سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ساخت ساختمان‌ها با بتن کمتر با هوش مصنوعی

ساخت ساختمان‌ها با بتن کمتر با هوش مصنوعی

محققان در پی استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی ساختمان‌هایی هستند که بتن کمتری برای ساخت آن‌ها استفاده شود، چرا که بتن به تنهایی مسئول هشت درصد از انتشار کربن در سطح جهان است.

در صنعت ساخت و ساز، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با تولید و استفاده از بتن زیاد است. بتن یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در سطح جهان است.

با توجه به فرآیند‌های انرژی‌بَر تولید سیمان و واکنش‌های شیمیایی که در طول عمل‌آوری بتن انجام می‌شود، صنعت بتن منبع قابل توجهی از انتشار کربن دی اکسید (CO ۲) است. تولید و استفاده از بتن به تنهایی مسئول حدود هشت درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان است.

سیمان که محصول جانبی حرارت دادن سنگ آهک (کربنات کلسیم) و سایر مواد معدنی تا دمای بالا در کوره است، جزء اصلی بتن است. اغلب به منظور تولید گرمای لازم برای تجزیه این سنگ آهک، سوخت‌های فسیلی سوزانده می‌شوند و این امر باعث تولید کربن دی اکسید می‌شود.

همچنین هنگام انتقال مواد خام به کارخانه‌های سیمان و هنگامی که بتن به سایت‌های ساخت و ساز منتقل می‌شود، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به وجود می‌آید. این شامل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از کامیون‌ها، کشتی‌ها و سایر وسایل نقلیه درگیر در زنجیره تامین تولید بتن است.

«جکسون جیوت» از دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) تحقیقاتی انجام داده است و به دنبال راهی برای مهار انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از تولید و استفاده از بتن است .

وی در حال حاضر در سال سوم دکترا است. کار پایان‌نامه او بر پایه پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی است که بر توسعه بیشتر محاسبه های عددی (الگوریتم‌هایی) متمرکز شده است که می‌توانند سازه‌های بتنی را به گونه‌ای طراحی کنند که از مواد کمتری استفاده می‌کنند و انتشار کربن از بخش ساخت و ساز را کاهش می‌دهند.

فرآیندی که وی در حال تکمیل آن است به عنوان «بهینه‌سازی توپولوژی» شناخته می‌شود و از محاسبه های عددی (الگوریتم‌هایی) برای ایجاد ساختار‌هایی استفاده می‌کند که الزامات عملکرد یک ساختمان را برآورده می‌کنند و در عین حال منابع حداقلی را مصرف می‌کنند.

جیوت می‌گوید: من در چند ماه گذشته روی یک الگوریتم بهینه‌سازی بتن کار کرده‌ام که امیدوارم سنگ بنای پایان‌نامه من باشد.

جیوت در جستجوی اجزای کارآمد مادی است که می‌توانند برای ساخت سازه‌هایی مانند پل‌ها و ساختمان‌ها استفاده شوند. او این کار را از طریق استفاده از قدرت محاسباتی انجام می‌دهد. او در طول کار خود، محدودیت‌های اضافی را نیز در نظر می‌گیرد و به طور ویژه اطمینان حاصل می‌کند که هزینه تولید و ساخت خیلی گران نباشد.

جیوت قبل از شروع تحصیل در مقطع دکترا، در صنعت ساخت و ساز کار می‌کرده است. او یک سال و نیم را به عنوان مهندس سازه در شهر نیویورک گذراند که به او توان تولید کار‌هایی داد که واقعاً قابل اجرا هستند. او می‌گوید به دنبال این است که هر چه زودتر بتواند کار خود را کامل کند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ساخت روغن موتور جت به دست فناوران ایرانی

متخصصان شرکت دانش بنیانی ،دانش فنی تولید روغن موتور هواپیماهای سبک و موتور جت را بومی سازی کنند.

انقلاب اسلامی از ایران قطب قدرت ساخت

جک گلدستون استاد جامعه‌شناس و متخصص انقلاب‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.