سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / هنگامی که تعهد دادید نیروگاه نسازید، فکر مردم بودید؟

هنگامی که تعهد دادید نیروگاه نسازید، فکر مردم بودید؟

روزنامه زنجیره‌ای و غربگرای هم‌میهن، مدعی «ذوب اعتماد در تعطیلات تابستانی» شد.

این روزنامه وابسته به کرباسچی، ضمن جمع‌زدن بی‌صداقتی‌های دولت روحانی با عملکرد دولت قبل و بعد از آن، وسط دعوا نرخ تعیین کرده و ضمن ستایش از دولت خاتمی، همه دولت‌های بعدی را با یک چوب رانده تا بی‌اعتمادی مردم به نظام را هم نتیجه بگیرد؛ همان کاری که رسانه‌های بیگانه همسو با امثال هم‌میهن به شکل بازی توپ و آبشار با جریان غربگرا انجام می‌دهند.

این روزنامه نوشت: «تعطیلی دوروزه ایران به دلیل گرمای سراسری بی‌سابقه و حفظ سلامت شهروندان، دلایلی بود که از سوی سخنگوی دولت برای تعطیلی دوروزه کشور اعلام شد؛ دلایلی که مورد قبول بخش قابل‌توجهی از مردم قرار نگرفت، آنها این اظهارات را غیرواقعی می‌دانستند و معتقد به دلایل پشت‌پرده‌ای بودند. این تعطیلی سراسری در شرایطی بود که همه نقاط کشور، گرمای بی‌سابقه هوا را تجربه نمی‌کردند… سرنخ‌هایی که با توجه به سخت‌گیری‌های سال‌های اخیر دولتی‌ها در اعلام تعطیلی، برای مثال آلودگی هوا و شیوع پاندمی کرونا علت تعطیلی برای حفظ سلامت شهروندان را زیر سؤال می‌برد. در سال‎های اخیر موضوعاتی مانند خبررسانی درباره کرونا و آمار روزانه ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن، یکی دیگر از مواردی بود که بر شکاف بی‌اعتمادی دامن زد. این سیاست در تمام دوران شیوع پاندمی ادامه یافت و مردم تا مدت‎ها به آمار رسمی دولت با شک و شبهه نگاه می‎کردند… از دوران ریاست‌ احمدی‌نژاد گرفته تا ریاست‌ روحانی و اکنون، رئیسی، حرف‌ها، نقل‌قول‌ها، ملاحظه‌کاری‌ها و تکذیب‌های پی‌در‌پی به حدی گسترده و جاری شد که جای اعتماد به مسئولان را روزبه‌روز کوچک‌تر و بی‌اعتبارتر کرد.

وعده مدون صدروزه روحانی برای حل مشکلات اقتصادی، یکی از نخستین وعده‌های او بود. اما روحانی چهار سال بعد، این وعده خود را یک دروغ بزرگ نامید وگفت: «من کی گفتم صدروزه من حل می‌کنم؟». همچنین نیمه دوم سال 98، سال سنگینی برای دولت و حکومت بود. حوادث و اتفاقاتی که شکاف عمیقی ایجاد کرد و آتش خشم مردم را روشن کرد. «من خودم تازه صبح جمعه فهمیدم بنزین گرون شده»، یکی از معروف‌ترین جمله‌های معروف حسن روحانی است که در ماجرای سه برابر کردن قیمت بنزین، ذهن مردم ایران برای همیشه ماندگار شده است.

ابراهیم رئیسی، هم در زمان تبلیغات انتخابات چند وعده بزرگ و اساسی داد؛ تورم تک‌رقمی، اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین، کاهش 50درصدی هزینه‌های درمان، ریشه‌کن کردن فقر تا پایان سال 1400 و از بین بردن وابستگی کالاهای اساسی به دلار، چند وعده بزرگ رئیسی بود که مردم آن را‌ انداختن وعده‌های بزرگ در زمین مردم با سنگی بزرگ می‌دانند.

این موارد گوشه‌ای از وقایعی بود که حس بی‌اعتمادی مردم به دولت را در طی سال‌های متوالی، گسترده و عمیق‌تر کرد؛ و حالا با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که در پایین‌ترین سطح خوش‌بینی، اعتماد و اتکا به دولتی‌ها قرار دارند».

درباره میزان اعتماد مردم به دولت خاتمی همین بس که در انتخابات سال 1384 مطلقا به هیچ یک از چند نامزد اصلاح‌طلبان (معین و کروبی و مهرعلیزاده و ‌هاشمی) اعتماد نکردند و قبل از آن هم به هنگام غوغای تحصن در مجلس ششم، با بی‌اعتنایی مطلق مردم رو به رو شدند و حجاریان اذعان کرد این بی‌محلی مردم، به خاطر بی‌محلی دولت و مجلس اصلاحات به دغدغه‌های زندگی مردم بوده است.

