سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / چهار پرده از سردرگمی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

چهار پرده از سردرگمی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

اساسا ارتش اسرائیل نمی داند کجا را هدف قرار دهد؟

به بیان ساده تر، رژیم صهیونیستی به علت ماهیت خاص فعالیت های جنبش حماس، اهداف و مواضع آشکاری را از این گروه در نوار غزه شاهد نیست که به آن ها حمله کند.

 بیش از 50 روز از آغاز بمباران سنگین هوایی و توپخانه ای نوار غزه از سوی رژیم اشغالگر قدس و همچنین 20 روز از آغاز حمله زمینی صهیونیست ها به این منطقه می گذرد.

حملاتی که تاکنون موجب شهادت بیش از 20 هزار غیرنظامی فلسطینی و همچنین مجروح شدن هزاران تن دیگر شده اند و البته که حامل خسارت های گسترده ای به خانه های مسکونی و زیرساخت های نوار غزه نیز شده اند.

کما اینکه بر اساس آمارهای رسمی، تمامی بیمارستان های نوار غزه هدفِ حملات صهیونیست ها قرار گرفته اند و بیش از 50 درصد از ساختمان های مناطق شمالی نوار غزه نیز بر اثر حملات سنگین ارتش رژیم صهیونیستی، به طور کامل نابود و تخریب شده اند.

با این همه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی بر این باورند که رژیم اشغالگر قدس در قالب معادله جنگ غزه، در یک سردرگمی عمیق گرفتار است و نمی داند که روند جنگِ آن با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و دیگر گروه های فلسطینی در نوار غزه به کدامین سو حرکت می‌کند

اساسا همین سردرگمی نیز بوده که صهیونیست ها را وادار کرده تا به آتش بسِ موقت با حماس تن دهند و البته که در قالب توافق مذکور، بسیاری از اصول مطلوب و مد نظر جنبش حماس را نیز پذیرفتند. موضوعی که از یک شکست راهبردی برای آن ها خبر می دهد. در این راستا، به طور خاص می توان به 4 پرده و نشانه از سردرگمی عجیب صهیونیست ها در بحبوحه جنگ غزه اشاره کرد.

یک: ناتوانی صهیونیست ها در هدف قرار دادن مواضع حماس
در مدت اخیر که از جنگ غزه می گذرد، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی و امنیتی به این نکته اشاره داشته‌اند که ارتش رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ مذکور، با یک چالش اساس و محوری رو به رو است.

آن چالش نیز این است که اساسا ارتش اسرائیل نمی داند کجا را هدف قرار دهد؟ به بیان ساده‌تر، رژیم صهیونیستی به علت ماهیت خاص فعالیت های جنبش حماس، اهداف و مواضع آشکاری را از این گروه در نوار غزه شاهد نیست که به آن ها حمله کند.

مثلا هیچ پایگاه نظامی و یا مقر فرماندهی آشکاری از جنبش حماس در نوار غزه وجود ندارد که صهیونیست ها آن را نابود کنند. البته که در شرایط عادی و غیرجنگی نیز جنبش حماس به نحوی در نوار غزه فعالیت می کرد که مواضع آن به کل از چشم دشمن صهیونیست و همچنین جاسوسان آن پنهان بود.

اساسا به همین دلیل هم است که می بینیم پس از گذشت بیش از 50 روز از آغاز حملات صهیونیست ها به نوار غزه، بزرگترین دستاورد آن ها کشتار و قتل و عام وحشیانه زنان و کودکان و افراد غیرنظامی و همچنین زیرساخت‌های غیرنظامی نوار غزه است. موضوعی که اعتراضات گسترده ای را علیه رژیم صهیونیستی در اقصی نقاط جهان برانگیخته است.

دو: ناتوانی صهیونیست ها در تعیین سرنوشت جنگ غزه
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و دیگر مقام های ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی، پس از عملیات پیروزمندانه طوفان الاقصی و آغاز حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه، از حمله ای برق آسا علیه جنبش حماس با هدف نابودی این جنبش در نوار غزه سخن گفتند.

با این حال، هر چه جنگ غزه به پیش رفت، این افراد نیز فهمیدند که تا چه اندازه درک و تحلیل های آن ها، سطحی بوده است. کما اینکه اخیرا نتانیاهو در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد جنگ غزه تا یک سال هم طول بکشد؟ سکوت پیشه کرد و در ادامه، آن را نیز یکی از گزینه های محتمل دانست.

در این چهارچوب، اینطور به نظر می رسد که برخوردِ صهیونیست ها با واقعیت های سخت میدانی در نبرد با رزمندگان حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی عملا موجب شده تا صهیونیست ها در دیدگاه های سطحی خود در قالب معادله جنگ غزه بازنگری کنند و البته که به خوبی می دانند شاید آغازگر جنگ آن ها باشند، با این حال، لزوما پایان دهنده آن، نخواهند بود.

