سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / افزایش خطر پارکینسون با ورود نانوپلاستیک‌ها به مغز

افزایش خطر پارکینسون با ورود نانوپلاستیک‌ها به مغز

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد: اندازه کوچک ریز پلاستیک‌ها سبب شده است که در سطح سلولی یا مولکولی به موجودات زنده نفوذ پیدا کنند.

محققان دریافته‌اند که نانوپلاستیک‌ها با ورود به مغز انسان باعث بیماری‌های مختلف مغزی مثل پارکینسون شده اند.
این نانوپلاستیک‌ها با پروتئین خاصی که به‌صورت طبیعی در اندام‌های بدن وجود دارد، تعامل ایجاد می‌کنند و منجر به ایجاد گونه‌های مختلف زوال عقل و بیماری‌هایی مثل پارکینسون می‌شوند.
بیماری پارکینسون به‌عنوان سریع‌ترین اختلال عصبی درحال رشد در جهان شناخته شده است. آمار متعددی نشان می‌دهند که عوامل محیطی ممکن است نقشی تأثیرگذار در بیماری پارکینسون داشته باشند؛ اما چنین عواملی در بیشتر موارد شناسایی نشده‌اند.
در پژوهش جدید، محققان با استفاده از روش‌های مختلف مانند کاشت سلول‌های عصبی و بررسی بیماری پارکینسون در موش دریافتند که تجمع پروتئین آلفا سینوکلئین بر اثر استفاده مکرر از لیوان‌های نوشیدنی یک‌بارمصرف، کارد و چنگال و هر نوع کالای یک‌بارمصرفی ایجاد می‌شود که از پلاستیک با نانوذرات پلی استایرن ساخته شده است. پروتئین آلفا سینوکلئین در مرحله اول به‌دلیل ارتباط با بیماری پارکینسون و سایر اختلالات عصبی شناخته‌شد.
محققان می‌گویند که غیرمنتظره‌ترین نتایج این مطالعه، ارتباط محکم بین نانوپلاستیک و پروتئین‌های موجود در لیزوزوم بود. وظیفه اصلی لیزوروم در بدن درواقع دفع سلول‌های مرده یا بازیافت سلول‌هاست.
آلاینده‌های میکروپلاستیک و نانوپلاستیک موجود در آب و هوا پیش‌تر از نظر تأثیر بالقوه‌شان در سرطان و بیماری‌های خودایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته بودند؛ اکنون محققان دریافته‌اند که علاوه بر سرطان، این آلاینده‌های خطرناک باعث ایجاد و پیشرفت بیماری پارکینسون و زوال عقل نیز می‌شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روغن میوه ای که آلزایمر شدید را هم از بین می برد.

روغن نارگیل درمان آلزایمر و پارکینسون

ایران جزو برترین کشورهای دنیا در واکسیناسیون

بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.