سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / غرب برای کشتار فلسطینیان به اسرائیل چک سفید امضاء داده است

غرب برای کشتار فلسطینیان به اسرائیل چک سفید امضاء داده است

پس از عملیات طوفان الاقصی و آغاز بمباران وحشیانه غزه، موضوع فلسطین از یک موضوع منطقه‌ای فراتر رفت و ابعاد بین‌المللی و جهانی به خود گرفت. این ابعاد بین‌المللی مسئله فلسطین را در موج راهپیمایی‌های مختلف در 92 کشور از 5 قاره جهان می‌توان دید. همچنین با وجود حمایت صریح بسیاری از سیاستمداران اروپایی و آمریکایی از تجاوز و حمله رژیم صهیونیستی علیه غزه، اما هنوز هم اندک وجدان‌های بیداری هستند که در میان سیاستمداران غربی صدای حمایت از فلسطین را سر می‌دهند و رژیم صهیونیستی را یک «اشغالگر جنایتکار» می‌دانند.
خانم «کلر دالی»، سیاستمدار ایرلندی از معدود سیاستمداران غربی است که در اروپا حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده و خواستار پیگرد قضائی مقامات رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه شده است.
کلر دالی از اعضای حزب «مستقلان برای تغییر» ایرلند و عضو پارلمان اروپا و از حوزه انتخابیه دوبلین است.
درباره کلر دالی
کلر دالی در دهه ۱۹۸۰ میلادی و در نوجوانی یکی از اعضای حزب کارگر بود، اما پس از چند سال از حزب کارگر خارج شد. وی متعاقباً از اعضای مؤسس حزب «کارگر مبارز» بود و در سال ۱۹۹۹ میلادی، به عضویت شورای شهرستان فینگل ایرلند انتخاب شد و این سمت را به مدت ۱۲ سال حفظ کرد. دالی در انتخابات عمومی ۲۰۱۱ ایرلند از حوزه انتخابیه شمال دوبلین انتخاب شد و به پارلمان ایرلند راه یافت و در انتخابات ۲۰۱۹ پارلمان اروپا نیز برای حوزه انتخابیه دوبلین با مجموعاً ۸۷٬۷۷۰ رای (۱۱٬۶ درصد) منتخب شد و در جایگاه سوم به پارلمان اروپا راه یافت و هم اکنون از اعضای فعال پارلمان اروپاست.
دالی در‌آوریل ۲۰۲۱، پس از اینکه به همراه همکار خود، «میک والاس» به‌عنوان نماینده پارلمان اروپا به عراق سفر کرد، با مقامات حشد‌الشعبی دیدار کرد. در ۷‌آوریل ۲۰۲۲، وی در پارلمان اتحادیه اروپا علیه وضع تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه روسیه سخنرانی کرد و گفت معتقد است این اقدامات موجب ویرانی اقتصادی مردم روسیه و اروپایی‌ها خواهد شد. کلر دالی همچنین اقدامات اتحادیه اروپا علیه روسیه را با مشارکت اروپا در جنگ‌های آمریکا در عراق، افغانستان و «نسل‌کشی عربستان سعودی در یمن» مقایسه کرده است. این نماینده ایرلندی پارلمان اروپا همچنین از حامیان فلسطین در برابر اشغال رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، بارها این جنگ را نسل‌کشی خوانده و خواستار توقف حملات شده است.
کلر دالی همزمان با جنگ غزه با روزنامه کیهان نیز به گفت وگو نشست و در همان ابتدای گفت وگو از روزنامه کیهان بابت پیگیری موضوع فلسطین، قدردانی کرد و گفت: «ما در این روزهای بسیار تاریک به هیچ چیز دیگری جز غزه فکر نمی‌کنیم.» مشروح گفت وگو با خانم کلر دالی با روزنامه کیهان به شرح ذیل است:
کمی راجع به جنایات اسرائیل در غزه برایمان حرف بزنید.
اسرائیل جنایات جنگی زیادی را در غزه مرتکب شده که شاید نتوان در حال حاضر به همه آن‌ها اشاره کرد، اما واضح است که به طور مشخص قصد خود را برای پاکسازی قومی فلسطینیان و در نتیجه جنایت نسل‌کشی به همراه جنایت مجازات دسته جمعی اعلام کرده است. هدف قرار دادن غیرنظامیان، محروم کردن فلسطینی‌ها از حقوق اولیه مانند برق، آب، سوخت، آسیب‌رساندن به برق بیمارستان‌ها و قتل بسیار گسترده کودکان، هدف قرار دادن مناطق مسکونی، آمبولانس‌ها، فعال کردن تک تیراندازها در بیمارستان‌ها از جمله مواردی است که به عنوان جنایات جنگی اسرائیل در غزه به شمار می‌رود.
آیا می‌شود جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری کرد؟
