سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سرکوب خونین سیاهپوستان توسط پلیس اسرائیل 170 نفر در یک روز زخمی شدند

سرکوب خونین سیاهپوستان توسط پلیس اسرائیل 170 نفر در یک روز زخمی شدند

استفاده پلیس رژیم صهیونیستی از نارنجک‌های دودزا، شوکر، گاز اشک‌آور و گلوله‌های اسفنجی علیه هزاران معترض  سیاهپوست در تل‌آویو باعث شد تا اعتراضات روز شنبه سیاهپوستان به یک جنگ واقعی تبدیل شود و حداقل 170 نفر از معترضان در جنوب تل‌آویو طی فقط یک روز زخمی‌ شوند.

روز شنبه، شهر تل‌آویو، مرکز رژیم صهیونیستی شاهد خشونت بی‌سابقه و هرج‌ومرج بین مهاجران اریتره‌ای بود. نبردی که بین حامیان و مخالفان رژیم خودکامه اریتره در تل‌آویو جریان داشت، اما مداخله پلیس اسرائیل این تنش را به خشونت تمام‌عیار و جنگ خیابانی تبدیل کرد. جنگی که در خیابان‌های تل‌آویو جریان یافت و نتیجه آن 170 زخمی بود. در این میان حال حداقل 30 معترض وخیم گزارش شده است. جروزالم‌پست گزارش داده است که نارنجک‌های دودزا، شوکر، گاز اشک‌آور و گلوله‌های اسفنجی بارها از سوی پلیس علیه هزاران معترض  سیاهپوست در درگیری‌های روز شنبه استفاده شده است. شاهدان عینی به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته‌اند که خیابان‌های مرکز تل‌آویو مانند یک منطقه جنگی بود، زیرا هلیکوپترهای پلیس بالای سرشان سروصدا می‌کرد و پلیس گلوله‌های مستقیم شلیک می‌کرد. پلیس رژیم اسرائیل در بیانیه‌ای اعتراف کرده است که افسران در مقابله با اعتراضات آفریقایی‌تباران از اسلحه خودکار استفاده کرده‌اند، زیرا احساس می‌کردند جان‌شان در خطر است. تصاویر نیز نشان می‌دهد که برخی معترضان  سیاهپوست با سر و صورت زخمی پس از درگیری با پلیس با تن نیمه‌جان روی زمین افتاده و برخی از آنها منتظر نیروهای امدادی هستند. خبرنگار یک شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان روز شنبه را روز غافلگیری پلیس در تل‌آویو توصیف کرد و گفت جنوب تل‌آویو روز شنبه تبدیل به میدان جنگ شده بود.

محروم‌سازی عمدی سیاهپوستان در رژیم صهیونیستی

ده‌ها هزار یهودی آفریقایی‌تبار در سال‌های 2005 تا 2012 از آفریقا به فلسطین اشغالی آمده بودند تا از جنگ و رژیم‌های سرکوبگر آفریقایی فرار کنند و اکثریت آنها در جنوب تل‌آویو مستقر شدند، اما درگیری‌های روز شنبه در خیابان‌های تل‌آویو باعث شد تا وضعیت حتی از درگیری‌های قومی و قبیله‌ای در قلب آفریقا نیز بدتر و پرتلفات‌تر باشد. یهودیان آفریقایی، عمدتاً از سودان جنگ‌زده و اریتره دیکتاتوری فرار کرده و در تل‌آویو ساکن شدند، اما تل‌آویو هم برای آنها امن نیست و پلیس هرگاه بخواهد با بدترین شیوه با سیاهپوستان یهودی رفتار می‌کند.پناهجویان آفریقایی همواره توسط دولت‌های پی‌در‌پی تل‌آویو نادیده گرفته شده‌اند و با آینده نامعلومی رو‌به‌رو هستند. همچنین مقامات تل‌آویو برای دشوار کردن زندگی مهاجران آفریقایی یا اخراج مستقیم آنها تلاش می‌‌کنند، از جمله روز یکشنبه اعلام شد که کابینه نتانیاهو در نظر دارد کمیته‌ای را برای اخراج مهاجران  سیاهپوست تشکیل دهد و سیاهپوستان را اخراج کند. اخراج اجباری پناهجویان در هر کشوری مصداق بارز نقض حقوق بشر است، اما اسرائیل ترسی از نقض حقوق بشر و بی‌توجهی به حقوق اولیه انسان‌ها ندارد، چون این رژیم با نوعی نژادپرستی ساختاری رو‌به‌روست

و غرب نیز توجهی به نقض حقوق بشر توسط اسرائیل ندارد.

