سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / پدافند غیرعامل و دفاعی بدون جنگ افزار

پدافند غیرعامل و دفاعی بدون جنگ افزار

در پدافند غیرعامل که در تقویم ملی ایران ۸ آبان به نام آن نامیده شده است، تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

هفته نکوداشت پدافند غیرعامل سال ۱۴۰۲ با شعار ” ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید – پدافند غیر عامل دفاع همه جانبه در برابر جنگ ترکیبی” برگزار می‌شود.
هفته نکوداشت پدافند غیرعامل سال ۱۴۰۲ سوم آبان ماه لغایت ۱۰ آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.

پدافند غیرعامل چیست؟
پدافند غیرعامل یا پدافند ناکُنش‌گر نوعی دفاع غیرنظامی است؛ و به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات، تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیما‌های رهگیر، تنها نیرو‌های مسلح مسئولیت برعهده دارند.

پدافند غیرعامل در شبکه‌های توزیع به اصولی پیشگیرانه گفته می‌شود که با انجام آن‌ها ضریب اطمینان شبکه بالا رفته و در مواقع بحران آسیب وارده کاهش می‌یابد همانند مقاوم‌سازی پایه‌ها، نصب اسپیسر و..

رییس پدافند غیر عامل ایران
سازمان پدافند غیرعامل در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد واز سال ۱۳۹۰ در تقویم ایران، تاریخ ۸ آبان به‌عنوان روز پدافند غیرعامل شناخته می‌شود. هم‌اکنون ریاست این سازمان برعهده سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی می‌باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سردار جلالی: مدرن‌ترین اورژانس پدافند شیمیایی منطقه را داریم/ تخلیه فوری دپوی مواد شیمیایی از بنادر کشور پس از حادثه بیروت

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حادثه انفجار مواد شیمیایی در بندر بیروت، گفت: در کشورمان هم با اعلام هشدارهای لازم به سرعت و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مواد شیمیایی معطل مانده در بنادر سریع تعیین تکلیف و مخاطرات تا اندازه زیادی برطرف شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.