سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ریابکوف: انتقال گلوله‌های حاوی اورانیوم توسط آمریکا به کی‌یف یک اقدام جنایتکارانه است

ریابکوف: انتقال گلوله‌های حاوی اورانیوم توسط آمریکا به کی‌یف یک اقدام جنایتکارانه است

معاون وزیر امور خارجه نسبت به خطر درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای در منطقه آسیا و اقیانوسیه هشدار داد، آمریکا را بی‌توجه به سرنوشت حال و آینده مردم اوکراین دانست و حمله به مناطق نزدیک به تاسیسات هسته‌ای را نشان دهنده بی مسئولیتی کی‌یف نامید.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در پایان سمینار “تقویت رژیم عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای” در بیشکک، هشدار داد که انتقال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده توسط ایالات متحده به کی‌یف یک اقدام جنایتکارانه است که منجر به تشدید وخامت اوضاع می‌شود.

وی در جمع خبرنگاران در این باره گفت: «اظهار نظر در این باره ساده است – این اقدام فقط یک گام تشدید کننده اوضاع نیست، بلکه بازتابی از بی توجهی ظالمانه مقامات واشنگتن به پیامدهای زیست محیطی استفاده از این نوع مهمات در یک منطقه جنگی است. در واقع این تصمیم آمریکا اقدامب جنایتکارانه است.»

این دیپلمات روس این واقعیت را مورد توجه قرار داد که تا به امروز صدها مطلب نوشته شده و ده‌ها بحث با مشارکت کارشناسان برجسته،  پزشکان و متخصصان در خصوص عواقب این نوع مهمات منتشر شده است. ولی با وجود همه اینها ظاهراً مقامات آمریکایی به هیچ یک از این تحقیقات اهمیتی نداده و برای رسیدن به اهداف خود آنها را نادیده می گیرند.

وی افزود: واضح است، تا زمانی که از این نوع مهمات در خاک ایالات متحده استفاده نشود، آنها اهمیتی نمی‌دهند که چه کسی آن را در سایر مناطق جهان استنشاق خواهد کرد، کجا مستقر خواهد شد و چه عواقبی برای کسانی که در حال حاضر در منطقه جنگی هستند بوجود آمده  و برای نسل های بعدی که روی این زمین زندگی خواهند کرد چه اتفاق خواهد افتاد.

 گلوله باران مناطق نزدیک تاسیسات هسته‌ای نشان دهنده بی‌مسئولیتی کی‌یف است

سرگئی ریابکوف همچنین  به خبرنگاران گفت که گلوله باران نزدیک  زیرساختارهای هسته‌ای توسط نیروهای مسلح اوکراین نشان دهنده رویکرد غیرمسئولانه کی‌یف در قبال مسائل امنیتی است، بنابراین مسکو از کشورهای غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهد که این حقایق را جدی بگیرند.

معاون وزیر خارجه روسیه  یادآور شد: منظور من نه تنها نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، بلکه حمله پهپادی اخیر به شهر کورچاتوف در مجاورت نیروگاه هسته‌ای کورسک است، این مسئله هم بازتابی از بی مسئولیتی مقامات کی‌یف در مورد مفاهیم اصولی و کلیدی در زمینه ایمنی هسته ای است. آنها با عوام فریبی یک چیز را اعلام کرده، اما برعکس آن عمل می‌کند و این واقعیتی است که باید به آن توجه کنیم.

به گفته وی، مسکو انتظار دارد که مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجه گیری لازم را از وضعیت کنونی انجام دهند.

خطر بروز درگیری نظامی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که توان بالقوه بروز درگیری نظامی بین قدرت های هسته‌ای که به موقع متوقف نشده و آغاز یک رویارویی نظامی آشکار منطقه آسیا و اقیانوس آرام  را تهدید می‌کند.

 این دیپلمات گفت: «وضعیت نظامی-سیاسی در جهان همچنان رو به وخامت است، پتانسیل درگیری انباشته شده و متوقف نشده، از جمله امکان بروز درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای که از قبل به یک بحران بسیار حاد در منطقه یورو آتلانتیک منجر شده و این خطر وجود دارد که به یک رویارویی نظامی آشکار در منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل شود.»

وی افزود: کشورهای عضو ناتو با نقض اصل امنیت برابر و غیرقابل تقسیم، بر “توسعه مضر بی وقفه و توسعه قاطعانه نظامی و ژئوپلیتیکی سرزمین هایی که مستقیماً در منطقه منافع حیاتی روسیه قرار دارند” تکیه کرده‌اند.

ریابکوف تاکید کرد: اقدامات واکنش اجباری، که شامل جنبه مهم حفاظت از خط امنیتی ما در مرزهای غربی بود، توسط مخالفان ما به عنوان بهانه‌ای برای حرکت به سمت فشار قوی بر روسیه استفاده شد. اکنون این فشار به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری مسلحانه مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای است. و بحران کنونی خطرات جدی تشدید بیشتر را به همراه دارد و تا حل شدن فاصله دارد.

ریابکوف همچنین گفت که گفتگو بین روسیه و ایالات متحده در خصوص کنترل تسلیحات به شدت غیرسیستماتیک شده است. وی یادآور شد که مسئولیت این امر کاملاً بر عهده واشنگتن است.

علاوه بر این، در بیانیه‌ای که امروز  از سوی وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با مشارکت سرگئی لاوروف در هجدهمین اجلاس  شرق آسیا (EAS) در جاکارتا منتشر شده، آمده است که در پس زمینه نفوذ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منطقه آسیا و اقیانوس آرام، تهدید نظامی شدن این منطقه وجود دارد.

طبق این اطلاعات، وزیر امور خارجه روسیه در جریان تبادل نظر درباره موضوعات کلیدی در دستور کار مسائل مربوط به منطقه آسیا و اقیانوسیه، مواضع پایدار روسیه در حمایت از “تقویت معماری امنیت برابر و غیرقابل تقسیم بودن آن و اطمینان از پویایی بالای توسعه منطقه را برای شرکای خود تشریح می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید شده: «طرف روسی توجه ویژه را به خطرات نظامی‌ سازی منطقه شرق آسیا در پس‌زمینه نفوذ نیروها و زیرساخت‌های ناتو به این منطقه، با تکیه بر مکانیسم‌های بلاک بازدارندگی شبکه ایجاد شده توسط غرب، ترویج پروژه تقابلی آکوس AUKUS، که  استقرار یک مجموعه نظامی-استراتژیک با تسلیحات هسته‌ای در منطقه را پیش‌بینی می‌کند، معطوف کرد.»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه وارد جاکارتا، پایتخت اندونزی شد تا در اجلاس سران کشورهای شرق آسیا شرکت کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.