سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / دستیابی ارتش به قابلیت پرواز جمع پهپادی با هوش مصنوعی

دستیابی ارتش به قابلیت پرواز جمع پهپادی با هوش مصنوعی

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش گفت: قابلیت پرواز جمع با استفاده از هوش مصنوعی از جمله اقدامات نوآورانه در حوزه پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که قابلیت‌های عملیاتی و تاکتیکی منحصربه‌فردی را به ویژه در حوزه اجرای ماموریت‌های انهدامی به ارمغان آورده و این دستاوردها مرهون تلاش دانشمندان و متخصصان جوان کشور است.

رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران که بامداد سه شنبه با رمز یا محمد رسول‌الله(ص) با شرکت قریب 200 فروند انواع پهپاد از یگان‌های منتخب نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در گستره جغرافیای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، روز گذشته نیز ادامه یافت.

به گزارش فارس، در ادامه مراحل اصلی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش، عملیات انهدام اهداف راداری با به‌کارگیری پهپادهای ویژه ضد راداری با موفقیت تمرین شد.

امیر سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش گفت: در این مرحله از رزمایش، با شناسایی هدف راداری، این هدف با موفقیت توسط پهپاد ضد راداری امید مورد اصابت قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در این رزمایش، از پهپادهای انهدامی آرش استفاده ویژه‌ای شده و این پهپادها اهداف دریایی و زمینی خود را به صورت گسترده و با موفقیت منهدم کردند، افزود: اجرای سناریوی پروازی از قبل طراحی شده، مورد هدف قرار دادن اهداف مشخص شده توسط پهپادهای انهدامی و رزمی و به کارگیری بمب‌ها و موشک‌های قابل نصب روی پهپادها، جمع‌آوری اطلاعات به صورت سیگنالی و استفاده از محموله‌های اپتیکی در گستره جغرافیای کشور از غرب، جنوب غرب، شمال شرق و منطقه اصلی رزمایش، بخشی از اقدامات نیرو‌های چهارگانه ارتش در این رزمایش بود.

امیر سرتیپ شیخ، نقطه زنی و استفاده از بمب‌های هوشمند را از ویژگی‌های بارز رزمایش تخصصی پهپادی ۱۴۰۲ ارتش توصیف کرد و اظهار داشت: در این رزمایش سامانه‌های پهپادی انهدامی و رزمی توانستند کلیه اهداف پیش‌بینی شده را با استفاده از مهمات هوشمند و به صورت نقطه‌زنی مورد اصابت قرار دهند.

وی با بیان اینکه پرواز انبوه این تعداد پهپاد از پایگاه‌های مختلف زمینی، زیرزمینی و دریایی و اجرای عملیات در این حجم تا کنون سابقه نداشته است، گفت: قابلیت پرواز جمع با استفاده از هوش مصنوعی از جمله اقدامات نوآورانه در حوزه پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که قابلیت‌های عملیاتی و تاکتیکی منحصربه‌فردی را به ویژه در حوزه اجرای ماموریت‌های انهدامی به ارمغان آورده و این دستاوردها مرهون تلاش دانشمندان و متخصصان جوان کشور است.

12 نوع پهپاد انهدامی و رزمی

وارد سازمان ارتش می‌شوند

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ارتش همچنین در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه خبر سیما گفت: 12 نوع پهپاد پروازی مختلف انهدامی و رزمی از پرنده‌های مختلف که در قالب کلی قریب به 200 پرنده سازماندهی شده، به سازمان رزم ارتش وارد خواهند شد.

ارتقای توان درگیری پدافند هوایی ارتش

 از سکوی زمینی به سکوی هوایی

خبر دیگر از روز دوم رزمایش، اینکه پهپادهای آماده به رزم نیروی پدافند هوایی ارتش تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور، در رزمایش مشترک پهپادی ارتش و برای نخستین‌بار با ارتقای توان درگیری از سکوی زمینی به سکوی هوایی در نبرد جذاب هوایی بر فراز کویر، پرنده‌های مهاجم نیروی حمله‌ور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند. سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش با اعلام این خبر گفت: در این شیوه دفاع هوایی در کنار دو روش پدافندهوایی مرسوم در جهان که شامل پدافند زمین پایه و هواپایه باسرنشین است مفهوم جدیدی از پدافند با سبک پدافندهوایی هواپایه بدون‌سرنشین به جهانیان معرفی شد که بی‌شک این دستاورد و ابتکار خلاقانه ضمن نشان‌دادن عزت، قدرت و اقتدار نیروهای مسلح به‌ویژه نیروی پدافندهوایی ارتش نویدبخش روحیه خودباوری و عزم ملی برای جوانان و دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای رشد و بالندگی در همه عرصه‌های علم و فن‌آوری است.

امیر سرتیپ شیخ با تأکید بر اینکه این طرح دفاعی تعریف جدیدی از قواعد نبردهای هوایی را ارائه می‌کند که به‌علت طبقه‌بندی محرمانه جزئیات آن مطرح نمی‌شود ادامه داد: افزایش عمق دفاعی، ارتقاء ظرفیت پدافند تاکتیکی، انعطاف تغییر فضای درگیری پدافند از سکوی زمینی به سکوی هوایی، صرفه‌جویی در اقتصاد جنگ، افزایش قابلیت تحرک و جابه‌جایی مؤلفه‌های توان رزم پدافندی و کاهش خطرات مربوط به استفاده از نیروی انسانی از ویژگی‌های برجسته این طرح است.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش رهگیری و درگیری علیه پرنده هوایی با بهره‌گیری از پهپاد را یک عملیات بسیار پیچیده دانست و گفت: ظهور و بروز این‌گونه طرح‌ها و ابتکارات که به نوبۀ خود معادلات و شیوه‌های رزم را دستخوش تغییرات بنیادی می‌کند، منجر به ایجاد بازدارندگی فعال خواهد شد.

