سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / نتایج 3 وزن پایانی قهرمانی را از شاگردان رنگرز گرفت /تیم ملی کشتی فرنگی ایران نایب قهرمان جهان شد

نتایج 3 وزن پایانی قهرمانی را از شاگردان رنگرز گرفت /تیم ملی کشتی فرنگی ایران نایب قهرمان جهان شد

تیم ملی کشتی فرنگی‌ ایران پس از جمهوری آذربایجان در جایگاه دوم رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد قرار گرفت.

پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان به‌عنوان گزینشی المپیک توکیو از ۳۰ شهریور در سالن اشتارک آره‌نا شهر بلگراد آغاز و دیشب به اتمام رسید. تیم کشتی فرنگی ایران بدون احتساب نتایج سه وزن پایانی با کسب یک نشان طلا، یک نقره و ۲ برنز و ۸۷ امتیاز و ۱۷ امتیاز بیشتر از فرنگی‌کاران جمهوری آذربایجان در جایگاه نخست جدول قرار دارد اما با توجه به عملکرد ضعیف نمایندگان ایران در سه وزن پایانی،‌ شانسی برای قهرمانی ندارد.

جمهوری آذربایجان در روز پایانی با داشتن دو فینالیست و یک‌ شانس برنز، می‌تواند حداقل ۴۶ امتیاز به ‌دست آورد، اما تیم ملی فرنگی‌کشورمان که ۸۷ امتیاز دارد تنها در سه وزن پایانی محمدرضا گرایی را برای کسب مدال برنز روی تشک خواهد داشت که نمی‌تواند حتی با کسب مدال برنز نیز تیم ایران را به قهرمانی برساند.

با توجه به جدول مسابقات در روز پایانی کشتی فرنگی، تکلیف جمهوری آذربایجان، ایران و ترکیه برای کسب جایگاه اول تا سومی مسجل شده است. تیم کشتی فرنگی ایران سال گذشته با هدایت «محمد بنا» در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ با کسب ۲ نشان نقره و یک برنز و کسب ۸۱ امتیاز به جایگاه چهارم رسیده بود.

شاگردان حسن رنگرز در این رقابت‌ها و تا قبل از مشخص شدن تکلیف محمدرضا گرایی، صاحب یک نشان طلا توسط امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، یک نقره توسط علیرضا مهمدی در وزن ۸۲ کیلوگرم، ۲ برنز پویا دادمرز در ۵۵ و محمد‌هادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم و یک عنوان پنجمی مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم شده‌ بود. با توجه به اینکه این رقابت بخشی از سهمیه المپیک نیز به‌شمار می‌رود با این وجود تاکنون سه سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس در اوزان ۶۰، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم برای کشورمان قطعی شده است. همچنین محمدرضا گرایی نیز می‌تواند در جدول ‌شانس مجدد، ضمن کسب مدال برنز، چهارمین سهمیه المپیک را در وزن ۶۷ کیلوگرم را برای کشورمان به دست

آورد.

تیم کشتی فرنگی ایران در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم به سهمیه المپیک نرسید و نماینده‌های ایران باید در این اوزان ‌شانس خود را در مسابقات قهرمانی آسیا یا انتخابی المپیک در استانبول ترکیه بیازمایند.

وزن 55 کیلوگرم:

اولین مدال جهانی دادمرز در دومین جهانی

پویا دادمرز که با قبول شکست مقابل الدانیز عزیزلی از رسیدن به فینال وزن اول بازماند با شکست موکوشیف قزاقستانی در دومین مسابقه جهانی‌اش به مدال رسید. دادمرز که سال گذشته هم عضو تیم ملی ایران در بلگراد بود در وقت اول و بعد از دریافت امتیاز کم‌کاری، در خاک دو بارانداز متوالی را اجرا کرده و 5 – صفر پیش‌افتاد. اخطار امتیاز بعدی را حریف قزاقستانی گرفت که نتوانست از دادمرز امتیاز بگیرد. حریف وی درخواست چلنج داد ولی به نتیجه نرسید و این کشتی 6 – 3 به سود دادمرز تمام شد تا او این‌بار با برنز جهانی، صربستان را ترک کند.

