سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / هنر / نقاشی / وعده خداوند بر نابودی اسرائیل است

وعده خداوند بر نابودی اسرائیل است

مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی به یاد کودکان بی دفاع غزه و در راستای محکومیت جنایات جنگی رژیم صهیونیستی؛ کارگاه تجسمی« کوتاه تر از کودکی» را در کارگاه هنرهای تجسمی مرحوم حبیب الله صادقی برگزار کرده است. استاد عبدالحمید قدیریان یکی از هنرمندان حاضر در این کارگاه تجسمی است که در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری درباره این کارگاه می گوید و اتفاقات دردناک غزه.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، استاد قدیریان با اشاره به همراهی هنرمندان و ادای دین آنها به مردم مظلوم فلسطین می‌گوید: طبق یک رسم قدیمی که از ابتدای انقلاب مرسوم شده است، هنرمندان انقلابی در طول زمان و هر وقت واقعه و یا رویداد خاصی در گستره جهانی رخ می دهد، برحسب توانایی‌های خودشان تلاش می‌کنند از طریق خلق آثار هنری، به آن واکنش نشان دهند. به همین منظور در اینگونه رخدادها کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود و هنرمندان برای ارائه آثار هنری در مورد آن رویداد کنار هم جمع می شوند. کارگاه تجسمی« کوتاه تر از کودکی» هم مانند بقیه کارگاه‌ها ادای دین و همراهمی کردن هنرمندان با مردم مظلوم فسلطین برای ابراز همدری با آنها است که سال‌هاست زیر بار ظلم رژیم صهیونیستی هستند.

وی درباره ایده خود و اثری که قرار است در این کارگاه خلق کند، می گوید: معمولا آثار تولیده شده در کارگاه‌های چند روزه کارهای عمیقی نیستد و بیشتر یک فضای نسبتا شعاری را به همراه دارند؛ از این جهت که قرار است  با یک واقعه همراهی کنند و یک پیام و یا یک حرفی را به طور مستقیم برای مردم مظلوم فلسطین و جهان بزنند. این حادثه ابعاد وسیعی دارد. من می خواهم از این فرصت استفاده کنم و بگویم که متاسفانه تبیین در جامعه ما بسیار ضعیف است. منظورم تبیین‌های ریشه‌دار است نه عقاید افراد. تبیین‌هایی بر اساس حقیقت پیش رو در جامعه ما بسیار کم است و یا اصلا نیست. به دیگر سخن بزرگان فکری ما متاسفانه در اینگونه موارد سکوت می کنند و بزرگان سیاسی ما در چهارچوب فهم سیاسی خودشان صحبت می کنند. به همین منظور هنرمندان در بعضی از مواقع در مضیغه فکری قرار می‌گیرند و ابعاد مختلف را نمی‌توانند بشکافند.

 اثری که من در این کارگاه ارائه می‌دهم با محتوای مقاومت و کشتار وحشیانه‌ای که در غزه حال رخ دادن است، شکل می‌گیرد. می‌توانم بگویم اثری که من به تصویر می‌کشم، شروع یک تولد جدید در مقاومت است. به بیان ساده‌تر یک مرحله جدید در مقاومت است.

استاد قدیریان در ادامه می‌گوید: طبق آیات قرآن، وعده خداوند بر نابودی اسرائیل است. طبق این وعده اتفاقات جهان به سمتی پیش می‌رود که نابودی اسرائیل در حال رخ دادن است. به همین دلیل اثری را به عنوان یک تولد جدید و یک مرحله جدید در مقاومت در نظر گرفتم. به عقیده من مقاومت کهن است و من نیز یک درخت  کهن و ریشه را به تصویر می‌کشم که بارها قطع شده و بارها مورد حجمه قرار گرفته است ولی همیشه یک رویش جدید دارد. این واقعه جدید نیز یک رویش جدید است که به مرحله بعد می‌رود. به بیان ساده‌تر این مراحل پشت سر هم رخ خواهند داد تا به نابودی کامل اسرائیل برسد. تکنیکی هم که در خلق این اثر استفاده کرده‌ام رنگ روغن است.

یک کارگاه مفید

قدیریان در مورد کارگاه تجسمی « کوتاه تر از کودکی» و تاثیرگذاری آن اینطور می گوید: اینگونه کارگاه‌ها عموما جنبه تبلیغاتی دارند و در جای خود و در زمان خود بسیار مفید هستند. وقتی هنرمندان کنار هم جمع می شوند و در مورد یک واقعه، اثر خلق می‌کنند، به معنای واکنش به آن اتفاق و در جای خود بسیار مفید  است. این کارگاه‌ها کار فرهنگی عمیق نمی‌کنند، زیرا کار فرهنگی نیاز به زمان دارد. اینگونه کارگاه ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و انتظار می رود از مدیران هنری که در کنار اینگونه کارهای تبلیغاتی، کارهای فرهنگی عمیقی هم انجام دهند.

تاثیرگذاری اثر هنری.

قدیریان در پایان می افزاید: هنرمند بسته به توانی که دارد می‌تواند تاثیر گذار باشد. حال اگر اثر هنری در جامعه و برای مخاطب تاثیرگذار باشد، بدین معناست که آن اثر پتانسیل هنری بسیار بالایی داشته است. در بحث مفاهیم و موضوعاتی که هنرمندان کار می‌کنند باید بگویم که هر هنرمندی نسبت به مجموعه اطلاعات و تبینی که از واقعه و رویداد دارد آن احساس را دریافت می‌کند و در اثر خود به تصویر می‌کشد. می‌توانم بگویم این یک قاعده است که درباره هر اتفاق و هر موضوع دیگری نیز سنخیت دارد.

بر اساس این گزارش، عبدالحمید قدیریان سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد و به دلیل علاقه‌اش به نقاشی در سال ۱۳۵۷ وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد. قدیریان سال ۱۳۸۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته نقاشی از دانشکده هنر دریافت کرد و در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب گواهی درجه یک هنری در رشته طراحی صحنه و لباس از وزارت ارشاد اسلامی شد. او از سال ۱۳۶۰ به عنوان نقاش فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. استاد قدیریان در طول سال‌ها فعالیت موفق به اخذ جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف شده است.

گفتنی است کارگاه تجسمی « کوتاه تر از کودکی» دوم و سوم آبان‌ماه در کارگاه هنرهای تجسمی مرحوم حبیب الله صادقی در حوزه هنری برگزار شد و هنرمندانی همچون نادر قشقایی، مجسمه ساز، مرتضی گودرزی، نقاش ، حسین عصمتی، نگارگر، امیر حسین آقامیری نگارگر، محمد حسین نیرومند، کاریکاتوریست، سیدحمید شریفی ال هاشم گرافیست، حسین غلامی، خوشنویس، مسعود صادقی، خوشنویس و نگارگر، منصور فارسی مجسمه‌ساز، عبدالحمید قدیریان، نقاش، سعید نقاشیان، خوشنویس، محسن نجفی، کاریکاتوریست، صابر شیخ‌رضایی، کاریکاتوریست، صدیقه سلمان، نقاش و … در آن حضور داشتند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جشن فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا با پرچم‌های فلسطین

دانشجویان دانشگاه میشیگان، با پرچم‌های فلسطین در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی خود حاضر شدند

روزی روزگاری در آمریکا

پاورقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.