سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / انزوای نتانیاهو حتی در واشنگتن و لافزنی او در نیویورک

انزوای نتانیاهو حتی در واشنگتن و لافزنی او در نیویورک

در حالی که نتانیاهو حتی در آمریکا و نزد دولت بایدن هم منزوی شده، اظهارات وی در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر خروج اسرائیل از انزوا و یافتن متحدان جدید در خاورمیانه، لاف‌زنی سیاسی ارزیابی می‌شود.
نتانیاهو با نشان دادن چند نقاشی در سازمان ملل مدعی شد رژیم متبوعش به افزایش روابط با کشورهای منطقه پرداخته و این در حالی است که پیمان آبراهام پیش نرفته و بیشتر روی کاغذ مانده است. در مقابل دولت آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد تاریخی اسرائیل، اقدام به فاصله‌گذاری آشکار با دولت نتانیاهو کرده و بایدن ظرف نه ماه گذشته حاضر نشد مستقلا نتانیاهو را به واشنگتن دعوت و با او دیدار کند. اکنون هم که نتانیاهو برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت، بایدن با او در نیویورک ملاقات کرد و حاضر به میزبانی و پذیرایی مستقل در واشنگتن نشد.
پیام این اتفاقات چنان صریح است که وبسایب بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: انتقاد علنی بایدن از نتانیاهو بدون دیدار با او در کاخ‌سفید مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. یک روز پس از دیدار جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در نیویورک و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، واکنش‌ها به آن ادامه دارد. دو طرف در این دیدار ضمن تاکید بر «اتحاد خلل‌ناپذیر» گفت‌وگو کردند اما آنچه بیشتر مورد توجه رسانه‌های آمریکا قرار گرفته، سخنان ابتدایی جو بایدن و همچنین دیدار نکردن رئیس‌جمهوری آمریکا با نتانیاهو در کاخ‌سفید بوده است.

بایدن در آغاز دیدار خود با نتانیاهو به خبرنگارانی که در اتاق حاضر بودند گفت موضوعات جدی را با نخست‌وزیر اسرائیل در میان خواهد گذاشت از جمله حاکمیت «دموکراسی و راهکارهای نظارتی و حفظ آن» در این اسرائیل. اشاره جو بایدن به تنش سیاسی جاری در اسرائیل است که با لایحه اصلاح نظام قضایی از سوی دولت نتانیاهو آغاز شده و همچنان مورد انتقاد ناظرانی است که آن را تضعیف دستگاه قضائی اسرائیل به نفع قدرت گرفتن دولت و قوه مجریه ارزیابی می‌کنند. در پاسخ به این اظهارات انتقادی بایدن، بنیامین نتانیاهو گفت: اگر یک چیز را بتوانم وعده دهم آن این است که دموکراسی در اسرائیل هیچ‌گاه تضعیف نخواهد شد. بی‌بی‌سی می‌افزاید: تحلیل‌گران در رسانه‌های آمریکا می‌گویند راست‌گراتر شدن دولت اسرائیل، ادامه ساخت و سازها در سرزمین‌های ‌اشغالی و دورشدن سیاست‌های بنیامین نتانیاهو از راهکاری که تشکیل کشور مستقل فلسطینی را یکی از دو رکن صلح خاورمیانه می‌داند، موانعی بنیادین بر سر راه برقراری روابط میان عربستان و اسرائیل است. موضوع دیگری که دیدار بایدن و نتانیاهو را برای رسانه‌ها جذاب کرده، عدم دعوت از نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار مفصل‌تر در کاخ سفید و سفر به واشنگتن است که برخی آن را ناشی از ناراضی بودن جو بایدن از نتانیاهو می‌دانند. تنش‌های سیاسی چند سال گذشته در اسرائیل که به برگزاری چند انتخابات پی‌در‌پی و همچنین دور شدن دولت این کشور از پیمان‌های بین‌المللی در برابر بحران
فلسطین-اسرائیل انجامیده، نگرانی‌ها را افزایش داده است. پرونده قضائی جاری در این کشور هم که به اتهام‌های «فساد و سوءاستفاده از قدرت» نتانیاهو رسیدگی می‌کند در کنار لایحه اصلاح نظام قضایی، بر «مشروعیت» دولت آقای نتانیاهو نزد بلوک غرب سایه افکنده است. بی‌بی‌سی در پایان نوشت: دیدار سران آمریکا و اسرائیل در هتل اینترکنتینانتال بارکلی واقع در منهتن نیویورک برگزار شد و این در حالی بود که صدها معترض اسرائیلی در مقابل هتل با برپایی راهپیمایی علیه دولت نتانیاهو و تغییراتی که او در نظام قضایی این کشور دنبال می‌کند شعار می‌دادند.

