سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / از حیثیت پزشک دفاع کنید نه از هم صنف/ آقای ولایتی سوگندنامه پزشکی را زیر پا گذاشتید

از حیثیت پزشک دفاع کنید نه از هم صنف/ آقای ولایتی سوگندنامه پزشکی را زیر پا گذاشتید

از حیثیت پزشک دفاع کنید نه از هم صنف/ آقای ولایتی سوگندنامه پزشکی را زیر پا گذاشتید

فارغ از جنجال‌ها بر سر حکم نهایی قره‌حسنلو و همسرش، شایسته بود که پزشکان و سران نظام‌پزشکی، از حیثیت و قداست پزشکی دفاع می‌کردند و نه پزشکی که برخلاف سوگندنامه، اعتبار و حیثیت پزشکی را لکه دار کرده است.

در سالگرد شهید مظلوم امنیت، روح‌الله عجمیان، پدر او در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک حاضر شد. برنامه‌ای که با سخنان تند ایشان مبنی بر دخالت علی‌اکبر ولایتی در روند صدور احکام و ترک برنامه جنجالی شد.
 ۴ روز پس از این برنامه جنجالی و پس از درخواست‌ها و مطالبات گسترده مردمی برای روشن‌کردن ابعاد ماجرا و تأیید یا تکذیب دخالت شخص علی‌اکبر ولایتی، صالح اسکندری مشاور او جوابیه‌ای منتشر کرد.
در بند چهارم این جوابیه این چنین نگاشته شده است که: «در ماجرای وساطت دکتر ولایتی برای یک پزشک که یکی از محکومین پرونده قتل شهید عجمیان است پس از درخواست ۱۰۲ تن از رؤسای نظام‌پزشکی سراسر کشور و طومار بیش از ۶ هزار پزشک مبنی بر بی‌گناهی وی و نیز پیام‌های مکرر از محافل پزشکی بین‌المللی مبنی بر تشدید تحریم‌ها در حوزه پزشکی و تماس‌های مکرر انجمن‌های پزشکی با ایشان طی نامه‌ای به یکی از مسئولان عالی‌رتبه نظام صرفاً درخواست بررسی بیشتر کرده است و هیچ مکاتبه‌ای با قوه قضائیه در کار نبوده است.»
فارغ از نکاتی که درباره دخالت علی‌اکبر ولایتی در روند صدور احکام بوده است، دخالت بی‌مورد رؤسای نظام‌پزشکی و ۶ هزار پزشک موضوع دیگری است که کمتر به آن توجه شده است.
قره‌حسنلو سوگندنامه را به زیر پا گذاشت، شما چرا؟
سوگندنامه پزشکی در عرف ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سندهای حقوقی محسوب می‌شود که به‌منظور تأیید نیت و عزم متقابل بین افراد و تأکید بر اخلاق و رفتار حرفه‌ای صادر می‌شود. سوگندنامه‌ای که تاریخی به وسعت یونان باستان و سده پنجم پیش از میلاد دارد و به بقراط پزشک حاذق یونانی نسبت داده می‌شود.
در یکی از متون این سوگندنامه در ایران این‌گونه نوشته شده است که: «اکنون که با عنایات و الطاف بیکران الهی دوره دکتری پزشکی را با موفقیت به پایان رسانده‌ام و مسئولیت خدمت به خلق را بر عهده گرفته‌ام، در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که دانای آشکار و نهان است و نامش آرامش دل‌های خردمندان و یادش شفای آلام دردمندان، سوگند یاد می‌کنم که:
همواره حدود الهی و احکام مقدس دینی را محترم شمارم، از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم. در معاینه و معالجه حریم عفاف را رعایت کنم و اسرار بیماران خود را، جز به‌ضرورت شرعی و قانونی، فاش نسازم.
خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی و حرمت همکاران متعهد بدانم و از آلودگی به اموری که با پرهیزکاری و شرافت و اخلاق پزشکی منافات دارد، اجتناب ورزم. همواره برای ارتقای دانش پزشکی خویش تلاش کنم و از دخالت در اموری که آگاهی و مهارت لازم را در آن ندارم، خودداری کنم. در امر بهداشت، اعتلای فرهنگ و آگاهی‌های عمومی تلاش کنیم و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را مسئولیت اساسی خویش بدانم»
قره‌حسنلو و همسرش درحالی‌که این سوگند پزشکی را امضا نموده و خود را متعهد به رعایت آن می‌دانستند، در صحنه درگیری پا بر سوگندنامه گذاشته و قداست ذکر شده در آن را از بین بردند.
حضور در صحنه قتل و ضرب و شتم بیماری که بنا به گزارش پزشکی قانونی به علت نارسایی حاد قلبی به دنبال خونریزی شدید داخلی متعاقب برخورد تقریباً هم‌زمان جسم برنده و نوک‌تیز (چاقو) به قفسه صدری و جسم سخت به پهلوی راست به شهادت رسیده است چه تناسبی با سوگندنامه پزشکی دارد؟
حال سؤال از ۱۰۲ رئیس نظام‌پزشکی کشور و ۶ هزار پزشکی که به علی‌اکبر ولایتی نامه‌ای مبنی بر بی‌گناهی قره‌حسنلو و همسرش ارسال کرده‌اند این است که شما چرا برخلاف سوگندنامه پزشکی‌تان عمل کرده‌اید؟
بر اساس سوگندنامه پزشکی، پزشک باید از دخالت در اموری که در آن آگاهی و مهارت لازم را ندارد اجتناب کند و حال باید پرسید که ۶ هزار و ۱۰۲ پزشک با چه سواد و آگاهی درباره یک حکم حقوقی نظر داده‌اند؟
جالب‌تر آنکه علی‌اکبر ولایتی بر اساس‌نامه این افراد به حجت یقینی رسیده است و آیا بر اساس سخن افرادی که هیچ سواد حقوقی و فقهی نداشته است می‌توان سوگندنامه پزشکی خود را زیر پا گذاشت؟
فارغ از جنجال‌ها بر سر حکم نهایی قره‌حسنلو و همسرش، شایسته بود که پزشکان و سران نظام‌پزشکی، از حیثیت و قداست پزشکی دفاع می‌کردند و نه پزشکی که برخلاف سوگندنامه، اعتبار و حیثیت پزشکی را لکه دار کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سختی زندگی شهید سید مرتضی آوینی

«محمد علی فارسی»برگرفته از کتاب «تکرار یک تنهایی»؛ جستارهای از حیات سید مرتضی آوینی

مردم غزه درباره عملیات تاریخی ایران چه میگویند؟

وعده صادق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.