سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / رئیسی: ۶۰۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل احیا شده است

رئیسی: ۶۰۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل احیا شده است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در سه ماهه اول ۱۴۰۲ به ۷ درصد رسید، گفت: بیش از ۶ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل را در عرصه تولید فعال کردیم.

مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشجو فقط در ۱۶ آذر نباید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشجویان قشری پیشتاز هستند که جامعه و نیاز آن را می‌شناسند و برای رفع نیاز جامعه آماده هستند. دانشجو در جایگاه روشنفکری باید ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند و شرایط جامعه را خوب درک کند و در زمان لازم مطالبه‌گری و حق‌خواهی کند و نسبت به اصلاح امور حساس باشد.

وی دانشگاه را مرکز دانش و تولید علم در کشور دانست و اظهار داشت: دانشگاه به کشور قدرت می‌بخشد، نیروهای آموزش دیده و دانشمند و نخبه و کسانی که هم تخصص دارند و هم تعهد می‌توانند در عرصه‌های مختلف تحول آفرین باشند. قدرت علمی پیشران پیشرفت و توسعه در کشور است.

دانشگاه؛ اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت

دکتر رئیسی با بیان اینکه دانشگاه تحول‌آفرین است، مطرح کرد: توانمندی کشور با علم و دانش و فناوری دارای اهمیت است. آینده ایران و ایران آینده را علم و دانش و تخصص همراه با تعهد رقم می‌زند و دانشگاه متکلف این مسئولیت مهم است. به جد معتقدیم دانشگاه اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد، اظهار کرد: دانشگاه می‌تواند در کنار مسئله شناسی برای حل مشکلات کمک کند. دانشگاه کانون فضیلت خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد. جنبش دانشجویی، جنبش

ضد استبداد و ضد استعمار است‌. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته دیدید که دانشگاه هدف بود، اظهار داشت: باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و نگذاشتند به اهداف پلیدش برسد و او را ناامید کردند. دشمن چون نقش دانشگاه را فهمیده بود تلاش کرد دانشگاه را به ‌هم بریزد و کسب علم و معرفت را مختل کند.

دانشگاه سیاسی است اما سیاست‌کار نه

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: دانشگاه سیاسی است اما سیاستکار نه؛ سیاسی یعنی اینکه نسبت به جامعه خود و نیازهای آن شناخت دارد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: برخی‌ها فکر می‌کنند سیاسی بودن دانشگاه به معنای این است که دانشگاه به باشگاه احزاب سیاسی و دانشجویان پیاده‌نظام سیاسیون تبدیل شوند، ما این را سیاسی بودن دانشگاه نمی‌دانیم. وظیفه دانشگاه پرورش عالم و نخبه و چهره‌های محقق و پژوهشگر است اما متاسفانه دانشگاه و کشور گرفتار مدرک گرایی شده است.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه دشمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران بود، اما امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و صادرات این شرکت‌ها به مرز

۲ میلیارد دلار رسیده است. در تجارت منطقه طی ۴۰ سال گذشته رکورد زدیم. بیش از ۶ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را در عرصه تولید فعال کردیم. دولت دنبال این است که در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته باشد و در این جهت دشمن موفق نشد مردم را ناامید کنند.

حتما سر اژدهای هفت سر فساد را

قطع خواهیم کرد

رئیسی گفت: در دستگاه قضائی هم که بودم اعلام کردم که افراد سوداگر در عرصه‌های مختلف به دنبال این هستند که با فساد جیب خود را پر کنند و این موضوع حتی در زمان جنگ هم وجود داشت. از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتما سر اژدهای هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایی از کشور لانه کند. هرجا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارت و سازمان‌ها فساد را ببینند موظف به برخورد با آن هستند.

