سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / گورهای جمعی کودکان بومی کانادا تمامی ندارد کشف گوری جدید این بار با 93 جسد بی‌نشان!

گورهای جمعی کودکان بومی کانادا تمامی ندارد کشف گوری جدید این بار با 93 جسد بی‌نشان!

در ادامه سریال «کشف مظلومیت کودکان بومی کانادا»، ۹۳ جسد بی‌نشان جدید در محوطه یک مدرسه سابق شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در کانادا کشف شد.

سال‌هاست که بومیان و فعالان حقوق بومیان در کانادا در حال کشف و معرفی مظلومیت بومیان کانادا هستند. در ماه مه و ژوئن ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد 1400) بقایای صدها نفر از بومیان، از جمله صدها کودک، در نزدیکی محل سابق چهار مدرسه شبانه‌روزی بومیان کانادایی در استان‌های مانیتوبا، بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان کشف شد. در سه مورد از این مدارس گورهای بی‌نشان کشف‌شده از آن زمان تقریباً ۱۰۰۰ و ۳۰۰ گور بی‌نام و نشان که غالباً کودکان را در خود جای داده ‌است، کشف شده‌اند و از آن زمان تاکنون روند کشف گورها همچنان ادامه داشته است. در جدیدترین مورد، یک جامعه بومی در غرب کانادا اعلام کرده است که ۹۳ گور بی‌نشان را در نزدیکی محل یک مدرسه شبانه‌روزی سابق کشف کرده است. آن‌طور که میزان از خبرگزاری فرانسه نقل کرده است، رئیس جامعه بومی در استان «ساسکاچوان» اعلام کرد: «تاکنون ۹۳ گور بی‌نشان شامل ۷۹ کودک و ۱۴ نوزاد در نزدیکی مدرسه شبانه‌روزی بووال کشف کردیم؛ این عدد نهایی نیست و احتمال افزایش آن وجود دارد.» مرکز ملی حقیقت و آشتی کانادا، سابقه مرگ ۵۲ کودک بومی را در این مدرسه ثبت کرده است. مدرسه شبانه‌روزی «بووال» پس از تعطیلی در سال ۱۹۹۵ تخریب شد؛ این مدرسه از سال ۱۹۰۶ فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۱۹۸۵ به کنترل جوامع بومی درآمده بود. در سال ۱۹۲۷، بر اثر آتش‌سوزی در این مدرسه ۱۹ کودک بومی و یک معلم جان خود را از دست دادند. عملیات جست‌وجو برای کشف گور‌های مذکور با دستگاه‌های رادار نفوذ به زمین انجام شد. گفتنی است، از اواخر قرن نوزدهم تا اواسط دهه ۱۹۹۰، بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی کانادایی به اجبار از خانواده‌هایشان جدا و به ۱۳۹ مدرسه شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی منتقل شدند. این مدارس که تحت کنترل دولت و کلیسای کاتولیک کانادا بودند، به‌دلایل متعددی بدنام بودند. این سیستم مدارس شبانه‌روزی بیش از ۱۲۰ سال کار کرد و آخرین مدرسه آن در سال ۱۹۹۶ تعطیل شد. تعداد قابل‌توجهی از کودکان بومی هنگام تحصیل در مدارس شبانه‌روزی جان خود را از دست دادند، در برخی از مدارس نرخ مرگ به ازای هر ۲۰ دانش‌آموز یک مرگ بود. تعداد دقیق مرگ‌های مربوط به مدرسه به‌دلیل سوابق ناقص ناشی از سهل‌انگاری، ناشناخته مانده ‌است. چنان‌که در آغاز اشاره شد، کشف نخستین گور مرتبط با کودکان بومی در محوطه یکی از این مدارس در ژوئن ۲۰۲۱ این موضوع را به کانون توجه آورده و جرقه حسابرسی تاریخ استعماری کانادا را زد. کار به جایی رسد که پاپ «فرانسیس» در سفر خود به کانادا در سال ۲۰۲۲ از بومیان کانادایی به‌دلیل جنایت‌های صورت‌گرفته در مدارس شبانه‌روزی ویژه کودکان بومی در این کشور عذرخواهی کرد. نخست‌‌وزیر کانادا این کشف را در کملوپس دلخراش توصیف کرد. نمایندگان حزب دموکرات نیز، از وزیر دادگستری این کشور خواسته‌اند تحقیقات مستقل در مورد «جنایات علیه بشریت» در کانادا را آغاز کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کشف ترجمه‌ای منحصر به‌فرد از قرآن پس از چند قرن

ژیلبر لازار، ایران‌شناس نامدار فرانسوی، پس از دیدن "قرآن قدس" آن را پرتو نور جدیدی به روی چگونگی شکل‌گیری زبان فارسی توصیف کرد.

کشف و معدوم سازی حدود ۷۰۰ تن مواد غذایی فاسد در طرح سلامت نوروزی

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.