سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / آماده‌باش آفریقا برای جنگ داخلی؛ زکزاکی: مراقب فتنه انگیزی آمریکا و فرانسه باشید

آماده‌باش آفریقا برای جنگ داخلی؛ زکزاکی: مراقب فتنه انگیزی آمریکا و فرانسه باشید

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا(آکواس) که پیشتر درباره احتمال مداخله نظامی در نیجر هشدار داده بود، اعلام کرده است، زمان اقدام نظامی علیه نیجر مشخص شده و انجام این حمله قطعی است. همزمان شیخ «زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه نسبت به فتنه‌انگیری آمریکا و فرانسه در قاره آفریقا هشدار داده است.

قاره آفریقا لحظات حساسی را تجربه می‌کند و هر«آن» احتمال بروز جنگی بزرگ و خانمانسوز وجود دارد. از چهارم مردادماه که در نیجر کودتای نظامی شد، سیزده عضو از پانزده عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آسیا(آکواس) اصرار عجیبی دارند به بازگرداندن «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور سرنگون شده این کشور که وابستگی زیادی به فرانسه دارد. استفاده از «گزینه نظامی» و «جنگ» نیز روشی است که این سیزده کشور آن را برگزیده‌اند و از قضا مورد حمایت فرانسه و آمریکا نیز قرار گرفته است. نظامیان نیجر نیز تهدید کرده‌اند که در صورت حمله، رئیس‌جمهور سابق را خواهند کشت. از سوی دیگر در درون «آکواس» نیز اختلاف نظر شدیدی درباره شیوه مواجهه با کودتای نیجر وجود دارد و مالی و بورکینافاسو که حامی نیجر هستند هشدار داده‌اند که هرگونه حمله به این کشور را حمله به خود تلقی می‌کنند.

شامگاه جمعه اما «آکواس» در بیانیه‌ای از مشخص شدن زمان مداخله نظامی در نیجر خبر داد و اعلام کرد: «اعضای گروه متعهد شده‌اند موارد لازم برای مداخله نظامی در نیجر را فراهم کنند و ما برای هرگونه تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شود، آماده هستیم. تمام گزینه‌ها روی میز است و تلاش‌های میانجی‌ها برای گفت‌و‌گو درباره نیجر را می‌پذیریم….ما خواستار آزادی محمد بازوم رئیس‌جمهور نیجر و اعضای دولت این کشور هستیم. ما وارد جنگی که بتوان از وقوع آن جلوگیری کرد، نخواهیم شد. چنانچه نظام قانونی نیجر به حالت قبل بازگردد، می‌توان گزینه نظامی را حذف کرد.»

آن طور که خبرگزاری فارس نوشته این گروه همچنین اعلام کرده است: «هر زمانی که دستور صادر شود، آماده مداخله نظامی در نیجر هستیم. آنچه در نیجر در حال رخ دادن است، بخشی از چندین کودتای منطقه‌ای است که ما در تلاشیم آن را پایان دهیم. چنانچه وارد جنگ شویم، این اقدام باهدف بازگردانی نظام قانونی نیجر صورت خواهد گرفت. تلاش خواهیم کرد هر گونه بحران انسانی را که به دنبال اقدام نظامی احتمالی رخ می‌دهد، حل کنیم…درباره روز تعیین‌شده برای مداخله نظامی در نیجر تصمیم‌گیری شده، اما این روز را علنی نخواهیم کرد. ارتش نیجر باید بر مبارزه با تروریسم متمرکز شود. ناتوانی در بازگردانی نظام قانونی نیجر اوضاع امنیتی منطقه را بر هم خواهد زد. گزینه نظامی انتخاب آخر ما درخصوص نیجر خواهد بود.»

جنگنده‌های مالی و بورکینافاسو در نیجر

همزمان خبر رسیده که «بورکینافاسو» و «مالی» که پیشتر اعلام کرده بودند هر گونه مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آنها خواهد بود، به «نیامی» پایتخت نیجر جنگنده فرستادند؛ مسئله‌ای که می‌تواند به تشدید بحران داخلی در آفریقا و بروز جنگی بزرگ منجر شود. طبق گزارش دیروز (شنبه) شبکه «اسکای نیوز» تلویزیون ملی نیجر در گزارشی اعلام کرد که مالی و بورکینافاسو پایبندی خود به تعهداتشان در قبال نیجر را به یک اقدام عملی تبدیل کرده‌اند و برای پاسخ به حمله احتمالی اعضای آکواس به نیجر،‌ در نیامی چندین جنگنده مستقر کرده‌اند. براساس گزارش تلویزیون ملی نیجر، دو کشور یاد شده جنگنده‌هایی از نوع «سوپر توکانو» در پایتخت نیجر مستقر کرده‌اند.

بورکینافاسو: آماده جنگ با آکواس هستیم

ساعاتی بعد از آن‌که رؤسای ستاد کل گروه جامعه اقتصادی غرب آفریقا از تعیین زمان مداخله نظامی در نیجر خبر دادند، وزیر دفاع بورکینافاسو گفت که این کشور با متحدانش، خود را برای مقابله با این مداخله آماده می‌کند. به گزارش تسنیم  «کاسوم کالیبالی»، وزیر دفاع بورکینافاسو به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که نیروهای مسلح این کشور برای مقابله با مداخله نظامی کشورهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا (آکواس) در نیجر خود را آماده می‌کنند. رؤسای ستاد کل ارتش بورکینافاسو، مالی و نیجر نیز بعد از این تصمیم آکواس، نشستی را ترتیب دادند و راه‌ها و اقدامات لازم برای مقابله با این تصمیم در صورت اجرای آن را بررسی کردند.

