سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سالروز شهادت سرداران اسلام فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا در سانحه هوایی

سالروز شهادت سرداران اسلام فکوری، فلاحی، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا در سانحه هوایی

 روز ۷ مهر ۱۳۶۰ به دنبال سقوط هواپیمای سی -۱۳۰ ارتش در منطقه کهریزک تهران پنج تن از فرماندهان نظامی کشور سرلشگر ولی‌الله فلاحی جانشین رئیس ستاد ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه، سید موسی نامجو وزیر دفاع، جواد فکوری مشاور جانشین ستاد ارتش و محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر به شهادت رسیدند.
پس از پایان موفقیت آمیز عملیات ثامن‌الائمه، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه، جهت تقدیم گزارش به حضرت امام خمینی ره فرماندهی معظم کل قوا، عازم تهران می‌شوند.
به این منظور، یک فروند هواپیمای سی 130 با چهل نفر سرنشین و 27 مجروح و 32 تن از شهدای عملیات ثامن‌الائمه از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز در آمد.
اما این هواپیما در 30 کیلومتری فرودگاه مهرآباد در جنوب غربی کهریزک دچار سانحه شد.
خلبان سعی نمود هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند که پس از طی مسافت 270 متری، بال چپ هواپیما به زمین اصابت می‌کند.
هواپیما متلاشی شده و آتش می‌گیرد که در نتیجه 49 نفر از سرنشینان هواپیما از جمله این پنج فرمانده به شهادت رسیدند
نسخه چاپی

مناسبت: شهادت جمعی از رزمندگان و از جمله فرماندهان نظامی (شهیدان: فلاحی، نامجو،‏‎ ‎‏فکوری، کلاهدوز) در سانحۀ هوایی‏

‏مخاطب: ملت ایران‏

‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏انالله و اناالیه راجعون‏

‏     ‏‏با کمال تأثر و تأسف خبر دلخراش سانحۀ هوایی یک فروند هواپیمای نیروی هوایی‏‎ ‎‏که حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمتگزاران به‏‎ ‎‏اسلام و ملت شهید پرور ایران گردید، که در بین آنان تیمسار سر لشکر ولی الله فلاحی،‏‎ ‎‏تیمسار سرتیپ نامجو، تیمسار سرتیپ فکوری و آقای کلاهدوز بودند واصل گردید.‏‎[1]‎‎ ‎‏ 

اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی با سرافرازی و‏‎ ‎‏شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی‏‎ ‎‏شتافتند.‏

‏     امید است که پس از پیروزی شرافت آفرین برای ملت و پس از زحمات طاقت فرسا‏‎ ‎‏در راه هدف و عقیده، روسفید وسرافراز به پیشگاه مقدس ربوبی وارد و مورد‏‎ ‎‏رحمت خاصه واقع شوند. شک نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق‏‎ ‎‏و سرنوشت خویش بشتابیم؛ پس چه سعادتی بالاتر از آنکه در حال جهاد با دشمنان‏‎ ‎‏اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود. و‏‎ ‎‏چه سعادتمند بودند این شهیدان که دیْن خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده‏ ‏و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند.

اکنون بر ملت ایران و خصوص‏‎ ‎‏قوای مسلح است که با شجاعت و قدرت و مجاهدت و افزودن پشتکار، یاد آنان را زنده‏‎ ‎‏و به جهاد چون آنان ادامه دهند.

و در جبهه و پشت جبهه پیروزی آفرینند و به پیش‏‎ ‎‏روند، و دل دشمنان کوردل را که با شهادت هر یک از رزمندگان ما وعدۀ شیطانی به خود‏‎ ‎‏می دهند لرزنده تر کنند و به آنان بفهمانند کسانی که برای هدف و عقیده جهاد می کنند و‏‎ ‎‏از میهن عزیز خود دفاع می نمایند، از شهادت این عزیزان سستی و هراسی به خود راه‏‎ ‎‏نمی دهند.

جوانان رزمنده و شجاع ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح پیروان شهید‏‎ ‎‏جاویدی‎[2]‎‏ هستند که تاریخ می گوید هر یک از جوانان و یاران او که به شهادت‏‎ ‎‏می رسیدند، رخسار مبارکش افروخته تر و آثار شجاعت و تصمیم در او بارزتر‏‎ ‎‏می گردید، و یادگار شجاعان صدر اسلام هستند که پرچم از دست هر یک از فرماندهان‏‎ ‎‏می افتاد دیگری پرچم را می گرفت و به رزم در راه هدف ادامه می داد.

ما گر چه عزیزان‏‎ ‎‏ارزشمندی را از دست دادیم، لکن هدف به قوت خود باقی و فرزندان اسلام با ارادۀ‏‎ ‎‏آهنین و تصمیم قاطع از اسلام و میهن عزیز خود دفاع می کنند، و هر چه بیشتر برای خود‏‎ ‎‏و میهن خود افتخار می آفرینند تا کوردلان و منافقان و پناهندگان در دامن غرب بدانند تا‏‎ ‎‏ملت ایران و قوای مسلح شجاع زنده است برای غرب و شرق و غربزده و شرقزده در‏ ‏کشور بقیة الله اعظم جایی نیست.

اینجانب این ضایعۀ اسفناک را به ملت ایران و ارتش و‏‎ ‎‏سپاه و سایر قوای مسلح و فرماندهان شریف آنها و به خانوادۀ محترم شهدا تسلیت و‏‎ ‎‏تبریک عرض می کنم. این شهدا و شهدای عزیز ما که در راه هدف و آرمان اسلامی به‏‎ ‎‏شهادت رسیدند موجب سرافرازی و افتخار هم میهنان و قوای مسلح و خانواده های عزیز‏‎ ‎‏خود شدند. از خداوند متعال برای آنان رحمت و برای ملت و بازماندگان شهدای عزیز‏‎ ‎‏سعادت و صبر می طلبم.

والسلام علی عبادالله الصالحین.‏

‏روح الله الموسوی الخمینی‏

صحیفه امام جلد 15،صفحه 263

1- ساعت 19 هفتم مهر ماه 1360 یک فروند هواپیمای سی ـ 130 متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران که از مناطق جنگی به تهران عزیمت می کرد در حومۀ جنوبی تهران کهریزک به علت نامعلومی دچار سانحه گردید و سقوط کرد. و فرماندهان نظامی آقایان: ولی اللّه فلاحی، موسی نامجو، جواد فکوری، یوسف کلاهدوز، و سیدمحمد جهان آرا به شهادت رسیدند.

امام حسین علیه السلام.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تلاش شهید مطهری ذخیره تمام‌نشدنی جامعه است

پای درس آقا؛ رهبر معظم انقلاب

جواب مردم به معمایی سبز

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.