سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / 105 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و 42 واگن مترو به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شد

105 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و 42 واگن مترو به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شد

در هفتادوچهارمین شنبه امید و افتخار در تهران، مراسم بهره‌برداری از 105 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و 42 واگن مترو در قالب 6 رام قطار با حضور شهردار پایتخت برگزار شد.

 شهردار تهران در این مراسم با بیان این‌که یکی از جهت‌گیری‌های اصلی در شورای شهر و مدیریت شهری، گره‌گشایی از مشکلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا است، اظهار داشت: در حوزه ترافیک و آلودگی هوا برای آن‌که بتوانیم خدمت‌مان را به مردم به صورت تصاعدی و ویژه بالا ببریم، پنج راهبرد را هدفگذاری کردیم. هدف اول این‌که با مناسب‌‌سازی و هوشمند‌سازی و ارائه خدمت به مردم، سقف تعداد و نیاز به سفر را کاهش دهیم. بخش دوم این‌که با تقویت و جذابیت حمل و نقل عمومی، اقبال مردم را به آن افزایش دهیم. با این حال، امروز که ۳۴ درصد از حمل‌ونقل عمومی و ۶۶ درصد توسط حمل‌ونقل شخصی انجام می‌شود، باز هم آلودگی هوا داریم.

 اضافه شدن 3 هزار دستگاه اتوبوس

تا سال آینده

علیرضا زاکانی ادامه داد: روزی که ما شهرداری تهران را تحویل گرفتیم، عملاً هزار و ۸۶۷ دستگاه اتوبوس فعال بود، که فعال به معنای شاغل و غیرشاغل است و عمده این اتوبوس‌ها غیرشاغل بود. همچنین بالاترین رتبه‌ای که اتوبوسرانی از نظر تعداد اتوبوس داشت، سال ۹۸ و تعداد چهار هزار و ۹۶۰ دستگاه اتوبوس بود. امروز این هزار و ۸۶۷ دستگاه، به سه هزار دستگاه افزایش یافته که از این میزان دو هزار و صد دستگاه در خیابان فعال هستند. در دو سال اخیر، ۶۶۳ دستگاه باز‌سازی و ۱۵۰ دستگاه باز‌سازی اساسی شده‌اند. بر اساس تعهداتمان که سه هزار دستگاه قرارداد بستیم، امروز بخشی از آنها رونمایی می‌شود؛ مابقی این تعداد نیز تا سال آینده به تدریج به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود. با اضافه شدن این سه هزار دستگاه به ناوگان عملاً آمار تعداد اتوبوس‌های پایتخت در تاریخ بلدیه بی‌سابقه خواهد بود، چرا که برنامه داریم ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز باز‌سازی شود.

زاکانی با بیان این‌که امیدواریم تا سال آینده به سقف ۶هزار دستگاه اتوبوس فعال در پایتخت برسیم، گفت: با تغییرات در خطوط اتوبوسرانی تلاش داریم متناسب با نیاز مردم آنها را بازآرایی کنیم. دولت خدمتگزار نیز با انجام تعهدات خود به سقف اتوبوس‌های شهرداری اضافه می‌کند. به عنوان مثال ۹۷ دستگاه اتوبوس در شهریورماه به ناوگان حمل‌ونقل از محل تعهدات دولت اضافه شدند.

 افتتاح 4 ایستگاه مترو تا 2 هفته آینده

وی، توجه به توسعه ناوگان مترو را نیز از برنامه‌های مدیریت شهری دانست و افزود: امروز ۱۵۰ ایستگاه مترو در حال خدمت است و تا دو هفته آینده چهار ایستگاه مترو (۲ کیلومتر در خط ۷ و ۶.۵ کیلومتر در خط ۶) اضافه می‌شود. همچنین به همت دولت، خط پرند را در آینده نزدیک توسط ریاست محترم جمهور بازگشایی خواهیم کرد که ۲۱ کیلومتر خط به ما اضافه می‌کند.

شهردار تهران با بیان این‌که عملیات عمرانی خط ۱۰ نیز به زودی آغاز می‌شود، اظهارداشت: افزایش ناوگان در حوزه مترو دیگر برنامه ماست که در این رابطه می‌توان به قرارداد خرید ۷۹۱ واگن و ۱۱۳ واگن «قطار ملی» که در حال ساخت است،‌اشاره کرد. به طوری که برنامه ما دو برابر کردن ظرفیت ناوگان مترو است. این اتفاقات بزرگ در حوزه حمل‌ونقل نه در مقام آرزو، بلکه عملاً در حال انجام است.

