سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / موج خشکسالی در اروپا دریاچه بزرگ رومانی را خشکاند

موج خشکسالی در اروپا دریاچه بزرگ رومانی را خشکاند

خشکسالی در بسیاری از کشورهای اروپایی بیداد می‌کند و به نوشته رسانه‌ها این بحران منجر به خشکی برخی دریاچه‌ها در رومانی شده و از جمله دریاچه آمارا در این کشور را به علفزاری خشک تبدیل کرده است.

“اس ار اف” سوئیس در گزارشی به عواقب خشکسالی در کشور رومانی پرداخته و نوشت: دریاچه آمارا در رومانی تنها در عرض چند سال به یک استپ تبدیل شده است که این یک فاجعه برای مردم و حیات وحش محلی این کشور محسوب می شود.

یونل کومان، از ساکنان این منطقه موتورسیکلت زنگ زده خود را به وسط دریاچه می راند. وی می گوید: سه سال پیش آب تا کمر بود اما امروز یک گودال در دوردست می درخشد و همه خاک و توده های علف خشک است.

کومان چشمانش را ریز می کند و به ساحل سابق دریاچه اشاره می کند و می گوید: سه سال پیش همه چیز آنجا سبز بود و آب پر از ماهی بود. به گفته وی روزانه 50 تا 60 ماهیگیر عمدتاً برای ماهیگیری کپور به اینجا می آمدند و این دریاچه زیبایی بود.

این دریاچه که کمی بزرگتر از Pfäffikersee در زوریخ یا Wohlensee در برن بود، تا چند سال پیش پر از زندگی بود. غازهای وحشی، اردک ها، پلیکان ها و قوهای زیادی در این منطقه وجود داشتند، اما امروز حداکثر در نیزارهای خشک شده باد خش خش می کند.

نکولای واسیل، یکی دیگر از ساکنان این منطقه روی تپه ای در کنار دریاچه می گوید: این یک تصویر آخرالزمانی است. دریاچه تبدیل به یک استپ شده است.

وی می گوید: تبدیل دریاچه آمارا به یک استپ از حدود ده سال پیش آغاز شد. از آن زمان، درجه حرارت سال به سال افزایش یافته است. آب تبخیر شده و دریاچه خشک شده است.

بحران دریاچه خشک شده آمارا “سورین رینداسو”، مدیر شرایط اضطراری در نهاد ملی آب رومانی را نیز درگیر خود کرده است. وی در این باره می گوید: حداقل 70 درصد از خشک شدن دریاچه آمارا نتیجه تغییرات آب و هوایی است.

به گفته این کارشناس آب، 30 درصد دیگر به دلیل تغییر مسیر رودخانه نزدیک پس از سیل دهه‌ها پیش و عدم انجام کافی برای حفظ کانال‌های تغذیه‌کننده مهم است.

هندس رینداسو می گوید حداقل بخشی از دریاچه آمارا می تواند احیا شود. با این حال، این امر گران خواهد بود. وی در این باره گفت: کانال ها باید لایروبی شوند، یک ایستگاه پمپاژ باید توسعه یابد و همه اینها باید حفظ شود. این اتفاق در آینده قابل پیش بینی نخواهد افتاد: “در حال حاضر هیچ پولی برای آن وجود ندارد.”

رینداسو همچنین اعلام کرد که که دریاچه آمارا تنها دریاچه رومانی نیست که خشک شده است. رینداسو می گوید که دریاچه آمارا در درجه اول مورد توجه قرار گرفته است زیرا برای مردم محلی بسیار مهم بوده است.

موج گرما و خشکسالی نه تنها در رومانی بلکه در بسیاری کشورهای اروپایی عواقب وخیمی به بار آورده است.

از جمله خشکسالی و کم آبی شدید باعث خشکیدن زودهنگام مزارع غلات فرانسه و تهدید کشاورزی در جنوب این کشور شده است.

در حالی که تنش آبی در فرانسه همراه با دمای بالا تامین آب شیرین در سایر نقاط این کشور را با بحران مواجه کرده و ساکنان نزدیک به 90 ناحیه مجبور به خرید آب با تانکر و بطری شده اند، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بحران در بخش کشاورزی به مراتب شدیدتر است.

در ماه اخیر میلادی دستکم 300 هزار فرانسوی در جنوب این کشور از دسترسی به آب آشامیدنی محروم بودند و همزمان، مناطق شمالی شاهد نابودی کشت و کار‌ها به دلیل سیل بودند.

در این شرایط طرح دولت فرانسه برای ایجاد 100 مخزن مصنوعی آب به منظور تامین آب کافی برای کشاورزان در دوران خشکسالی بحث‌های شدیدی را در این کشور ایجاد کرده و منجر به اعتراضاتی شده که همچنان ادامه دارد.

به این ترتیب در حالی که بسیاری از مردم فرانسه به تازگی به این شرایط عادت کرده اند که باید در مصرف برق صرفه جویی کنند، اما اکنون آب نیز در این کشورکمیاب شده است و گرمای تابستان و خشکسالی زمستان مقامات این کشور را نگران کرده است.

فرانسه اخیرا یکی از خشک ترین زمستان های بیش از نیم قرن اخیر را تجربه کرده است. در زمستان گذشته در فرانسه باران بسیار کم بارید. به گزارش سرویس آب و هوا Météo France، از زمانی که ثبت آب و هوا در سال 1959 آغاز شد، هرگز تا این حد دوره طولانی بدون باران در زمستان در فرانسه وجود نداشته است. خاک ها به طور قابل توجهی در این دوره زمانی سال خشک شده بودند.

داده‌های رصدخانه خشکسالی اروپا نشان می‌دهد که 28 درصد از اروپا در 10 روز نخست این ماه در خشکی خاک قرار داشته است.

گروه زمین شناسی فرانسه هم در ماه آوریل اعلام کرد که سطح بسیار پایین آب‌های زیرزمینی، فرانسه را در مسیر خشکسالی بدتری نسبت به سال گذشته قرار داده است.

اروپای جنوبی در حال حاضر به آرامی به مرحله احیای خشکسالی می‌رود اما شمال اروپا در مرحله خشکسالی اولیه با کمبود شدید بارندگی قرار دارد.

خشکسالی جدید همچنین در اطراف دریای بالتیک، اسکاندیناوی، بریتانیا، ایرلند و آلمان در حال شکل‌گیری است.

بر اساس آمارها موج گرما در سال گذشته منجر به مرگ بیش از 61 هزار و 600 نفر در 35 کشور اروپایی همراه با آتش‌سوزی‌های ویرانگر شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه افتتاح شد

این سامانه بزرگترین طرح زیست محیطی خاورمیانه است که سرآغازی بر کمک به احیای دریاچه ارومیه و پس از بهره‌برداری از این طرح، موجب عملیاتی شدن تدریجی سایر طرح‌های ۱۹ گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد شد.

پایان استقبال اروپا از پناهجویان اوکراینی / رومانی: پناهندگی رایگان نداریم، همه باید کار کنند

بحران اقتصادی در اروپا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.