سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / دهن‌کجی غرب به تحریم‌های خود علیه مسکو؛ واردات گاز اروپا از روسیه رکورد زد

دهن‌کجی غرب به تحریم‌های خود علیه مسکو؛ واردات گاز اروپا از روسیه رکورد زد

«با وجود تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷، این اتحادیه در سال جاری حجم بی‌سابقه‌ای از گاز طبیعی مایع را از این کشور وارد کرده است.» این بخشی از گزارش فایننشال‌تایمز است.

اتحادیه اروپا طی 18 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد بیش از 11 دور تحریم علیه روسیه وضع کرده است. با این وجود گزارش‌های رسانه‌های غربی و همچنین اذعان مقامات اروپایی نشان می‌دهد این تحریم‌ها در عمل موفق نبوده است و خود کشورهای اروپایی تحریم‌های ضد روسی خود را دور زنده‌اند. طی این مدت همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌خاطر تحریم نفت و گاز روسیه، اروپا بیش از 2 تریلیون دلار در مجموع خسارت‌دیده است که یک تریلیون دلار آن به‌خاطر یارانه‌های انرژی پرداختی بوده است.

گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که به‌دلیل بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین طی سال گذشته در جهان، 7 تریلیون دلار یارانه‌ برای نفت و گاز پرداخت شده است.

براساس این گزارش در این سال، حتی آلمان که مدافع سرسخت گذار انرژی بود، مجبور شد برای اجتناب از تشدید بحران یارانه سوخت پرداخت کند. همه دولت‌های اروپایی همین کار را انجام دادند و به این ترتیب بود که یارانه‌های جهانی برای ذغال‌سنگ، نفت و گاز، به بالاترین حد خود رسید.

فایننشال‌تایمز نیز در گزارشی با عنوان «رکوردزنی واردات گاز مایع روسیه به اروپا» نوشته است: «در کل، واردات گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا از روسیه بین ماه‌های ژانویه تا ژوئیه (دی- تیر) امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ و قبل از حمله روسیه به اوکراین، ۴۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش در حالی است که اتحادیه اروپا تا قبل از جنگ اوکراین به‌دلیل وابستگی به انتقال گاز لوله‌کشی‌شده از اوکراین، واردات قابل ملاحظه‌ای در زمینه گاز طبیعی مایع نداشت.»

براساس این گزارش تحلیل داده‌های صنعتی سازمان غیرانتفاعی «گلوبال ویتنس» نشان می‌دهد که بلژیک و اسپانیا در هفت ماه اول سال جاری میلادی بعد از چین، دومین و سومین خریدار گاز طبیعی مایع روسیه بوده‌اند. سازمان «گلوبال ویتنس» گفت که سرعت این افزایش شدیدتر از میانگین افزایش جهانی واردات گاز طبیعی مایع از روسیه بوده که در مدت مشابه ۶ درصد برآورد شده است. تحلیل این سازمان غیرانتفاعی که مبتنی بر داده‌های شرکت تحلیل صنعتی کِپلر است، نشان داد اتحادیه اروپا در مقایسه با رکورد واردات گاز طبیعی مایع در سال گذشته، حدود ۱.۷ درصد بیشتر این محصول را از روسیه وارد کرده است. «گلوبال ویتنس» گفت: هزینه گاز طبیعی مایع وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه از ژانویه تا ژوئیه(دی تا تیر) به قیمت لحظه‌ای بازار بالغ بر 5 میلیارد و ۲۹۰ میلیون یورو اعلام شده است.

