سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست

طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست

با خسارات و هزینه‌های بی‌سابقه

طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست

عملیات طوفان الاقصی خساراتی را به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کرده که به اذعان دستگاه‌ها و مقامات این رژیم، کارشناسان و رسانه‌ها، بی‌سابقه بوده است و بر این اساس ترس اسرائیلی‌ها از فروپاشی اقتصاد هر روز بیشتر می‌شود.

 عملیات گروه‌های مقاومت فلسطینی از 15 مهرماه با عنوان طوفان الاقصی آغاز و موجب غافلگیری رژیم صهیونیستی و ساکنان اشغالگر فلسطین شد. این مسئله علاوه‌بر تبعات روانی، نظامی، اطلاعاتی و خدشه جدی به اعتماد شهرک‌نشینان صهیونیست به رژیم تل‌آویو، مشکلات فراوان اقتصادی برای این رژیم بر جا گذاشت و هر روز بر حجم و کیفیت آن اضافه می‌شود.

برآوردهای وزارت دارایی و بانک مرکزی رژیم صهیونیستی حاکی است، خسارت این رژیم از عملیات طوفان الاقصی و به تبع آن تجاوز نظامی به نوار غزه به 38 میلیارد دلار برسد که با مجموع زیان‌ها و هزینه‌ها به نزدیک 60 میلیارد دلار خواهد رسید. گزارش‌های تحقیقی رسانه‌های عبری‌زبان و همچنین غربی‌ها، ‌از ضربه عملیات مقاومت به اقتصاد رژیم صهیونیستی در بخش‌های مختلف از جمله امنیت غذایی، تولید و سرمایه‌گذاری‌های خارجی، حکایت دارد. این در حالی است که خسارت بخش خصوصی نوار غزه از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به این منطقه فقط سه میلیارد دلار برآورد شده است.

در این گزارش به چند نمونه از خسارات رژیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی که خود آنها و رسانه‌های غربی به آنها اذعان کرده‌اند به اختصار می‌پردازیم؛

«لیئور سمحا»؛ مدیرکل اتحادیه تولیدکنندگان لبنیات در سرزمین‌های اشغالی گفت: دامداری‌ها و کارخانه‌های لبنی در بسیاری از شهرک‌ها بدون کارگر هستند و از همین رو کارخانه‌های لبنی با فاجعه رو‌به‌رو هستند. روزنامه معاریو هم نوشت: با تخلیه ده‌ها شهرک توسط ارتش اسرائیل، بحران تامین مواد غذایی عمیق‌تر شده است.

تعطیلی شرکت‌های هوایی و دریایی

بسیاری از شرکت‌های هوایی خارجی، طی روزهای گذشته و پس از آغاز درگیری نظامی نیروهای مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی، فعالیت خود را‌‌ در سرزمین‌های ‌اشغالی متوقف کرده و برخی از آنها نیز مجبور شده دفاتر خود را‌‌ بسته و از کارمندان‌شان بخواهند دورکاری کنند.

به گزارش رویترز، شرکت هواپیمایی دلتای آمریکا شرکت هواپیمایی نروژ شرکت هواپیمایی KLM هلند، دو شرکت بزرگ آمریکایی شامل یونایتد و آمریکن ایرلاینز پروازهایشان به تل‌آویو را‌‌ لغو کرده‌اند.

به گزارش سی‌بی‌اس، دیگر شرکت‌های بزرگ هواپیمایی از جمله لوفت‌هانزا، فرانسه، امارات، ریان ایر، آئگان ایرلاینز و شرکت هواپیمایی بروکسل متعلق به لوفت ‌هانزا نیز پروازهایشان به تل‌آویو را‌‌ لغو کرده‌اند. شرکت یو‌پی‌اس که بزرگ‌ترین شرکت تحویل مرسولات در جهان به‌ شمار می‌رود اعلام کرده تا اطلاع ثانوی تمام پروازهای خود با مبدأ یا مقصد رژیم صهیونیستی را‌‌ به حالت تعلیق درآورده است.

شرکت کشتیرانی رویال کارائیب، گفته که تصمیم گرفته که برنامه‌های سفر خود به سرزمین‌های ‌اشغالی را‌‌ تغییر دهد و در این زمینه به مسافران هم اطلاع‌رسانی کرده است. شرکت حمل‌ و نقل دریایی کارنیوال نیز گفته که برنامه‌های سفرهای دریایی‌اش را‌‌ تغییر داده و فعلا به بنادر رژیم صهیونیستی سفر نخواهد کرد.