در موضوع کرونا، مردم قربانی شدن 709 نفر در روز در دولت روحانی و گروکشی بر سر برجام و FATF را با واردات واکسن در دولت رئیسی و ریشه‌کنی کرونا یکی نمی‌دانند. در موضوع وعده‌های اقتصادی، روشن است که جبران

580 هزار میلیارد تومان کسری به ارث رسیده به علاوه تسویه همین میزان از بدهی‌ها و تعهدات دولت قبل، بخش مهمی از ظرفیت‌های بودجه و درآمدی دولت فعلی را مصروف خود کرده است.

در همین حال، محافل رسانه‌ای حامی دولت سابق در حالی دو روز تعطیلی به خاطر شدت گرما و چالش تامین برق را دستمایه یک هفته فضا‌سازی مسموم و سیاه‌نمایی کردند که در دولت سابق، نه صدای‌شان برای تعطیلی‌ها و قطع برق‌های پیاپی و بی‌برنامه در طول تابستان در می‌آمد و نه در زمستان! این محافل ضمنا به روی خود نمی‌آورند که ناترازی تولید و مصرف برق، ارثیه دولتی است که وزیرش با وقاحت ادعا می‌کرد زیر بار مافیای نیروگاه‌‌سازی نمی‌رود(!) و این در حالی بود که گیر اصلی‌شان، تعهد به غرب (بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز‌های گلخانه‌ای) برای نساختن نیروگاه و کاهش مصرف سوخت فسیلی بود. خانم ابتکار‌ رئیس‌ وقت سازمان محیط‌‌زیست در‌باره تعهد داده شده به غرب گفته بود: «در‌ دولت‌ یازدهم‌ با‌ برنامه‌ریزی‌ انجام ‌شده‌، حرکت‌ نزولی‌ استفاده‌ از‌ سوخت‌های‌ فسیلی به‌ویژه‌ در‌ نیروگاه‌‌ها‌ آغاز‌ شده‌ است».

با وجود این میراث خسارت‌بار که موجب قطع طولانی‌مدت و بی‌برنامه برق صنایع و خانه‌ها در سال‌های 1398 و 1399 شد، دولت جدید و وزارت نیرو به‌واسطه برخی تدابیر توانسته‌اند ضمن افزایش تولید، میزان مصرف را مدیریت کنند. در همین زمینه وزیر امور اقتصاد دیروز گزارش داد: در حوزه ناترازی در حوزه انرژی و به ویژه برق کشور با مشکلات فراوانی مواجه بود، در تابستان ۲ سال گذشته، برنامه‌ریزی برای قطعی برق هشت ساعته در نظر گرفته شده بود. اگرچه امروز نیز در حوزه تامین برق برای صنایع و در بخشی از خانگی هنوز مشکلاتی وجود دارد، اما عدد ۱۵ هزار مگاوات کسری یا ناترازی، به ۸ هزار مگاوات ناترازی کاهش پیدا کرده است.

نکته آخری که نشریات غربگرا مامور به کتمان آن هستند، بحران جهانی آب و هوایی، و شرایطی به مراتب سخت‌تر از ایران در آمریکا و اروپاست. به عنوان مثال غالبا این اخبار رسانه‌های جهانی را در نشریات غربزده ایرانی پیدا نمی‌کنید: «سازمان ملل: ماه جاری، گرم‌ترین ماه ثبت شده در جهان است./ رکورد دمای ثبت شده در ماه اخیر، در تاریخ چند صد ساله جهان بی‌سابقه است./ اعلام وضعیت قرمز گرمای مرگبار در اروپا./ شبکه CNN: تابستان سال گذشته،۶۲ هزار نفر در اروپا در اثر گرما جان باختند؛ بیشتر از قربانیان کرونا / گرما در آلمان جان ۸ هزار و ۱۷۰ نفر را گرفت./ سازمان بهداشت فرانسه: دست کم ۸۰ نفر در فرانسه در اثر گرما جان خود را از دست دادند./ بنیاد لاین لایف آمریکا: ۸۲۲ هزار مشترک برق در پنج ایالت آمریکا پس از طوفان ۵ روز پیش همچنان برق ندارند/ بزرگ‌ترین شبکه توزیع برق آمریکا که ۱۳ ایالت و ۶۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد، در کلیه خطوط، وضعیت اضطراری اعلام کرد./ مقامات آمریکایی نسبت به قطع برق دو سوم آمریکایی‌ها به دلیل شدت گرما هشدار دادند./ در ایالت آریزونا، ۲۵ نفر بر اثر گرما مُردند. ۴۲۵ مورد مرگ ناشی از گرما در ایالت کالیفرنیا به ثبت رسید».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

احداث سد و نیروگاه اومااویا با توان مهندسی ایران

عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۹ با توان مهندسی ایرانی آغاز شد

ادعای آسیب‌دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی کذب و عملیات روانی است

سردار رمضان شریف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.