در این مرحله از رزمایش، پهپادهای نیروهای چهارگانه ارتش با به پرواز در آمدن از نقاط خارج از منطقه عمومی رزمایش و طی مسافت قابل توجه از مبدا تا نقاط هدف، اهداف از پیش تعیین شده که شامل مراکز فرماندهی و کنترل، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های موشکی و مخازن سوخت شبیه‌‌سازی شده دشمن بودند را با موفقیت و دقت مورد اصابت قرار دادند.

عملیات رویارویی پهپادی برای اولین‌بار

در رزمایش پهپادی ارتش

همچنین، امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش گفت: در یک رزم هوایی، یک پهپاد در یک رویارویی هوایی، پهپاد دیگر را با موشک مورد هدف قرار دهد که این اقدام برای نخستین‌بار در کشور صورت گرفت و توانستیم پهپاد هدف را منهدم کنیم.

وی با بیان اینکه رویارویی پهپادی انجام شده توسط نیروی پدافند هوایی در سطح جهان کم نظیر است افزود: تنها یک یا دو کشور توان انجام این عملیات بسیار پیچیده و پیشرفته را دارند که البته به نمایش نیز نگذاشتند، اما ما در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران این توان را در معرض دید جهانیان قرار دادیم و اعلام کردیم که ما توانستیم در اوج تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه علیه ملت ایران اسلامی، عملیاتی را انجام دهیم که از پیچیده‌ترین عملیات‌های هوایی در سطح جهان است و بابت آن خداوند متعال را سپاسگزاریم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، تاکید کرد: این اقدام بزرگ و خارق‌العاده از لحاظ علمی، فنی و عملیاتی، حاصل تلاش یکساله همرزمان عزیزم در نیروی قدرتمند پدافند هوایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که کسب این موفقیت را به مردم شریف ایران اسلامی تبریک عرض می‌کنم.

انهدام اهداف در ساحل و دریا

توسط پهپادهای نیروی دریایی ارتش

افزون بر این، امیر سرتیپ شیخ گفت: در این مرحله از رزمایش، پهپادهای انهدامی نیروی دریایی ارتش شامل باور ۵، ژوبین و آرش که از مبدأ دریا و عرشه یگان‌های سطحی نیروی دریایی ارتش در قالب ناودسته پهپادبر این نیرو در نقاط مختلف به پرواز درآمده بودند، با طی مسافت طولانی اهداف خود در ساحل و دریا را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند.

وی افزود: پایش و رصد محیط پیرامونی در دریا و همچنین شناسایی اهداف دریایی نیز از دیگر ماموریت‌هایی بود که توسط پهپادهای عمود پرواز چمروش نیروی دریایی ارتش و از مبدأ یگان‌های شناور انجام شد.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش تصریح کرد: تمرین پرواز پهپادهای شناسایی نیروی دریایی ارتش فراتر از مرزهای دریایی و ایجاد ‌اشراف اطلاعاتی برای یگان‌های شناور از دیگر ماموریت‌های اجرا شده در این بخش از رزمایش بود و تحرکات یگان‌های فرامنطقه‌ای از نزدیک رصد و مستند‌سازی شد.

انهدام اهداف مورد نظر و نقاط حساس و حیاتی ترسیم‌شده در رزمایش پهپادی ارتش

خبر دیگر اینکه، در روز نخست رزمایش انواع پهپادهای رزمی از نیروهای چهارگانه ارتش اهداف مورد نظر در منطقه عمومی رزمایش را با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن مورد اصابت قرار دادند.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش در این باره اظهار داشت: در این مرحله از رزمایش، پهپادهای مهاجر ۶، کرار، کمان ۱۲، باور ۵‌، ابابیل ۴ و ابابیل 5 با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن بومی از جمله بمب‌های قائم، موشک‌های الماس ۱ و بمب‌های MK-82 اهداف در نظر گرفته شده در منطقه عمومی رزمایش که شامل اهدافی شبیه‌‌سازی شده از مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، مخازن سوخت، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های راداری و موشکی، زیرساخت‌های بندری و اماکن تجمع نفرات بود را با دقت مورد اصابت قرار دادند.

با تدابیر راهگشای فرماندهی معظم کل قوا

پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه پهپادی

و فناوری‌های شالوده‌شکن در ارتش حاصل شده است

وی طراحی و تولید تسلیحات نقطه‌زن محمول بر پهپاد را از برنامه‌های مدون ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: افزایش قدرت آتش، برد عملیاتی پهپادها و همچنین در کنار آن استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن در راستای راهبرد «یک تیر- یک هدف» جزء برنامه‌های دنبال شده طی سال‌های گذشته بوده که با همت جهادی متخصصان جوان نیروهای مسلح در ارتش و صنایع دفاعی در قالب سامانه‌های سلاح محمول بر انواع پهپادها و پرنده‌های بدون سرنشین محقق شده است.

امیر سرتیپ شیخ تأکید کرد: به ملت ایران اطمینان می‌دهیم که پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه پهپادی و فناوری‌های شالوده‌شکن در ارتش جمهوری اسلامی ایران حاصل شده و این مسیر با تدابیر راهگشای فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) ترسیم گردیده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ بالی بزن به بالی ای مرغ آسمانی

شه بال و پر گشوده حاشا که جا بمانی

حمله بزرگ پهپادی به ناوهای آمریکا در دریای سرخ

ایران آمریکا را به سخره می‌گیرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.