سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / قلعه خانواده / حقوق والدین و وظایف فرزندان

حقوق والدین و وظایف فرزندان

پرسش:
از منظر آموزه‌های وحیانی پدر و مادر چه جایگاه حقوقی دارند و وظایف فرزندان نسبت به آنان چگونه است؟
پاسخ:
جایگاه حقوقی پدر و مادر
پدر و مادر دو وجود پرارزشی هستند که در تمام ادیان آسمانی و حتی مکتب‌های غیرالهی مورد احترام و تکریم می‌باشند. قرآن و روایات این حس درونی انسان را که از عقل و عاطفه سرچشمه می‌گیرد، تقویت نموده، و با بیانات مکرر و مفصل خود، ارزش و جایگاه حقوقی آنان را، آن‌گونه که شایسته است خاطرنشان ساخته و به فرزندان دستور داده که لحظه‌ای از احترام و تکریم پدران و مادران غفلت نکنند.
در قرآن کریم اطاعت و تکریم پدر و مادر در کنار اطاعت پروردگار ذکر شده و این نشان‌دهنده این مطلب است که حق پدر و مادر از بزرگ‌ترین حقوق و بر همه چیز مقدم می‌باشد. فرزندان باید در هر حال و در هر شرایطی که از نظر موقعیت‌های اجتماعی و علمی هستند، به آنها احترام بگذارند، هرچند پدر و مادر از لحاظ عقیده و مکتب برخلاف عقیده فرزند باشند.
شقاوت و هلاکت ابدی از آن کسی است که در انجام وظایف خود، نسبت به پدر و مادر کوتاهی کرده و یا مغضوب آنها قرار گیرد! زیرا فرزندی که پدرومادر از او راضی نباشند و به اصطلاح عاق والدین باشد، از رحمت خدا به دور بوده و اهل آتش و عذاب همیشگی خواهد بود و حتی شمول شفاعت هم قرار نمی‌گیرد.
حقوق والدین از منظر آیات و روایات
آیات و روایات بسیاری در رابطه با حقوق والدین وارد شده که در این‌جا به ذکر یک نمونه اهم آنها بسنده می‌کنیم:
1- قرآن کریم می‌فرماید: پروردگار تو این‌چنین فرمان داد که جز او را نپرستید و به پدر و مادرت نیکی کن.
اگر یکی یا هر دوی آنها به پیری رسیدند، با آنها تندی نکرده و حتی در هنگام خشم و ناراحتی از گفتن کلمه «اف» خودداری نمایی.
با آنها ملایم سخن گفته و در برابرشان بال(تواضع) بگسترانی و بگویی پروردگارا چنان‌که آنان مرا از کودکی تربیت کرده و به ثمر رساندند، تو نیز بر آنها ترحم فرما
(اسراء- آیات 23 و 24)
2- امام صادق(ع) می‌فرماید: کمترین و بی‌مایه‌ترین حقوق و مایه رنجش پدر و مادر، گفتن کلمه «اف» است.
اگر خداوند برای جلوگیری از رنجش و آزار پدر و مادر، کلمه‌ای کوتاه‌تر و پست‌تر از «اف» می‌دانست، آن را در قرآن نهی می‌کرد.
(وسائل‌الشیعه، ج 15، ص 216)
دوران پیری و فرسودگی
یکی از مسائل مهم خانوادگی، دوران پیری و سالمندی والدین و اجداد و دشواری‌هایی است که در این رابطه پیدا می‌شود. این یک واقعیت است که انسان در دوران کهنسالی و سنین پیری فرسوده گشته و قوت و توان جسمی و حتی بخشی از ادراکات فکری و روانی خود را از دست می‌دهد و به تعبیر قرآن دوران ضعف، منکوس‌الخلقه و ارذل‌العمر را تجربه می‌کند.
این همان دورانی است که دانسته‌های قبلی به فراموشی سپرده شده و خواسته‌ها و تمنیات انسان افزون می‌گردد.
این‌جا است که زندگی از یک‌سو برای خود والدین مشکل می‌گردد و از طرف دیگر فرزندان که نگهداری آنان را به‌عهده دارند، مسئولیت تازه‌ای پیدا کرده و باید صبر و تحمل داشته باشند تا بتوانند از عهده این وظیفه بزرگ برآمده و از این آزمون الهی سرفراز بیرون بیایند.
توصیف دوران پیری در قرآن
1- دوران ضعف: خدای بزرگ شما را از نطفه ضعیف آفریده و در شرایط ضعف و ناتوانی دوران کودکی پرورشتان داده است و پس از دوران ضعف به شما قوت و نیروی جوانی بخشیده و سپس برای شما دوران ضعف و پیری مقدر فرموده است.
خداوند آنچه را که اراده کند خلق می‌کند و مشیت او براساس علم و قدرت استوار است.(روم- 54)
2- منکوس‌الخلقه: کسی که عمر طولانی‌اش دادیم(پیری و فرسودگی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد) و در خلق و شکل ظاهری وارونه‌اش می‌سازیم. آیا در این زمینه نمی‌اندیشید؟ (یس- 68)
3- ارذل‌العمر: خداوند شما را آفریده و سپس می‌میراند ولی بعضی‌ها آن‌قدر زنده می‌مانند که به پست‌ترین ایام عمرشان می‌رسند و بر اثر آن تمام معلومات خود را که در طول ایام زندگی فراگرفته بودند، از یاد می‌برند و پس از سال‌ها دانایی دچار نادانی می‌شوند.(نحل- 70) در حدیث دیگر آمده که مقصود از «ارذل‌العمر» این است که انسان به جایی می‌رسد که عقلش در سطح عقل یک بچه هفت ساله می‌شود. (بحارالانوار، ج 6، ص 119)
بنابراین پیر کسی است که از جهت جسم بزرگ و از لحاظ قوه و قدرت در ناتوانی محض و از نظر عقل و درک در حد یک بچه هفت ساله و از لحاظ توقع و حرص و آرزو در حد یک جوان و بلکه قوی‌تر از آن است.
از این جهت نگهداری پیران کار آسانی نخواهد بود و تکریم و مراقبت از آنان برتر از نماز و روزه و حج و عمره و حتی جهاد در راه خدا توصیف شده است و اجر و پاداش‌های فراوانی در نظر گرفته‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۵ نکته در مورد شهادت فرزندان اسماعیل هنیه

"اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس

مادر شهیدان بهمنی‌نژاد آسمانی شد

حاجیه خانم فاطمه مازندرانی مادر سه شهید بهمنی‌نژاد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.