سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تغییر ژئوپلیتیک و مرزهای منطقه خط قرمز ماست

تغییر ژئوپلیتیک و مرزهای منطقه خط قرمز ماست

رئیس‌جمهور گفت: معتقدیم مسائل منطقه باید با گفت‌وگو میان کشورهای منطقه حل و فصل شده و به طور جدی مخالف باز شدن پای کشورهای بیگانه به منطقه قفقاز هستیم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر شنبه در پاسخ به تماس آقای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، در واکنش به گزارش وی از آخرین تحولات منطقه قفقاز، ضمن اعلام مجدد مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تشنج و نیز تغییر در مرزهای تاریخی منطقه، بر آمادگی کشورمان به عنوان همسایه‌ای قدرتمند، برای ایفای نقش موثر در جلوگیری از درگیری جدید و هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه تاکید کرد.

رئیس‌جمهور با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه گفت: معتقدیم مسائل منطقه باید با گفت‌وگو میان کشورهای منطقه حل و فصل شده و به طور جدی مخالف باز شدن پای کشورهای بیگانه به منطقه قفقاز هستیم. ایران آمادگی دارد نقش خود را برای کمک به حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک ایفا نماید.

وی در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی، از گزارش نخست‌وزیر ارمنستان درباره روند مطلوب پیشرفت همکاری‌های اقتصادی و اجرای توافقات فیمابین ابراز خرسندی و آمادگی کشورمان را برای گسترش بیش از پیش تعاملات اقتصادی و تجاری و تسریع در اجرای توافقات با ارمنستان اعلام کرد.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ارائه گزارشی مفصل از آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی و نیز تحولات میدانی در قفقاز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش موثر و سازنده‌ای در برقراری، حفظ و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه داشته است.

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز، گزارشی از آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور و نیز اقدامات انجام شده برای تسریع در اجرای توافقات به دست آمده در سفر سال گذشته وی به تهران ارائه کرد.

حفظ محیط زیست نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی

و تعارفات دیپلماتیک باشد

خبر دیگر اینکه، آیت‌الله رئیسی صبح شنبه در «اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار» ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست برای همفکری، هم‌اندیشی و تدبیر مشترک درباره موضوع مهم حفاظت از محیط زیست مبارک باشد، گفت: امروز حفاظت از محیط زیست یک مسئله و دغدغه‌ای عمومی و نه صرفا مربوط یک کشور و منطقه خاص است و تهدیدهای ناشی از آسیب به محیط زیست برای جان انسان‌ها و امنیت غذایی همه کشورها و دغدغه‌مندان را به همفکری و همکاری وا داشته است.

وی با تاکید بر اینکه خداوند طبیعت را بر محور قوانین و قواعدی خلق کرده است که نقض آنها باعث آسیب به محیط زیست می‌شود، افزود: طبیعت در اختیار انسان‌هاست اما برای بهره‌برداری از مواهب آن باید قوانین و قواعد حاکم بر طبیعت رعایت شود، چرا که اگر قوانین حاکم بر دریاها، جنگل‌ها و کلیت طبیعت نادیده گرفته شود، خطرات ناشی از آن همه موجودات و طبیعت را در بر می‌گیرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: انسان‌ها و همه دولت‌ها، سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز دغدغه‌مندان حفاظت از محیط زیست موظف به شناخت و تلاش برای رعایت بیشتر قوانین و قواعد حاکم بر طبیعت هستند.

دکتر رئیسی در ادامه مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف برای کاهش خشکسالی را به عنوان یکی از عوامل اصلی جلوگیری از ایجاد گرد و غبار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: بدون تردید استفاده نادرست و ناعادلانه منابع آبی در پیدایش توفان‌های ماسه و گرد و غبار نقش دارد و این مسئله مستلزم توجه ویژه به مدیریت منابع آبی و مصرف آن است.