وی اظهار داشت: در ایام انتخابات وعده دادم که رئیس دولت باید اولین مدعی فساد در کشور باشد و این در دولت سیزدهم‌ محقق شد. تمام کسانی که به نام دولت کار می‌کنند باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند. در گزارش اخیر فساد در واردات چای نخست دولت پیشقدم شد و شناسایی و پیگیری کرد و دست‌اندرکاران را عزل و پرونده را به دست دستگاه قضا سپرد.

واگذاری ۱۰۷ هزار واحد مسکن مهر

از ابتدای دولت

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار مسکن مهر ناتمام وجود داشت، خاطرنشان کرد: تا امروز ۱۰۷ هزار مسکن را تحویل متقاضیان دادیم و الباقی آن را هم تا اوایل سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروز ۵۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور آماده برای واگذاری به متقاضیان داریم.

رئیسی ابراز داشت: در ۲۳ استان کشور مشکل بیکاری از وضعیت حاد خارج شده است. جذب دانشجو باید متناسب با نیازهای کشور باشد تا اشتغال آنها در آینده با مشکل مواجه نشود.

رشد اقتصادی در سه ماهه اول ۱۴۰۲

به ۷ درصد رسید

وی با بیان اینکه به‌پیمان‌های خود با مردم و دانشجویان پایبند و مقید هستیم، خاطرنشان کرد: رفع موانع را دنبال می‌کنیم. جلوه‌های خوبی از پیشرفت کار را شاهد هستیم. رشد اقتصادی در کشور در ده سال گذشته ۴دهم درصد بوده است، در برخی سال‌ها ۷ دهم درصد و برخی سال‌ها ۱.۵ درصد اما دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود ۴درصد رشد اقتصادی داشته است و این رشد در سه ماهه اول ۱۴۰۲ به ۷ درصد رسیده است. جمله معروف ما می‌توانیم شعار دولت است. آینده پیش رو، درخشان و امیدوار‌کننده است.

رشد ۲۲ درصدی تولید کالاهای اساسی در کشور

رئیس‌جمهور گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و سال قبل این عدد ۷ میلیون تن بود. ۲۲ درصد افزایش تولید کالاهای اساسی در کشور را شاهد هستیم، این‌ نشان از برنامه دار بودن دولت است. کشت قراردادی در این دولت کلید خورده است. آبرسانی زیرسطحی در این دولت آغاز شده است.

رئیسی افزود: درباره عدالت در استفاده از حامل‌های انرژی، جرایمی که از مشترکان پرمصرف گرفته می‌‎شود به مشترکان کم‌مصرف داده می‌شود.این جرایم نابخشودنی است و این کاری است که دو سال است در کشور اجرا می‌شود.

مقررات جذب نخبگان خارج از کشور

در هیئت‌های علمی اصلاح می‌شود

خبر دیگر اینکه، در جلسه شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، موضوع استفاده از ظرفیت اساتید نخبه دارای تابعیت مضاعف در هیئت‌های علمی در راستای استفاده از ظرفیت ایرانیان نخبه خارج از کشور در دانشگاه‌ها، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد، منع قانونی مصوبه مجلس در این زمینه اصلاح و با پیشنهاد شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، لایحه‌ای از سوی دولت برای استفاده از ظرفیت این نخبگان به مجلس ارائه شود.

بحث و بررسی درباره خانه ملی گفت‌وگوی آزاد، شرایط، اصول موضوعی، قلمرو بحث‌ها و دیگر ملزومات آن از دیگر محورهای جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود.

همچنین با تایید اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، 5 عضو حقیقی شورای فرهنگی-اجتماعی خانواده و زنان این شورا انتخاب و مقرر شد با برگزاری اولین جلسه آن رئیس این شورا نیز توسط اعضا به شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود تا در صورت تایید، وی علاوه‌بر دبیری ستاد خانواده و زنان و رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی خانواده و زنان، به عضویت حقوقی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نیز درآید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طنز/ بابا نداشت!

جو بایدن، رئیس‌جمهور خُل و چِل آمریکا

تحریف و تقطیع صحبت‌های رئیس‌جمهور برای حمله به دولت

رسانه خبری کذاب انتخاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.