دادگاه کیفری بین‌المللی از نظر حقوقی می‌بایست بهترین مسیر پیگیری جنایات جنگی اسرائیل در جنگ غزه باشد، اما متاسفانه واقعیت این است که هنوز هیچ کشوری در این دادگاه علیه اسرائیل پرونده‌ای تشکیل نداده است. البته خود این دادگاه هم محدودیت‌هایی درباره پیگری جنایات جنگی اسرائیل از خود نشان داده که بیش از هر چیز ماهیت نوکرانه آن را در برابر قدرت‌های جهانی نشان می‌دهد. اگر سازمان‌های بین‌المللی نتوانند اسرائیل را در قبال جنایات جنگی در غزه پاسخگو کنند، در واقع کارکرد خودشان را از دست داده‌اند.
به عنوان عضو پارلمان اروپا بفرمایید که اتحادیه اروپا برای پیگیری جنایات جنگی تل‌آویو در غزه چه کار یا کارهایی انجام داده است؟
اتحادیه اروپا در جنایات جنگی اسرائیل شریک است. اروپا آشکارا گفته است که در حال حاضر و همچنین در آینده در کنار اسرائیل می‌ایستد. در واقع اروپا یک چک سفید امضا را به اسرائیل داده تا هر کاری که دوست دارد علیه فلسطینی‌ها انجام دهد. اتحادیه اروپا بارها به حق دفاع از خود از سوی اسرائیل اشاره کرده و معتقد است که با توجه به حق دفاع از خود، حمله به غزه از نظر حقوق بین‌الملل جز تهاجم خارجی به شمار نمی‌رود. اما در واقع باید گفت که اسرائیلی‌ها قدرت اشغالگر در فلسطین هستند و مسئولیت قانونی دارند که از غیرنظامیان در مناطقی که اشغال کرده‌اند محافظت کنند. اتحادیه اروپا با تکرار عباراتی از قبیل حق اسرائیل در دفاع از خود، چراغ سبز را به جنایات جنگی تل‌آویو نشان داده است. جالب اینجاست که نماینده اسرائیل برای تکرار ادعاهای خود مبنی بر استفاده حماس از مردم به عنوان سپر انسانی در بیمارستان‌ها از اتحادیه اروپا نقل مضنون کرده است. اتحادیه اروپا با این مواضع خود به اقدامات اسرائیل در هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و اقداماتی که هیچ مشروعیت و مبنای اخلاقی برای آنها وجود ندارد، مشروعیت بخشیده است. این مواضع اتحادیه اروپا کاملاً ظالمانه است و شهروندان در سراسر کشورهای اروپایی مانند سایر کشورهای جهان به ریاکاری سیاستمداران پی برده‌اند و دست به تظاهرات در حمایت از فلسطین می‌زنند.
چرا برخی کشورهای غربی به جنایات جنگی صهیونیست‌ها توجهی ندارند؟
از نظر تاریخی بسیاری از کشورهای غربی خود قدرت‌های استعماری بوده‌اند و به همین دلیل کشورهای غربی قرابت طبیعی با پروژه استعماری اسرائیل دارند. از نگاه انتقادی‌تر باید گفت که اتحادیه اروپا به‌عنوان یک دولت دست‌نشانده برای امپراتوری استعماری ایالات متحده رفتار می‌کند و بنابراین اروپا در موضوع فلسطین نیز مانند جنگ در اوکراین، دوباره پشت سر ایالات متحده راه می‌رود و به عنوان یک بازیگر مستقل عمل نمی‌کند. در برخی مواقع گفته می‌شود که نمایندگان کشورهایی مانند آلمان، به‌دلیل هولوکاست احساس یک گناه تاریخی دارند و اکنون آنها به جنایات صهیونیست‌ها نگاه نمی‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند، اما من فکر نمی‌کنم که این بهانه دیگر قابل قبول باشد. من فکر می‌کنم سیاست آگاهانه‌ و برنامه‌ریزی شده‎‌ای برای تبرئه کردن جنایات امروزی اسرائیل و همچنین جنایات آن‌ها در دهه‌های گذشته وجود دارد.
به نظر شما جهان چگونه می‌تواند با اقدامات ضد حقوق بشریدر فلسطین مقابله کند؟
واقعیت این است که جهان در برابر جنایات صهیونیست‌ها به خشم آمده و در هر گوشه‌ای از جهان گروه‌های زیادی دیده می‌شود که علیه اسرائیل اعتراض می‌کنند، اگرچه با وجود این اعتراضات، اما صاحبان قدرت واکنشی نشان نمی‌دهند. چه کنیم جز تلاش مضاعف در این زمینه و تلاش برای نشان دادن چهره واقعی اسرائیل. همچنین فکر می‌کنم در سطح بین‌المللی بسیار حیاتی است که جنبش‌ها و اتحادیه‌های کاری و کارگری شروع به سازمان‌دهی کارگران و کارفرمایان کند تا همگی از همکاری با رژیم آپارتاید اسرائیل خودداری کنند و اسرائیلی‌ها را از اسلحه، تجارت و سایر اقدامات محروم کنند و در واقع اسرائیل را تحریم کنند. این تنها راهی است که در نهایت به تل‌آویو فشار وارد خواهد کرد و شاید به فشارها توجه کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

عجب تصویر با معنایی

مسیحیان اطراف آنها حلقه حفاظتی تشکیل داده اند

آهنگ/ قوم به حج رفته

در بادیه سرگشته شما در چه هوایید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.