سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ناتو: واگذاری بخشی از خاک اوکراین راه‌حل پایان جنگ است

ناتو: واگذاری بخشی از خاک اوکراین راه‌حل پایان جنگ است

ناتو به اوکراین پیشنهاد داده است، با بخشیدن قسمتی از خاکش به روسیه، به جنگ پایان دهد! پیشنهاد تحقیرآمیزی که با خشم کی‌یف مواجه شده است. اوکراین به نیابت از ناتو درگیر این جنگ خانمانسوز شده است!

تاریخ همواره تکرار می‌شود. عبرت‌ها بسیارند اما

عبرت گیرنده کم. 24 مرداد 1400 بود که آمریکا و اروپا دولت سرتا پا  غربی اشرف غنی را که خود به قدرت رسانده بودند در مقابل طالبان رها کرده و این کشور را ترک کردند. آمریکا علاوه بر این ده‌ها هزار  افغانستانی را  که طی 20 سال  اشغال این کشور در راستای منافع واشنگتن خدمت کرده بودند در کابل رها کرد و نجات جان سگ‌های سربازان خود را به آنها ترجیح دادند. گفته می‌شود برخی از همین افراد نیز در فرودگاه کابل تجمع کرده بودند از سوی نیروهای آمریکایی با شلیک مستقیم کشته شدند. حالا تاریخ برای اوکراین در حال تکرار است. به کشوری که در 5 اسفند 1400 به نیابت از ناتو و با هدف تضعیف روسیه وارد جنگ با همسایه قدرتمند خود شد و تقریبا نابود گردید، گفته شده، راه حل جنگ نیست، بخشیدن قسمتی از سرزمین به روس‌هاست!

چشم غربگرایان روشن

در حالی که پیش از این اروپا و آمریکا اعلام کرده بودند تا آخر از اوکراین در مقابل روسیه حمایت خواهند کرد اما گویا با طولانی شدن جنگ هزینه‌های جنگ نیز سر به فلک کشیده است و همین مسئله تردیدها را در غرب به ویژه اروپا نسبت به ادامه کمک ها بالا برده است. به گفته مقامات غربی زرادخانه‌های تسلیحاتی اروپا و آمریکا تقریباً خالی شده و دیگر سلاحی نمانده که به اوکراین ارسال شود. افکار عمومی در کشورهای عضو ناتو نیز نسبت به ادامه کمک‌ها به اوکراین دچار تردید شده است. آنها می‌پرسند تا کی باید این کمک‌ها ادامه پیدا کند. پاییز هم در راه است و دولت‌های غربی باید دوباره به فکر انرژی باشند. این وضعیت اگر چه به نفع شرکت‌های تسلیحاتی و انرژی آمریکا تمام شده است اما، به نفع اروپایی‌ها نیست و زمینه را برای قدرت‌گیری احزاب ملی‌گرای راست افراطی در اروپا و تشدید شرایط بد اقتصادی در این کشورها فراهم کرده است. احتمالا به همین دلایل مقامات عضو ناتو تصمیم گرفته‌اند دولت غربگرای دیگری را که اتفاقاً به نیابت از آنها در حال جنگ با روسیه است قربانی کنند. حتی اگر این کشور ویران شده و صدها هزار کشته و نصف خاک خود را از دست داده باشد. تصورش را بکنید، کشوری را با هزاران وعده وارد جنگ می‌کنند، 400هزار کشته روی دستش می‌گذارند، باعث فرار نیمی از جمعیتش می‌شوند و در نهایت می‌گویند، بخشی از خاکت را ببخش و به جنگ پایان بده! چرا؟ چون ادامه جنگ به نفع من نیست! آیا غربگرایان ایرانی که دل به آمریکا و غرب بسته‌اند، از اوکراین عبرت می‌گیرند؟!

بحران طولانی شده، باید تمامش کنیم

 مقامات ناتو طبق گزارش‌ها دنبال راه حلی هستند که هرچه سریع‌تر به این بحران خاتمه دهند. در همین راستا یک مقام ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اظهارنظری که انتقاد اوکراینی‌ها را به همراه داشته،پیشنهاد کرده است که اگر کی‌یف بخشی از قلمرو خود را به مسکو واگذار کند، می‌تواند به عضویت ناتو درآید. پیش از این ناتو اعلام کرده بود که شرط عضویت اوکراین در این سازمان پایان جنگ است و حالا پایان جنگ را منوط کرده است به دادن بخشی از خاک اوکراین به روسیه!