«جاناتان نورونها گانت» فعال ارشد در شرکت سوخت‌های فسیلی، به فایننشال‌تایمز گفت: «شوکه‌کننده است که کشورهای اتحادیه اروپا تلاش کردند خود را از گاز فسیلی روسیه رها کنند و در مقابل آن را با واردات گاز طبیعی مایع انتقال‌یافته با کشتی جایگزین کنند. فرقی نمی‌کند که از یک خط لوله یا یک کشتی آمده باشد، این بدان معنی است که شرکت‌های اروپایی میلیاردها دلار به صندوق جنگ پوتین می‌فرستند». فایننشال‌تایمز می‌افزاید: واردات گاز طبیعی مایع آن‌هم در شرایط سختگیری اتحادیه اروپا در اعمال سازوکار تحریم‌های خود علیه مسکو، درآمد روسیه را میلیاردها یورو افزایش می‌دهد. صرف‌نظر از این درآمد، سطح واردات این محصول، این اتحادیه را در معرض تصمیم‌های ناگهانی کرملین برای قطع عرضه قرار می‌دهد، همان‌طوری که سال گذشته نیز درخصوص گاز طبیعی این اتفاق رخ داد. این گزارش می‌افزاید: مقام‌های اتحادیه اروپا به تلاش کلی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ اشاره کرده‌ اما هشدار داده‌اند که ممنوعیت کامل واردات گاز طبیعی مایع، خطر بروز یک بحران انرژی مشابه سال گذشته را ایجاد می‌کند که قیمت گاز اتحادیه اروپا را به میزان بی‌سابقه بیش از ۳۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رساند. یکی از مقام‌های اروپایی گفت با وجود پُر شدن بیش از ۹۰ درصد ظرفیت ذخیره گاز در اروپا در آستانه فصل زمستان، هنوز «نگرانی‌های زیادی» در صورت کاهش بیشتر در عرضه وجود دارد.

سقوط روزانه 45 پهپاد

از تحولات میدانی جنگ نیز گزارش‌ها حاکی است، ارتش اوکراین روزانه ده‌ها پهپاد خود را از دست می‌دهد. آن‌طور که خبرگزاری «اینترفکس اوکراین» نوشته،

«یوری شیهول» از مقامات ارشد ارتش اوکراین گفته است: «ارتش و نیروهای امنیتی اوکراین روزانه ۴۰ تا ۴۵ پهپاد بومی و خارجی را از دست می‌دهند… این پهپادها از نوع ساده تا پیشرفته ساخت اوکراین یا خارج هستند و تامین آنها در این حجم غیرممکن است.» همزمان وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که طی 20 ساعت، 800 نظامی دیگر اوکراینی کشته شدند.

کودتا علیه زلنسکی

تحلیلگر بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز گفت: شکست در میدان نبرد می‌تواند ارتش اوکراین را علیه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور بشوراند.«لری جانسون» جانسون توضیح داد: به‌دلیل نارضایتی شدید در بین نیروهای اوکراین در جبهه شرقی، احتمال دارد زلنسکی طی کودتایی در سه تا چهار هفته آینده برکنار شود. اشاره او به مناطقی است که ضدحملات اوکراین در آن جریان دارد؛ حملاتی که اوایل ژوئن(خرداد) با نیروهای آموزش‌دیده غرب و با استفاده از ‌تانک‌ها و خودروهای زرهی کشورهای ناتو آغاز شد، اما دستاوردی نداشته است و تنها تلفات و خسارات سنگین برای طرف اوکراینی به‌جا گذاشته است.

به گزارش «راشاتودی»، جانسون اولین تحلیلگر آمریکایی نیست که درباره چرخش ارتش اوکراین علیه زلنسکی گمانه‌زنی می‌کند، اوایل ماه میلادی جاری هم «اسکات ریتر» افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران نیروی دریایی آمریکا گفت: با هر تیپ اوکراینی که از بین می‌رود، احتمال کودتای نظامی افزایش می‌یابد.

ریتر همچنین به گزارش اخیر «پولیتیکو» درباره اینکه چه کسی اوکراین را در صورت ترور زلنسکی اداره می‌کند، اشاره کرد. به گفته وی، با این حال، مسکو قصد انجام این کار را ندارد زیرا ممکن است فردی تندروتر جایگزین زلنسکی شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تروریسم در هرجای جهان محکوم و مستوجب محاکمه است

مخبر خطاب به نخست وزیر روسیه:

پیام تسلیت رئیسی به دولت و ملت روسیه

سید ابراهیم رئیسی در پیامی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، تسلیت جان باختن انسان‌ها در حادثه تروریستی مسکو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.