سه: شوک های متعدد حماس به رژیم صهیونیستی
حماس از آغاز جنگ غزه، شوک های قابل توجهی را به صهیونیست ها وارد کرده که به هیچ عنوان انتظار آن ها را نداشته اند. به عنوان مثال، رزمندگان حماس تاکنون توانسته اند بیش از 400 تانک و خودروی زرهی صهیونیست‌ها را هدف قرار داده و به آن ها آسیب بزنند و یا به کل آن ها را نابود کنند.

مساله ای که سبب شده تا صهیونیست ها تانک های چند میلیون دلاری خود را از میدان های نبرد با حماس خارج کنند و در عوض ادوات زرهی قدیمی‌ترشان را برای فرار از خسارات گسترده ای که جریان مقاومت فلسطین به آن ها وارد می کند، عازم میدان های جنگ غزه کنند.

در نمونه ای دیگر، در جریان مبادله اسرای صهیونیست با غیرنظامیان فلسطینی که در مدت اخیر در قالب توافق آتش بس موقت میان دو طرف انجام شد، در نهایتِ بُهت صهیونیست ها شاهد بودیم که رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین اقدام به آزاد سازی گروهی از اسرای صهیونیست از مناطق شمالی نوار غزه که رژیم اشغالگر قدس مدعی تسلط و کنترل بر آن است، کردند.

این مساله به قدری حرکتی معنادار بود که شمار قالب توجهی از روزنامه نگاران و تحلیلگران اسرائیلی نیز به آن واکنش نشان دادند و آن را شکستی بزرگ برای اسرائیل به شمار آوردند.

در کنار این ها شاهد بوده ایم که برخی از تحلیلگران نظامی و اطلاعاتی به این نکته اشاره کرده اند که تاکنون جنبش حماس تنها یک سوم از نیروهای خود را وارد میدان های جنگ غزه کرده و بقیه نیروهای این گروه همچنان در شرایط آماده باش هستند.

البته که موضوعاتی از این دست تنها بخش کوچکی از شوک‌هایی هستند که مقاومت اسلامی فلسطین به دشمن صهیونیست وارد کرده است.

چهار: ناتوانی صهیونیست‌ها در مواجهه با تونل های حماس
بر کسی پوشیده نیست که تونل های جنبش حماس که در بخش های مختلف نوار غزه و در عمق زمین حفر شده‌اند، از جمله مهمترین بنیان های راهبردهای دفاعی و نظامی مقاومت اسلامی فلسطین را تشکیل می دهند.

با این حال، نکته مهم این است که رژیم صهیونیستی علی رغم برخورداری از طیف متنوعی از فناوری های روز دنیا، هنوز که هنوز است، هیچ تصور و اطلاعات دقیق و روشنی از تونل های زیرزمینی حماس ندارد.

در این راستا، اخیرا نشریات غربی نظیر وال استریت ژورنال و یا نیویورک تایمز هر کدام در گزارش های جداگانه‌ای تاکید کرده اند که هم نتانیاهو و هم مقام های ارشد نظامی و اطلاعاتی اسرائیل، از پیچیدگی ساختار تونل های حماس شوکه شده اند و عملا برداشت های پیشین خود در مورد این تونل ها را سطحی یافته اند.

این قبیل رسانه‌ها تاکید کرده اند که حماس: مواد غذایی، تسلیحات، اقلام پزشکی و دیگر امکانات لازم را در این تونل ها جهت جنگ فرسایشی و طولانی مدت با رژیم اشغالگر قدس ذخیره سازی کرده است.

در مدت اخیر نیز، رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین با استفاده از تونل های زیرزمینی خود در چندین نوبت توانسته اند، دشمن صهیونیست را در کمین هایی مرگبار گرفتار کنند. با این همه، صهیونیست ها نه تنها نتوانسته‌اند شبکه تونل های حماس را شناسایی کنند، بلکه از جنگ در این تونل ها با حماس نیز عاجز هستند.

زیرا حماس در تونل های خود از تله های انفجاری استفاده می کند و در عین حال، حفر این تونل ها در عمق زمین، بعضا نبرد سربازان صهیونیست با رزمندگان مقاومت فلسطین را به دلیل کمبود اکسیژن برای آن ها با مشکل رو به رو می کنند.

این در حالی است که نیروهای مقاومت فلسطین برای این شرایط کاملا آماده هستند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آهنگ/ قوم به حج رفته

در بادیه سرگشته شما در چه هوایید

فهرست برخی از دانشگاه‌های آمریکا که شاهد تحصن و تظاهرات دانشجوئی

سرکوب شدید پلیس آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.