شیخ زکزاکی: هوشیار باشید

رهبر شیعیان نیجریه نیز در واکنش به تصمیم کشورهای آفریقایی برای مداخله نظامی احتمالی درنیجر درباره فتنه‌انگیزی آمریکا و فرانسه میان کشورهای آفریقایی هشدار داد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، شیخ ابراهیم زکزاکی، در این باره اظهار کرد که ممکن است پاریس و واشنگتن از گروه تروریستی «بوکوحرام» برای ایجاد بحران میان نیجریه و نیجر استفاده کنند. شیخ زکزاکی گفت: آمریکا و فرانسه ممکن است بین نیجریه و نیجر بحران ایجاد کنند. واضح است که این جنگ ما نیست، بلکه جنگ میان آمریکا و فرانسه است و آنها ممکن است با حمله به نیجریه بین نیجریه و نیجر بحران ایجاد کنند و طوری جلوه دهند که به نظر برسد نیجر مسئول این اتفاق است.

وی از تلاش برخی کشورها برای راه‌اندازی جنگ علیه یک کشور تحت عنوان جعلی «دموکراسی» ابراز تعجب کرده و افزود: «علی‌رغم وقوع چندین کودتا در نیجریه، اما هیچ طرفی آن را مجبور به بازگشت به حکومت غیر نظامی نکرد.»شیخ زکزاکی در ادامه خاطرنشان کرد: گرچه نیجر حریم هوایی خود را بسته است، اما هواپیماهای فرانسوی همچنان از آن عبور می‌کنند.

پاریس دارای اردوگاه‌های تروریستی در نیجر بوده که منشأ حملات گروه بوکوحرام است. این گروه حملاتی را برای به دست گرفتن کنترل منابع معدنی در این کشور انجام می‌دهد تا پس از این اتفاق این منابع تقسیم شود.شیخ زکزاکی نگرانی خود را نسبت به استفاده فرانسه از عناصر بوکوحرام برای حمله به نیجر ابراز کرد و گفت که این حملات ممکن است به ضد حملات نیجریه منجر شود. وی تاکید کرد: هرگونه اقدام نظامی در مرزهای دو کشور کار فرانسه و آمریکا است، نه نیجریه و نیجر.

تخلیه احتمالی پایگاه پهپادی آمریکا در نیجر

همزمان با این تحولات و بالا گرفتن احتمال حمله نظامی در نیجر «جیمز هکر» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در آفریقا جمعه شب اعلام کرد که واشنگتن در حال آماده‌‌سازی طرحی پیشگیرانه برای تخلیه دو پایگاه اصلی هواپیماهای بدون سرنشین و مبارزه با تروریسم در نیجر است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری «روسیا الیوم» وی گفت: تا این لحظه، هیچ تصمیمی برای تخلیه از بزرگ‌ترین پایگاه مبارزه با تروریسم واشنگتن در نیجر واقع در منطقه صحرای غربی و ساحل در غرب آفریقا وجود ندارد.بنا به ادعای این فرمانده نظامی، تخلیه این ۲ پایگاه پهپادی آمریکا از نیجر، تلاش‌های اطلاعاتی آمریکا و مبارزه با تروریسم را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.وی ابراز امیدواری کرد که با دستیابی به راه‌حل سیاسی در نیجر، نیاز به تخلیه پایگاه‌های نظامی در این کشور در سایه شورای نظامی حاکم و جدید در نیجر نباشیم.

«جیمز هکر» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در آفریقا جمعه شب اعلام کرد که واشنگتن در حال آماده‌‌سازی طرحی پیشگیرانه برای تخلیه دو پایگاه اصلی هواپیماهای بدون سرنشین و مبارزه با تروریسم در نیجر است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری «روسیا الیوم» وی گفت: تا این لحظه، هیچ تصمیمی برای تخلیه از بزرگ‌ترین پایگاه مبارزه با تروریسم واشنگتن در نیجر واقع در منطقه صحرای غربی و ساحل در غرب آفریقا وجود ندارد.بنا به ادعای این فرمانده نظامی، تخلیه این ۲ پایگاه پهپادی آمریکا از نیجر، تلاش‌های اطلاعاتی آمریکا و مبارزه با تروریسم را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.وی ابراز امیدواری کرد که با دستیابی به راه‌حل سیاسی در نیجر، نیاز به تخلیه پایگاه‌های نظامی در این کشور در سایه شورای نظامی حاکم و جدید در نیجر نباشیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا برای سرکوب و بازداشت اتوبوسی دانشجویان

دولت بایدن با لشکرکشی به دانشگاه کلمبیا‌، مخالفت با رژیم صهیونیستی صدها نیروی پلیس و نیروی امنیتی عملاً اشغال و ده‌ها دانشجو را بازداشت کرد.

جنایات وحشیانه، نظامیان اشغالگر آمریکا در حق مردم افغانستان

ويدئو/ جنایات وحشیانه آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.