زاکانی دیگر هدف مدیریت شهری ششم را برقی‌‌سازی ناوگان خواند و توضیح داد: قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده است که در ماه آینده ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد خط جمهوری خواهد شد. امیدواریم با تصویب شورا تراموا هم به مدهای حمل‌ونقلی پایتخت اضافه شود.

 ورود 100 متروباس

 به چرخه حمل‌ونقل عمومی تهران

شهردار تهران همچنین در حاشیه بهره‌برداری از طرح نو‌سازی و باز‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در قالب هفتادوچهارمین پویش امید و افتخار در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای دوره مدیریت شهری تاکنون 667 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نو‌سازی شده‌اند که عمده این دستگاه‌ها اتوبوس هستند. از 667 اتوبوس و مینی‌بوس‌اشاره‌شده، 237 دستگاه مربوط به 6ماهه ابتدای سال 1402 است و این روند نو‌سازی و باز‌سازی در 6ماهه دوم سال 1402 ادامه خواهد داشت.

زاکانی با ‌اشاره به فعالیت یک خط باز‌سازی برای اتوبوس‌ها بیان داشت: 150 دستگاه اتوبوس در 6 ماهه ابتدای سال جاری باز‌سازی شده است و ان‌شاءالله این میزان تا پایان سال 1402 افزایش خواهد یافت. با توجه به تلاش صورت‌گرفته سه هزار دستگاه قرارداد بسته شده است که از این سه هزار دستگاه، 500 دستگاه مینی‌‌بوس هستند.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله طی برنامه‌ریزی انجام‌شده اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های‌اشاره‌شده (سه هزار دستگاه) طی امسال و سال آینده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه خواهد شد. از سه هزار دستگاه‌اشاره‌شده، یک‌هزار دستگاه اتوبوس برقی هستند که ماه آینده 50 دستگاه اتوبوس برقی به خطوط اتوبوسرانی وارد خواهد شد و بنا داریم در یک زمان‌بندی مشخص کم‌کم از بخش دیزلی و سوخت‌های فسیلی به‌سمت اتوبوس‌های برقی گام برداریم.

شهردار تهران از ورود 100 دستگاه اتوبوس سه‌کابین (متروباس) به چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران خبر داد و گفت: در همین ارتباط با یکی از شرکت‌های داخلی که با یک مجموعه خارجی مرتبط است تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است و ان‌شاءالله این اتوبوس‌ها نیز وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد.

زاکانی با‌اشاره به این‌که اتوبوس‌های قبلی یورو5 نبودند اما اتوبوس‌های جدید با استانداردها وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد، اظهارداشت: تمام اتوبوس‌ها در یک فرآیند پلاک‌گذاری‌اند و بنا داریم هر ماه تعدادی از این اتوبوس‌ها را وارد چرخه حمل‌ونقل و خدمت‌رسانی کنیم. این اتوبوس‌ها در محور جمهوری به‌کار گرفته خواهد شد.

 ورود 105 دستگاه اتوبوس و مینی بوس

 به حمل‌ونقل عمومی تهران

سرپرست حمل‌ونقل شهرداری تهران نیز در حاشیه این مراسم در رابطه با جزئیات طرح نو‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران به خبرنگار کیهان گفت: ما با یک عقب‌ماندگی 70 درصدی در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران مواجه بودیم و در تلاش هستیم که تا پایان سال 50 درصد از این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. بنابراین، مدت‌هاست که فرآیند نو‌سازی و به‌سازی ناوگان اتوبوس و مترو را آغاز کردیم.

محسن هرمزی، در مورد آمار اضافه شدن اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اظهارداشت: از امروز ۱۰۵ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و ۴۲ واگن در قالب 6 رام قطار مترو وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در خطوط ویژه روی زمین و خطوط ریلی زیرزمین می‌شود.

هرمزی در مورد نتیجه طرح برقی‌‌سازی موتورسیکلت‌ها در تهران نیز بیان داشت: برای برقی‌‌سازی موتورسیکلت‌ها، با توجه به هماهنگی‌هایی که با وزارت صمت داشتیم، باید یک‌سری قوانین جدید را در این رابطه داشته باشیم که تا پایان مهرماه این موضوع به سرانجام خواهد رسید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دوچرخه بازی اصلاح طلبان پیشرفت تهران را عقب انداخت/ همت ویژه زاکانی برای تکمیل متروی تهران

در سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت اما بعد از گذشت ۳۰ ماه تعداد ایستگاه‌های مترو تهران به ۱۵۹ عدد و طول خطوط آن به ۳۰۳ کیلومتر رسیده‌ است.

بیمارستان گاندی پنج بار اخطار گرفته بود/ برای نخستین بار در تعامل با چین این کشور تأمین مالی می‌کند/ از خرید اتوبوس‌های داخلی پشیمانیم؛ ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد

شهردار تهران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.