تعطیلی شرکت‌ها و بانک‌های خارجی

بانک‌های گلدمن ساکس آمریکا، مورگان استنلی و سیتی گروپ هم کارمندان خود در تل‌آویو را‌‌ دور کار کرده‌اند اما بانک آمریکا دفتر خود در اسرائیل را‌‌ بسته و بانک یو‌بی‌اس نیز از کارمندانش خواسته تا در سایه تشدید تنش بین نیروهای فلسطینی و رژیم صهیونیستی از سفر به خاورمیانه خودداری کنند.

همچنین شرکت ان ویدیا که بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های الکترونیکی مورد استفاده در هوش مصنوعی و رایانه‌های گرافیکی به‌ شمار می‌رود نیز اعلام کرده که نشست خود با موضوع هوش مصنوعی را‌‌ که قرار بود در تل‌آویو برگزار شود، لغو کرده است.

شرکت پوشاک اچ ‌اند ‌ام و شرکت ایندیتکس، شرکت لباس ورزشی پومای آلمان (حامی تیم فوتبال رژیم صهیونیستی) نیز اعلام کرده‌اند که تمام فروشگاه‌هایشان در سراسر اسرائیل غاصب را‌‌ تعطیل کرده است.

گروه هتل‌های اینتر کانتیننتال نیز گفته که به‌طور جدی در حال دنبال کردن اوضاع امنیتی در اسرائیل است و تمهیدات امنیتی در اطراف هتل‌هایش را‌‌ افزایش داده است. سخنگوی یک شرکت بزرگ هتل‌داری دیگر به نام سیکس سِنسِز شاهارود و ایندیگو، اعلام کرده که هتل‌های آنها در تل‌آویو تعطیل شده‌اند.

شرکت سوئیسی نستله و فروشگاه‌های زنجیره‌ای H&M سوئدی هم که دارای20 فروشگاه در سرزمین‌های اشغالی است به مشتریان خود اعلام کرده در زمان تحویل خریدهای آنلاین تاخیر وجود داشته باشد.

اقتصاد اسرائیل در آستانه فروپاشی

با وجود اینکه شبکه‌های اجتماعی به خصوص فیس‌بوک و ایکس پست‌هایی را که در آن از جنایات رژیم اشغالگر انتقاد می‌شود حذف و حساب کاربران آن را مسدود می‌کند اما با این حال پویش‌های تحریم کالاهای صهیونیستی در کشورهای اسلامی بر اساس داده‌های مرکز بین‌المللی مطالعات توسعه سالانه 20 میلیارد دلار زیان برای رژیم صهیونیستی داشته است.

«سازمان نوآوری اسرائیل» بر اساس یک نظرسنجی اعلام کرد، بیش از 80 درصد از 507 شرکت‌ فناوری پیشرفته اسرائیلی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، اعلام کردند از درگیری‌های کنونی رژیم صهیونیستی و حماس خسارت‌دیده‌اند که ناشی از فراخوان کارمندان مهم بوده که این افراد سربازان ذخیره در ارتش اسرائیل در فراخوان‌های اضطراری هستند.

«سازمان نوآوری اسرائیل»، یک کانال کمک هزینه سریع با تخصیص اولیه حدود 100 میلیون شکل (24 میلیون و 600 هزار دلار آمریکا) برای شرکت‌هایی که در این درگیری برای تامین مالی خود با چالش رو‌به‌رو هستند ایجاد کرد اما تصاویر جلسه کنست رژیم صهیونیستی نشان داد که حاضران، میزان جبران خسارت را بسیار کمتر از حجم خسارات می‌دانند و معتقدند اقتصاد اسرائیل رو به فروپاشی می‌رود.

بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نیز در جدیدترین تجدیدنظر اقتصادی اعلام کرد، اقتصاد این رژیم در سه ماه چهارم امسال به واسطه تنش‌ها در منطقه غزه رو به نزول خواهد رفت. این بانک در جدیدترین تجدیدنظر از اقتصاد این رژیم، اعلام کرد که فرض ادامه تنش‌ها تولید ناخالص داخلی این رژیم در

سه ماهه چهارم امسال نسبت به پیش‌بینی قبلی روند کاهشی خواهد داشت و به دو و سه دهم درصد می‌رسد.

نگرانی از کاهش رتبه اعتباری

«بزالل اسموتریچ»؛ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هزینه روزانه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را 246 میلیون دلار خواند و در توصیف وضعیت بحرانی این رژیم در سایه جنگ گفت: وقت نفس کشیدن نداریم. بودجه 2024-2023 ما به دلیل جنگ غزه دیگر مناسب نیست. هنوز هزینه‌های غیرمستقیم جنگ بر اقتصاد اسرائیل که به دلیل فراخوان گسترده سربازان ذخیره و تشدید حملات راکتی فلسطین وارد وضعیت فلج نسبی شده، ارزیابی نشده است. ضمن اینکه کاهش انتظارات آژانس رتبه‌بندی اعتباری «استاندارد ‌اند پورز» از ثبات به منفی، نگران‌کننده است.

