سخنرانی حجت الاسلام سید مهدی سجادی
شب نهم دهه سوم محرم حسینیه مکتب الصادق(ع)
محرم۱۴۰۲
موضوع قلب در قرآن (بخش نهم )
قلب قرآن
اربعین حسینی
محرم
جهاد تبیین
محکم متشابه
نابینایی واقعی
آنچه با چشم قلب میتوان دید
اثر گناه برقلب مؤمن
حب الشهوات وقلب
اثرزیغ قلب برهدایت
تأویل آیات باچه کسی است
محکم و متشابهات زندگی
سوره حج آیه ۴۶
أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ
ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺮﺩﺵ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﻲ [ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻭ ﺑﻴﻨﺎ ]ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ ﻳﺎ ﮔﻮﺵ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ [ ﺍﻧﺪﺭﺯﻫﺎ ﺭﺍ ] ﺑﺸﻨﻮﻧﺪ ؟ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﻩ ﻫﺎ ﻛﻮﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﺳﺖ ، ﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ !(٤٦)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مؤمن هر گاه گناه كند، نقطه اى سياه در دلش پديد آيد. اگر توبه كرد و دست از گناه كشيد و آمرزش خواست، دلش از آن لكه سياه پاك شود، اما اگر بر گناهش افزود، آن نقطه زياد شود.
اين همان زنگارى است كه خداوند متعال در كتاب خود از آن ياد كرده و فرموده است:
«نه چنين است، بلكه آنچه مرتكب مى شدند، زنگار بر دل هايشان بسته است» .
آیه ۱۴ سوره مطففین
كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- إِذَا أَذْنَبَ الْعَبْدُ کَانَ نُقْطَهًًْ سَوْدَاءَ عَلَی قَلْبِهِ فَإِنْ هُوَ تَابَ وَ أَقْلَعَ وَ اسْتَغْفَرَ صَفَا قَلْبُهُ مِنْهَا وَ إِنْ هُوَ لَمْ یَتُبْ وَ لَمْ یَسْتَغْفِرْ کَانَ الذَّنْبُ عَلَی الذَّنْبِ وَ السَّوَادُ عَلَی السَّوَادِ حَتَّی یَغْمُرَ الْقَلْبَ فَیَمُوتُ بِکَثْرَهًِْ غِطَاءِ الذُّنُوبِ عَلَیْهِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَی بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ.
رسول الله (صلی الله علیه و آله)فرمودند- هنگامیکه بنده گناه کند نقطهی سیاهی بر قلب او پیدا میشود، پس اگر توبه کرد و از گناه باز ایستاد و از خدا طلب آمرزش نمود قلب او از آن نقطهی سیاه صفا پیدا میکند. و اگر توبه نکرد و استغفار ننمود گناه بر گناه واقع میگردد و سیاهی بر سیاهی مینشیند تا اینکه قلب او را میپوشاند. پس قلب او در اثر زیادی گناه میمیرد و پرده گناه آن را فرو میگیرد. و این است معنای گفته خدای متعال که میفرماید: کَلَّا بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۴۵۸/ مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۳۳۳/ إرشادالقلوب، ج۱، ص۴۶/ مشکاهًْ الأنوار، ص۲۵۶؛ «بالتفاوت»/ نورالثقلین؛ «بتفاوت»