وزن 82 کیلوگرم:

نایب قهرمانی مُهمدی در اولین مسابقه جهانی

علیرضا مُهمدی که با شایستگی از دور مقدماتی و نیمه‌نهایی وزن 82 کیلوگرم گذشته و به فینال این وزن رسید، برای کسب نشان طلا به مصاف رفیق حسین‌اف کشتی‌گیر عنوان‌دار آذربایجانی رفت که در این مبارزه 2 بر یک مغلوب حریف شد و به مدال نقره جهانی بسنده کرد.

وزن 130 کیلوگرم:

طلای سنگین‌وزن جهان به میرزازاده رسید

میرزازاده که سال گذشته فینال جهانی را یک- یک مقابل رضا کایالپ واگذار کرده بود، هر دو کشتی‌گیر مشخصا می‌خواستند امتیاز کم‌کاری در وقت اول به حریف داده شود، استراتژی‌ای که کایالپ با آن فینال سال گذشته را به سود خود تمام کرد. میرزازاده در وقت اول یک امتیاز از دست داد و در خاک کایالپ نشست و اجازه نداد کشتی‌گیر ترک امتیاز بگیرد. کایالپ باتجربه که می‌دانست به این شکل بازنده کشتی است وقت دوم را هجومی شروع کرد و سعی داشت کشتی‌گیر ایران را از تشک خارج کند. تلاش او البته نتیجه‌بخش بود و اخطار دوم هم به میرزازاده داده شد تا نتیجه دو- صفر شود.

میرزازاده با خارج کردن کایالپ از تشک صاحب اولین امتیازش شد و در ادامه نیز اخطار دوم وقت دوم، بدون امتیاز به او داده شد که خواست کار در سرپا ادامه پیدا کند که میرزازاده صاحب امتیاز دوم و قهرمان جهان شد.

امین میرزازاده در حالی این مدال طلا را از آن خود کرد که امیرحسین زارع نیز چند شب قبل در سالن اشتارک آره‌نای بلگراد نشان طلای سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان را از آن خود کرده بود.

به این ترتیب طلای سنگین‌وزن کشتی جهان را ایران در هر دو رشته گرفت درست مثل اتفاقی که سال 2021 در اسلو رخ داد و امیرحسین زارع و علی‌اکبر یوسفی هر دو نشان طلای سنگین‌وزن جهان را برای ایران به دست آوردند.

وزن 97 کیلوگرم:

ساروی چهارمین مدال‌آور ایران

محمدهادی ساروی که مقابل گابریل روسیلوی کوبایی شکست خورد و‌ شانس رسیدن به فینال را از دست داده بود؛ برای کسب مدال برنز مقابل حریف بلاروسی قرار گرفت و با پیروزی 4 بر یک مدال برنز جهانی و سهمیه المپیک را از آن خود کرد. همچنین کشتی‌گیر کوبایی با شکست الکسانیان ارمنی در فینال قهرمان این وزن شد. دارنده مدال برنز المپیک توکیو که سال 2021 طلای جهانی را از آن خود کرد، سال گذشته هم در بلگراد به مدال برنز رسیده بود.

حذف محمدی و علیزاده

در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۱۲ بر ۲ مغلوب گئورگی تیبیلوف از صربستان شد و با توجه به شکست حریفش در مرحله نیمه‌نهایی، نماینده کشورمان از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۸۷ کیلوگرم ناصر علیزاده پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۶ بر ۴ مقابل الیاس پاگکالیدیس از یونان به پیروزی رسید. وی در دور بعد مقابل آرکادیوس کولینیچ دارنده مدال برنز جهان از لهستان با نتیجه ۴ بر ۴ به پیروزی رسید و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه ۹ بر ۴ مغلوب نورسلطان تورسینوف از قزاقستان شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در مرحله نیمه‌نهایی، علیزاده حذف شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی

ارتش یمن حمله پهپادی

کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز به غنیمت گرفته شد

نیروی دریایی سپاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.