روزنامه عبری زبان ‌هاآرتص خبر داده که شرکت رتبه‌بندی اعتباری «اس‌اند‌پی»، رتبه اعتباری اسرائیل را به منفی کاهش داد. چند روز پیش، مؤسسه‌های رتبه‌بندی اعتباری مودیز و فیچ هم رتبه رژیم صهیونیستی را در سطح A1 در دست بررسی قرار دادند. موسسه اعتبارسنجی اِس‌اَندپی گلوبال، چشم‌انداز بدهی رژیم صهیونیستی را از «پایدار» به «منفی» تغییر داد و اعلام کرد که انتظار انقباض پنج درصدی در اقتصاد این رژیم را دارد. کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی می‌تواند وام گرفتن را برای این رژیم اشغالگر گران‌تر کند.

بر اساس آمار بخش اقتصادی اتحادیه صنعتگران رژیم صهیونیستی، بازار کار این رژیم در طول جنگ هر هفته به ارزش چهار میلیارد و 600 میلیون شکل (یک میلیارد و 200 میلیون دلار) متحمل زیان می‌شود که در نتیجه کمبود نیروی کار و سر کار نرفتن کارگران و کارمندان به محل کار به دلیل اختلال در سیستم آموزشی، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و آماده‌باش نیروهای ذخیره است. تخمین زده می‌شود که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر در رژیم صهیونیستی به سر کار خود نرفتند.

کاهش بی‌سابقه

ارزش پول رژیم صهیونیستی

ارزش شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) هم به کمترین میزان خود در 11 سال گذشته رسیده که کارشناسان معتقدند با ادامه جنگ، پایین‌تر هم می‌آید. ارزش واحد پول رژیم صهیونیستی از زمان درگیری با غزه تقریبا روزانه در حال کاهش است. نرخ برابری شکل طولانی‌ترین سلسله زیان در

39 ساله را ثبت کرده است.

همچنین اوراق قرضه 10 ساله دلاری در سرزمین‌های اشغالی سقوط کرد و شاخص بورس رژیم صهیونیستی به پایین‌ترین سطح از جولای 2021 رسیده است.

کسری بودجه وحشت‌آور

بر اساس برآوردهای روزنامه اقتصادی کالکالیست تا پایان سال ۲۰۲۳، کسری بودجه کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه به سه درصد و حتی چهار درصد از تولید ناخالص داخلی جهش خواهد کرد در حالی که کسری بودجه قبل از جنگ حدود یک و نیم درصد بود. «الکس زابینسکی»؛ اقتصاددان صهیونیست هم در مورد سال 2024 با روزنامه اقتصادی کالکالیست هم‌عقیده است.

جِی‌پی‌مورگان؛ شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی هم پیش‌بینی کرد رشد تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی در سه ‌ماهه چهارم سال جاری میلادی در مقایسه با سه‌ماهه سوم، ۱۱ درصد کاهش یابد. در حالی‌که برآورد قبلی این شرکت، کاهش یک و نیم درصدی بود.

اقتصاددانان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری میتاو گفتند که کسری بودجه رژیم صهیونیستی می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۵۰ میلیارد شکل (12 میلیارد و 500 میلیون دلار) هم برسد. این کسری در سال ۲۰۲۴ نیز در بودجه عمومی رژیم صهیونیستی ظاهر خواهد شد. ایرون زلیخا؛ یک مسئول سابق وزارت دارایی این رژیم پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی اسرائیل به دو و هشت دهم درصد در سال جاری و دو درصد در سال آینده کاهش یابد.

«گاد لئور»، خبرنگار امور اقتصادی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، نیز گفت: کسری بودجه 2024 اسرائیل تقریباً چهار برابر سال ۲۰۲۳ خواهد بود و به حدود ۸۰ میلیارد شکل (۲۰ میلیارد دلار) خواهد رسید.

بنا به گزارش یدیعوت آحارونوت، هزینه خسارت اموال و دارایی‌های عمومی در سرزمین‌های اشغالی از جنگ جاری حدود پنج میلیارد شکل (یک میلیارد و 400 میلیون دلار) برآورد شده است. هزینه باز‌سازی ۳۰ شهرک صهیونیست‌نشین در همجواری غزه که در نتیجه عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت به شدت آسیب دیدند بیش از ۱۰ میلیارد شکل

(دو میلیارد و 500 میلیون دلار) تخمین زده می‌شود.

