوکراین در واقع به مجتمع صنایع نظامی ایالات متحده اختصاص داده شد. وی گفت: «اگر به سرمایه‌گذاری‌هایی که برای دفاع از اوکراین انجام داده‌ایم نگاه کنید، معلوم می‌شود که 90درصد کمک‌های نظامی که ما ارائه کرده‌ایم در واقع همین‌جا در ایالات متحده خرج شده و به ایجاد مشاغل بیشتر در آمریکا منجر می‌شود.»

شکست انزوای روسیه به روایت فیگارو

نشریه فرانسوی فیگارو نیز اعتراف کرد: در شرایط خستگی غرب، بی‌توجهی افکار عمومی و کاهش حمایت سیاسی و نظامی اروپا و آمریکا از اوکراین، روسیه در برابر تلاش غرب برای انزوای این کشور به خوبی مقاومت کرده و حتی در حال توسعه روابط خود با کشورهای غیرغربی است.

 «فیگارو» در تحلیل خود آورده است: وضعیت اوکراین با انباشته شدن مشکلات؛ از جمله به شکل فقدان ارسال تسلیحات نظامی، تضعیف حمایت افکار عمومی و افزایش رقابت سیاسی داخلی در کشورهای غربی در حال بدتر شدن است، در حالی که روسیه موفق شده در برابر تلاش‌های غرب برای منزوی کردن این کشور به خوبی مقاومت کرده و در روابط خود با کشورهای جهان حتی پیشرفت داشته باشد.

در تیتر مقاله‌ای در مورد وضعیت اوکراین که در صفحه اول شماره روز جمعه این روزنامه منتشر شده، آمده است: «اوکراین به طور فزاینده‌ای در برابر روسیه منزوی شده است». در این تحلیل اشاره شده که کشورهای غربی نتوانسته‌اند «به وعده‌های خود به کی‌یف» در مورد تامین تسلیحات برای مقابله با روسیه عمل کنند، که این مسئله می‌تواند «توضیح‌دهنده» شکست عملیات ضدحمله تابستانی نیروهای مسلح اوکراین باشد. نویسنده مقاله می‌افزاید: کشورهای اروپایی آماده قربانی کردن خود نیستند تا اوکراینی‌ها بتوانند در شرایط بهتری در برابر روسیه مقاومت کنند، ضمن اینکه در داخل اتحادیه اروپا، اختلافات در مورد ارائه کمک‌های جدید به کی‌یف همچنان در حال افزایش است.  بدین ترتیب «خستگی اروپا و شکاف در میان اعضای اتحادیه اروپا» دقیقاً همان چیزی است که پوتین برای تغییر مسیر جنگ روی آن حساب می‌کرد و این مسئله تحقق یافته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفاوت ایران با آمریکا

پاورقی

رفتار آمریکا در قبال دانشجویان حقانیت موضع جمهوری اسلامی را نشان داد

رفتار خشونت‌آمیز آمریکا با«اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، دلیل دیگری بر اثبات موضع جمهوری اسلامی ایران در بدبینی به دولت آمریکا دانستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.