ادعای گاردین: اپوزیسیون ایرانی دیگر در کشورهای اروپا امنیت ندارد.

روزنامه گاردین به نقل از تعدادی از فعالان اپوزیسیون در خارج نوشت: به نظر می‌رسد عوامل حکومت ایران در حال سازماندهی برنامه آزار و اذیت، تجسس، آدم‌ربایی و تهدید به مرگ مخالفان در اروپا هستند.
این روزنامه در گزارشی با عنوان «فعالان سیاسی ایران در سراسر اروپا هدف تهدید و ارعاب هستند» نوشته: با ۱۵ نفر از این فعالان در انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئیس و سوئد‌، صحبت کرده و آنها گفته‌اند با حملات سایبری و آزار و اذیت آنلاین ازجمله شامل تهدید به مرگ مواجه بوده‌اند. دو نفر دیگر به این روزنامه گفته‌اند در سال گذشته لاستیک خودروهای آنها پاره شده که گمان دارند کار ماموران ایران بوده است و چند نفر هم گفته‌اند که پس از شرکت در جلسات مخالفان، افراد مشکوک آنها را تا خانه تعقیب کرده‌اند.
به نوشته این روزنامه، حکومت ایران درپی سرکوب مخالفان در خارج از مرزها هم بوده است. یکی از این افراد که ساکن سوئیس است مدعی شده دوبار پس از شرکت در تجمع‌های سیاسی در مسیر خانه کسی او را تعقیب کرد و به او پیغام داده شده که «آنها قصد دارند تو را ترور کنند». پلیس هم به وی توصیه کرد نام و نشانی خود را تغییر دهد و محافظان خصوصی استخدام کند. وی گفته است پس از آمدن به سوئیس، احساس آزادی می‌کرد اما بعد از این سال، حتی اروپا برای من امن نیست.

گاردین به نقل از یک فرد دیگر مقیم اسپانیا هم نوشته که او تهدیدی از طریق کانال تلگرامی از شخصی دریافت کرد که مدعی بود از سوی رژیم ایران صحبت می‌کند و نوشته بود: «ما در مادرید به‌دنبال تو هستیم و تو را می‌کشیم. همان‌طور که بقیه دوستانت دستگیر و اعدام شدند، تو هم مجازات خواهی شد.» پلیس اسپانیا این ماجرا را به مدت دو ماه دنبال کرد و بعد پرونده بسته شد.
شادی- الف، از عناصر حامی همجنس‌بازی ساکن آلمان هم گفته است، پلیس به او هشدار داد که با تهدید مواجه است و قفل خانه‌اش را بازرسی کرد.
گاردین اظهارات علیرضا آخوندی، عضو پارلمان را هم منتشر کرده که مدعی شده سرویس‌های امنیتی سوئد به او توصیه کردند جلیقه ضدگلوله بپوشد.
در فرانسه، پلیس برای افرادی که تظاهرات علیه ایران را سازماندهی می‌کنند، هشدارهای مسافرتی صادر کرده و گفته شده که خطر ربوده‌شدن آنها توسط کشوری با سابقه طولانی در گروگانگیری وجود دارد. به آنها به‌طور خاص هشدار داده شده که به ترکیه و امارات سفر نکنند. مت جیوکس، از مدیران پلیس لندن اوایل سال جاری هشدار داد که طی دو سال گذشته، کار بخش زیرمجموعه وی در رسیدگی به تهدیدات کشورهای خارجی، که بسیاری از آنها از ایران سرچشمه می‌گیرد، چهار برابر شده است.