 همه این خسارات و هزینه‌ها در حالی است که هزینه یک روز جنگ برای ارتش اشغالگر اسرائیل یک چهارم میلیارد شکل (۶۲میلیون و 500 هزار دلار) تخمین زده می‌شود.

تحریم بی‌سابقه حامیان رژیم صهیونیستی

کشورهای غربی هم از تحریم کالاهای اسرائیلی بی‌نصیب نمانده‌اند. فهرست این شرکت‌ها شامل رستوران مک دونالد،‌‌ هاردیز، برگر کینگ و مشروبات نستله، کوکاکولا، لیپتون، استار باکس، خودروهای هیوندای کره جنوبی، مواد شوینده با برند «تاید» و «آریل» و لوازم آرایشی آمریکایی «کایلی جنر» و» «لوریا» و شرکت فناوری اطلاعات «اچ پی» و شرکت IBM که سخت‌افزار رایانه، میان‌افزار و نرم‌افزار را تولید و به بازار عرضه می‌کند و پوشاک و لوازم ورزشی با مارک‌های و «Nike» و «Puma» است.

شرکت‌های فناوری «اینتل»، «اوراکل» و «hP»‌، شرکت هواپیما‌‌سازی بوئینگ و شرکت دارو‌‌سازی و لوازم آرایشی و «Johnson & Johnson» در فهرست کشورهای حامی رژیم صهیونیستی هستند که با تحریم مردم کشورهای مسلمان رو‌به‌رو شده‌اند. برخی از این کشورها در اقدامی بی‌سابقه و البته فریبکارانه پیشنهاد کمک به فلسطین را هم داده‌اند اما باز هم از سوی مردم تحریم شده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با اعلام گسترش دامنه تحریم رژیم صهیونیستی و حامیان آن فهرست‌هایی را منتشر کردند که شامل بسیاری از محصولات آمریکایی، فرانسوی، آلمانی و اوکراینی است که در کشورهای عربی مانند مصر، عربستان سعودی، امارات، کویت، اردن و غیره یافت می‌شود.

فهرست‌های دیگر شامل رستوران‌های زنجیره‌ای

papa johns، Vanish، Ariel ، Tide، Hall`s، Hardee`s، KFC، Burger King، Corn Flakes، Chili›s و Pizza Hut بود.

چندین رستوران زنجیره‌ای از جمله رستوران‌های کرم‌الشام در مصر اعلام کردند که سرو نوشیدنی‌های کوکاکولا و پپسی را متوقف می‌کنند. در کویت برای مثال هشتگ «بایکوت توبی» در صدر پرطرفدارترین فهرست پلتفرم «X» قرار گرفت. کالاهای اماراتی هم به دلیل اعلام نارضایتی این کشور از عملیات طوفان الاقصی در فهرست کالاهای تحریم شده قرار دارند.

ارزش سهام شرکت مک دونالد، استارباکس و چند شرکت آمریکایی پس از «نه مردم به خرید» در پی بازتاب تامین غذای رایگان برای نیروهای اسرائیلی، به شدت افت کرد. ارزش سهام مک دونالد در این ماه پنج و 31 صدم درصد و استارباکس ظرف پنج روز دو درصد افت کرده است. در شبکه‌های اجتماعی هم اقدام گسترده برای تحریم کردن شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی از جمله توئیتر و اینستاگرام شکل گرفت.

خسارت‌های بخش انرژی

در بخش انرژی نیز شرکت نفت شورون آمریکا که مدیریت استخراج گاز در میدان گازی تامار در ساحل شمالی سرزمین‌های اشغالی را برعهده‌ دارد در دهم اکتبر گذشته و به دنبال عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که از بیم حملات گروه‌های فلسطینی فعالیت خود را متوقف می‌کند. شورون صادرات گاز را هم به حالت تعلیق درآورد. این مسائل موجب افزایش قیمت نفت به 90 دلار و 48 سنت شده است.

مجموع تحولات اقتصادی رژیم اشغالگر نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی صهیونیست‌ها اگر از وضعیت سیاسی و نظامی انها بدتر نباشد، بهتر نیست و چه بسا زودتر از سایر دلایل آنها را از پای درآورد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نماهنگ /تو را است معجزه درکف… عصا بیفکن

سروده‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

هلاکت ۳ نظامی صهیونیست در مرکز غزه

سه نظامی رژیم صهیونیستی در کمین گردانهای قسام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.