از سوی دیگر، وزارت داخلی رژیم صهیونیستی از اعطای وضعیت اقامت موقت به سیاهپوستان خودداری می‌کند تا زندگی برای آنها آسان نباشد. امتناع از اعطای وضعیت اقامت موقت باعث بدتر شدن وضعیت زندگی مهاجران آفریقایی در رژیم صهیونیستی شده و بسیاری از سیاهپوستان از حداقل حقوق اولیه شهروندی محروم هستند.

پناهجویان اریتره، قربانیان رژیم نژادپرست

تخمین زده می‌شود که حدود 18 هزار پناهجو از اریتره در فلسطین اشغالی ساکن شده‌اند. بیشتر آنها سال‌ها پیش با عبور از شبه‌جزیره سینای مصر به‌طور غیررسمی وارد فلسطین اشغالی شده‌اند. آنها گفته‌اند که از خطر مرگ، آزار و اذیت و خدمت سربازی اجباری طولانی‌مدت که گاه پایانش معلوم نیست، ‌گریخته‌اند، اما اوضاع آنان در فلسطین اشغالی نیز بسیار نامساعد است. پناه‌جویان اریتره‌ای عمدتا در محله‌های فقیرنشین حاشیه شهر تل‌آویو ساکن هستند. اگرچه تحت تبعیض‌ترین افراد در اراضی اشغالی، اعراب ساکن این مناطق هستند، اما رنگین‌پوستان نیز از فشار سنگین نژادپرستی و تبعیض این رژیم در امان نیستند. پناه‌جویان رنگین‌پوست به‌ویژه سیاهپوستان از نژادپرستی نظام‌مند در اراضی اشغالی شکایت دارند؛ آنها می‌گویند که از نژادپرستی ساختار‌های دولتی و خصوصی به‌شدت رنج می‌برند. این موضوع غالبا به درگیری‌های خشونت‌بار میان پناه‌جویان  سیاهپوست و پلیس رژیم صهیونیستی منجر می‌شود؛ چنین درگیری‌هایی سیاهپوستان را به‌شدت در معرض خشونت پلیس قرار می‌دهد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در سال ۲۰۲۲ با استناد به گزارش وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۲۴ درصد از شکایت‌های مربوط به نژادپرستی و تبعیض از سوی افراد اتیوپیایی‌تبار ثبت شده است.

وضعیت اضطراری است!

درگیری‌های روز شنبه در تل‌آویو و تظاهرات و اعتراضات خشونت‌بار آن‌قدر شدید بود که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد درپی ناآرامی‌های خشونت‌بار در شهر تل‌آویو، شهرداری این شهر اقدام به ایجاد یک خط تلفن امداد اجتماعی با حضور روانشناسان کرده است تا به مشکلات روانی شهرک‌نشینانی که در جریان درگیری‌های اخیر دچار آسیب روانی و ذهنی شده‌اند، رسیدگی نماید. یکی از فیلم‌ها منتشرشده از شهر تل‌آویو، تخریب کامل یک کلوب شبانه در جریان ناآرامی‌ها در این شهر را نشان می‌دهد. همچنین شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم روز یکشنبه جلسه‌ای اضطراری با وزرای کابینه خود پیرامون حوادث و اتفاقات روز گذشته در تل‌آویو برگزار کرده است.

تظاهرات ضدنتانیاهو در هفته سی‌وپنجم

از سوی دیگر در شامگاه شنبه در گوشه دیگری از شهر تل‌آویو اعتراضات علیه کابینه راست‌گرا و تندرو نتانیاهو در هفته سی‌وپنجم جریان داشت. پایگاه خبری واللا نیوز در گزارشی در این رابطه نوشت: تجمع مرکزی این اعتراضات در کاپلان در تل‌آویو همچون هفته‌های گذشته برگزار شد. در این تظاهرات که مرکز آن چهارراه کرکور تل‌آویو بود، تسیبی لیونی، وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی به ایراد سخنرانی پرداخت و تاکید کرد آنچه که کابینه نتانیاهو در حال انجام آن است، یک اصلاحات قضائی نیست بلکه یک کودتای به تمام معناست. او اعتراف کرد، ائتلاف نتانیاهو در حال ویرانی صهیونیسم است، و تصمیماتش جان همه اسرائیلی‌ها را به خطر می‌اندازد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه

جنبش دانشجویی در سراسر جهان مصمم‌تر خواستار پایان جنگ در غزه هستند

چه کسی باور می‌کرد در دانشگاه‌های آمریکا شعار مرگ بر اسرائیل سر بدهند؟

حسن رحیم‌پور ازغدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.