گزارش خبرآنلاین از روند ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و طلا
بررسی روند قیمتی بازارها، از منفی شدن ۸.۱ درصدی قیمت دلار، ریزش
۱۲ درصدی طلا و ریزش ۱۷.۴ درصدی سکه حکایت دارد.
این ارزیابی را خبرآنلاین، خبرگزاری وابسته به برخی مدیران دولت سابق منتشر کرده و نوشت: بعد از گذشت نیمی از سال و تجربه فراز و فرودهای بسیار زیاد، بالاخره شهریورماه به پایان رسید؛ دوره‌ای که شاخص‌های قیمتی به جز بورس منفی بود. بر این اساس، قیمت دلار ۸.۱، طلا ۱۲ درصد و سکه ۱۷.۴ درصد منفی شد [ریزش کرد] و این در حالی است که شاخص بورس رشد ۸.۱ را ثبت کرد.
در حال حاضر کارشناسان و تحلیلگران، پیش‌بینی‌های متفاوتی از فضای بازارها در نیمه دوم سال دارند؛ اما در کل اعتقاد دارند لیدر بازارها در نیمه دوم سال، ارز خواهد بود و این دلار است که حرکت سایر بازارها را مشخص می‌کند.
آخرین نرخ دلاری که در بازار ارز در نیمه اول سال ثبت شد، ۴۹ هزار
و ۳۹۳ تومان است؛ عددی که البته کاهش ۴ هزار و ۴۰۷ تومانی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. این یعنی نرخ دلار در ۶ ماه اول سال ۸.۱ درصد کاهش یافته است. کاهش ۴ هزار و ۴۰۷ تومانی نرخ دلار در این بازه زمانی در حالی است که دلار دهم اردیبهشت‌ماه به کانال ۵۵ هزار تومان نیز ورود پیدا کرده و رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کرد.

بررسی نمودار قیمتی بازار طلا نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه گذشته، بیشترین عددی که در این بازار ثبت شده، ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان در روز دهم اردیبهشت‌ماه است. قیمت سکه هم نزدیک به ۶ میلیون تومان ریخت. آخرین قیمتی که در بازار سکه امامی در پایان نیمه اول سال ثبت شده، نرخ ۲۷ میلیون و ۸۰۷ هزار تومان است. این عدد، کاهش ۵ میلیون و ۸۹۳ هزار تومانی قیمت سکه امامی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. این یعنی سکه در این مدت ۱۷.۴ درصد کاهش یافته است.
بررسی نمودار قیمتی بازار سکه حاکی از آن است که سکه در طول ۶ ماه گذشته تا کانال ۳۴ میلیون تومان هم بالا رفته بود؛ به‌طوری که دهم اردیبهشت‌ماه به نرخ ۳۴ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان رسیده بود. فعالان بازار سکه درباره وضعیت این بازار در نیمه دوم سال اعتقاد دارند که شرایط بازار به قیمت دلار و طلا بستگی دارد. اما با این حال و با وجود کاهش قیمت سکه در نیمه اول سال، خریداری در بازار به‌دلیل قیمت‌های بالا وجود ندارد. در همین دوره، بورس ۸.۱ درصد مثبت شد. ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۱۳ واحد، عددی است که شاخص‌کل بورس در روز پایانی تابستان ثبت کرد. این عدد، رشدی در حدود ۱۶۰ هزار و ۷۵۵ واحد را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. عملکرد شاخص بورس نشان می‌دهد که بورس در این مدت در حدود ۸.۱ درصد مثبت شده است.

در حال حاضر کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که متغیرهای اصلی اثرگذار بر وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه، تعیین‌کننده روند مثبت و رو به رشد بازار هستند. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در نیمه دوم سال می‌گوید: همان‌طور که از ابتدای سال پیش‌بینی کرده بودم، اعتقاد دارم که ارزندگی بازار سرمایه تا پایان سال تا آستانه ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد جای رشد دارد. به‌طور قطع بازار سرمایه جای رشد دارد و بخشی از برگشت بازار را در روزهای اخیر شاهد بودیم و انتظار رشد پیاپی شاید به‌صورت روزانه و کوتاه‌مدت اتفاق نیفتد، اما برآیند بازار تا انتهای سال، بازده مناسب نسبت به سایر بازارها به‌طور قطع محتمل است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جواب کوبنده نماینده کویت در سازمان ملل به نماینده صهیونیستی

ويدئو/ مرگ بر آمریکا

ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست

ارزیابی روزنامه گاردین از حمله ایران به اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.