 به گزارش ایرنا، نشریه نیوزویک گزارش داد که رئیس دفتر «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو مقام‌های کی‌یف را به خاطر طرح این پیشنهاد که اوکراین در صورت واگذاری بخشی از خاک خود به روسیه می‌تواند عضوی از این بلوک شود، عصبانی کرده است. «استیان ینسن» که عنوان مدیر دفتر شخصی دبیر کل ناتو را از سال ۲۰۱۷ در اختیار دارد، بر اساس گزارش‌ها این پیشنهاد را در جریان یک هم‌اندیشی در شهر آرندال نروژ مطرح کرده است. روزنامه نروژی «وی‌جی» گزارش داد که در جریان گفت و گو

در مورد خواسته‌های اوکراین برای پیوستن به ناتو در نشست هم‌اندیشی آرندال، ینسن گفته است که یک راه حل برای اوکراین می‌تواند واگذار کردن خاک و دریافت عضویت ناتو در قبال آن باشد.به نوشته این روزنامه، «ینسن» تاکید کرد که تصمیم‌گیری در این مورد و این‌که تحت چه شرایطی مذاکره انجام شود به اوکراین بستگی دارد. این مقام ناتو در پاسخ به سوال روزنامه وی‌جی درباره این‌که آیا این دیدگاه ناتو است که اوکراین باید در قبال عضویت در ناتو بخشی از خاکش را بدهد؟ پاسخ داد که دیگران درباره طرح‌هایی برای اوکراین پس از جنگ صحبت کرده‌اند. در واکنش به این مسئله «میخایلو پودولیاک»، مشاور ارشد زلنسکی، پیشنهاد ینسن را محکوم کرد و در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس»(توئیتر سابق) نوشت: «تبادل قلمرو در قبال چتر ناتو؟ این مضحک است. این به معنی انتخاب عامدانه شکست دموکراسی، ترغیب یک جنایتکار جهانی، حفاظت از رژیم روسیه، نابودی قانون بین‌الملل و انتقال دادن جنگ به نسل‌های دیگر است.»یک سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین همچنین به صورت علنی این پیشنهاد را رد کرد و طی بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی فیس‌بوک پیشنهاد مقام ارشد ناتو را «کاملا غیرقابل قبول» خواند. پیش از این «هنری کیسینجر» نیز پیشنهاد داده بود که برای پایان جنگ اوکراین بخشی از خاک خود را به روسیه تقدیم کند.

مردم اوکراین، قربانیان جنگ نیابتی

قربانیان اصلی جنگ نیابتی اوکراین بین آمریکا و  روسیه سربازان و مردم عادی اوکراین هستند که کشورشان ویران و از خانه و کاشانه خود آواره شده اند. بر اساس گزارش‌ها و اظهارات مقامات غربی دیگر در قبرستان‌های اوکراین جایی برای دفن اجساد سربازان کشته شده وجود ندارد. «داگلاس مک‌گریگور»، مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) از تلفات بسیار بالای اوکراینی‌ها خبر داده و گفته است: «اوکراین ویران شده و تعداد ساکنانش به ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر رسیده است. خسارت‌های ارتش اوکراین حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر است. تصاویر ماهواره‌ای جدیدی از حفر قبرهایی برای سربازان اوکراینی که در ضدحمله کشته شدند، وجود دارد. آمارها نشان می‌دهند که تعداد تقریبی قربانیان در این دوره حدود ۱۲۳ هزار نفر است. باید به این فاجعه پایان داد.». «دیمیتری مدودچوک» سیاستمدار اوکراینی مخالف زلنسکی نیز در اظهاراتی از غیر قابل سکونت شدن اوکراین خبر داده و گفته است:تا پاییز سال جاری، تعداد کسانی که کشور را ترک می‌کنند با کسانی که باقی مانده‌اند برابر خواهد شد.  به گفته «مدودچوک»  تنها طی شش ماه گذشته ۱۸۸ هزار نفر سرزمین‌های اوکراین را ترک کردند و در حال حاضر تعداد شهروندانی که در اوکراین باقی مانده‌اند به ۱۹.۲ میلیون نفر رسیده حال آن‌که ۱۸.۱ میلیون نفر از اوکراین خارج شده‌اند.این سیاستمدار، مقامات کی‌یف را مسئول شرایط کنونی دانسته  و گفته است که مقامات اوکراینی شرایط زندگی غیرقابل تحملی را برای اوکراینی‌ها ایجاد کرده و کشور را در هرج و مرج فرو برده‌اند.

آخرین تیپ اوکراین

ظاهراً اراده‌ای برای پایان دادن به ویرانی حاصل از جنگ  وجود ندارد چرا که دیروز رسانه‌ها گزارش دادند که اوکراین  آخرین تیپ بزرگ ستاد کل ارتش خود را که به صورت ذخیره نگه داشته بود وارد میدان جنگ کرده است. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که ضد حمله اوکراین راه به جایی نبرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از مجله فوربس، تیپ ۸۲ هوابرد اوکراین که از ۲۰۰۰ نیرو و خودروهای جنگی «ماردر» و «استرایکر» و همچنین تانک‌های «چلنجر۲» تشکیل می‌شود، طی چند روز گذشته پیرامون «روبوتین» در منطقه زاپوریژیا مستقر شده است. بر اساس این گزارش استقرار این یگان‌ها به این معنی است که دیگر هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد. هنگامی که تیپ‌های ۴۶ و ۸۲ برای استراحت و تعمیرات به عقب بازگردند، ممکن است هیچ تیپ جدیدی با قدرتی مشابه این دو تیپ جای خالی آنها را پر نکند. همین امر موجب خواهد شد که ضد حمله شتاب خود را از دست بدهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

یورش پلیس به دانشگاه کلمبیا

سازمان‌دهندگان تظاهرات‌های دانشجویی

فهرست برخی از دانشگاه‌های آمریکا که شاهد تحصن و تظاهرات دانشجوئی

سرکوب شدید پلیس آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.