باید برای راهکارها و قطعنامه‌های زیست‌محیطی

ضمانت اجرایی طراحی شود

وی همفکری و همگرایی برای یافتن درمان معضل مشترک توفان‌های شن و ماسه و گرد و غبار را از جمله راهکارهای مؤثر در مقابله با این پدیده مخرب زیست‌محیطی دانست و اظهار داشت: در سال‌های اخیر قطعنامه‌هایی از سوی سازمان ملل و همچنین سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای مقابله با این پدیده‌ها صادر شده که باید نسبت به آنها قدردان بود، اما اینکه کشورهای توسعه‌یافته سلطه‌گر تا چه میزان به این قطعنامه‌ها پایبندی دارند، ناشی از عدم ضمانت اجرایی این نوع قطعنامه‌هاست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از نکاتی که باید برای آن چاره‌ای اساسی ‌اندیشید ضمانت اجرایی قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست است تا برخی کشورها با پشتوانه قدرت و ثروت نتوانند آنها را نقض کنند.

آیت‌الله رئیسی حضور قریب به 50 کشور و 15 سازمان بین‌المللی در این اجلاس را نشان‌دهنده احساس مشترک برای حفظ محیط‌زیست و شایسته قدردانی دانست و افزود: این همگرایی باعث خواهد شد تا کشورهای در حال توسعه صرفاً با نگاه اقتصادی به مسائل نگاه نکنند و حفظ محیط‌زیست را نیز در نظر داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از دخالت مسائل سیاسی و تعارفات دیپلماتیک در تصمیمات محیط‌زیستی، افزود: حفظ محیط زیست به هیچ وجه نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی و تعارفات معمول دیپلماتیک باشد و تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه باید به عنوان یک موضوع مهم خارج از این چارچوب‌ها دنبال شود.

سه پیشنهاد جمهوری اسلامی

برای مقابله مشترک با معضل توفان‌های گرد و غبار

رئیس‌جمهور در این اجلاس «استفاده از ظرفیت‌های مراکز علمی و تحقیقاتی»، «ایجاد صندوق مالی» و «تهیه پیوست‌های فرهنگی و رسانه‌ای» را به عنوان سه پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای مقابله مؤثر با توفان‌های شن و ماسه و گرد و غبار عنوان کرد و افزود: بسیاری از مراکز علمی ما در این زمینه تحقیقات و پژوهش‌های مفیدی انجام داده‌اند که می‌تواند به عنوان پشتوانه مهمی در تصمیم‌‌سازی‌ها مورد توجه قرار گیرد و ما نیز آماده انتقال تجربیات خود در این راستا هستیم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه در مناسبات جهانی امروز یکجانبه‌گرایی، نگاه نابرابر و غیرعادلانه محیط‌زیست را در معرض خطر قرار داده است، ‌تصریح کرد: همگرایی و هم‌اندیشی کشورها در زمینه حفظ محیط‌زیست و همین‌طور همکاری سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل اگر متوقف به فشار قدرت‌های سلطه‌گر نباشد، قطعاً می‌تواند برای مقابله با این پدیده مفید و مؤثر باشد.

رئیس‌جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد که این اجلاس و تصمیمات اتخاذ شده در آن منشأ برکات برای حفظ محیط زیست، گامی مهم برای مدیریت منابع آبی، ابزاری کارآمد برای احترام به قوانین حاکم بر طبیعت و مانعی جدی در مقابل کشورهای توسعه‌یافته سلطه‌گر در نقض قوانین محیط‌زیستی باشد.

رئیسی فرارسیدن سالروز استقلال تاجیکستان را

تبریک گفت

آیت‌الله رئیسی در پیامی به همتای خود «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان، با تبریک فرارسیدن سالروز استقلال کشور دوست و برادر جمهوری تاجیکستان، تصریح کرد:‌اشتراکات فرهنگی، تاریخی و زبانی، علایق مشترک و تبادل هیئت‌های عالی‌رتبه نقش قابل توجهی در گسترش و تداوم همکاری‌های فیمابین داشته و امیدوارم در پرتو تلاش‌های مشترک، شاهد گسترش روزافزون روابط در تمامی زمینه‌ها و در راستای منافع متقابل دو ملت و توسعه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ابر پروژه چندمنظوره‌ای که اروپایی‌ها نتوانستند ولی مهندسان ایرانی ساختند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور

نشست خبری رؤسای جمهوری ایران و سریلانکا؛ رئیسی: دادگاه‌های بین‌المللی نظام غاصب اسرائیل را مجازات کنند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.