سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / خلبان بابایی، شهیدی که نفس خود را قربانی کرد + فیلم

خلبان بابایی، شهیدی که نفس خود را قربانی کرد + فیلم

نیمه مرداد، سالگرد شهادت خلبان شهید عباس بابایی است. بابایی با انجام بیش از ۶۰ مأموریت و عملیات جنگی در جنگ تحمیلی، عنوان‌دار یکی از بهترین و موثرترین افراد نیروی هوایی ایران شد. او پس از انصراف از حج در روز عید قربان و در حین بازگشت از یک عملیات مهم به شهادت رسید.

پانزده مردادماه سال ۱۳۶۶ مصادف با روز عید قربان، سالروز شهادت سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی است. عباس بابایی معاون عملیات فرماندهی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در ۸ سال دفاع مقدس بود که در سن ۳۷ سالگی به درجه شهادت نائل شد.

عباس بابایی به دلیل سبک زندگی مومنانه، شجاعت و فداکاری هایش همواره مورد توجه رسانه‌ها قرار داشته و با انجام بیش از ۶۰ مأموریت و عملیات جنگی در جنگ تحمیلی، عنوان دار یکی از بهترین و موثرترین افراد نیروی هوایی ایران شد.

تولد و تحصیلات عباس بابایی

عباس بابایی (Abbas Babaei) در ۱۴ آذر ۱۳۲۹ شمسی در شهر قزوین چشم به جهان گشود. در دبستان دهخدا دوران ابتدایی تحصیلات اش را گذراند. سپس به دبیرستان نظام وفا رفت تا تحصیلات خود را تکمیل کند. پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۸ به اصرار اطرافیان اش به رشته پزشکی رفت. اما خیلی طول نکشید که از رفتن به این رشته پشیمان شد و به سمت علاقه اش سوق پیدا کرد. او که به شدت به خلبانی علاقمند بود سریعا برای حضور در کلاس‌های خلبانی نیروی هوایی ارتش داوطلب شد. آنقدر در تحصیلات اش پیشرفت کرد که او را برای تکمیل کردن تحصیلات اش به دانشگاه‌های آمریکا اعزام کردند.

یکی از هم ­دوره­‌ای‌­های شهید بابایی بیان می­­‌کند: «در دوران تحصیل آموزش خلبانی در آمریکا، روزی در بولتن خبری پایگاه آموزشی «ریس» که هر هفته منتشر می­‌شد، مطلبی نوشته شده بود که توجه همه ما را به خود جلب کرد. مطلب این بود: دانشجو بابایی ساعت ۲ بعد از نیمه شب می­‌دود تا شیطان را از خود دور کند. من و بابایی هم‌اتاق بودیم. ماجرای خبر بولتن را از او پرسیدم». او گفت: «چند شب پیش بی‌­خوابی به سرم زده بود. رفتم میدان چمن پایگاه و شروع کردم به دویدن. از قضا کلنل «باکستر» فرمانده پایگاه با همسرش از میهمانی شبانه برمی‌­گشتند آن‌ها از دیدن من شگفت‌زده شدند. کلنل ماشین را نگه داشت و مرا صدا زد، نزد او رفتم»، او گفت: «در این وقت شب برای چه می­‌دوی؟» گفتم: «خوابم نمی‌آمد خواستم کمی ورزش کنم تا خسته شوم. گویا توضیح و جواب من برای کلنل قانع‌کننده نبود. او اصرار کرد تا واقعیت را برایش بگویم!»، به او گفتم: «مسائلی در اطراف من می‌گذرد که گاهی موجب می‌شود شیطان با وسوسه­‌هایش مرا به طرف خودش و گناه بکشاند. در دین ما توصیه شده که در چنین مواقعی بدویم و یا دوش آب سرد بگیریم»

پس از بازگشت با ورود هواپیما‌های پیشرفته اف- ـ ۱۴ به نیروی هوایی، وی که جزء خلبان‌های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف ـ ۵ بود، به همراه تعداد دیگری از همکاران برای پرواز با هواپیمای اف- ۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد. وی در مدت دانشجویی در بین نیرو‌های مسلح جزء متعهدترین و تیزهوش‌ترین افسران ایرانی بود. با اوج‌گیری مبارزات علیه رژیم  شاهنشاهی، شهیدبابایی به عنوان یکی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه وارد شد. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل­ گیری انجمن‌­های اسلامی در ارتش، ویژگی­‌های فردی و شخصیتی و جهد مذهبی و پایبندی او به مسائل اعتقادی و مواضع دفاعی او در مقابل انحرافات سبب گردید که به سرپرستی انجمن اسلامی پایگاه هشتم شکاری اصفهان انتخاب شود.

سال ۱۳۵۸ برای شهید بابائی سال پرکاری بود. نابسامانی­‌های بسیار، القائات انحرافی و دسیسه­‌های گروهک‌­های منافقین با طرح انحلال ارتش قصد از هم­‌پاشی نیرو‌های مسلح را داشتند، اما او با بینش و درک عمیق خود و نیرو‌های مؤمن و انقلابی برای حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

زندگی شخصی شهید عباس بابایی

در ۴ شهریور ۱۳۵۴ هنگامی که عباس بابایی ۲۵ ساله بود با دختر دایی خود با نام ملیحه حکمت ازدواج کرد. این زوج صاحب ۳ فرزند شدند یک دختر به نام سلما و دو پسر به نام‌های محمد و حسین. ملیحه حکمت از پس از شهادت همسر اش عباس بابایی، ازدواج ننمود و به رشد و پرورش فرزندانش پرداخت. او در سن ۵۷ سالگی و بر اثر بیماری کبدی در سال ۱۳۹۵ درگذشت. سلما بابایی نیز در رشته کارگردانی و فیلمسازی سینما فعالیت می‌کند.

شهید عباس بابایی در جنگ تحمیلی ایران و عراق

وی در ابتدا به عنوان یک نیروی پایه در جنگ ایران و عراق شرکت نمود. با توجه به استعداد بالایی که داشت در شهریور سال ۱۳۵۹ شمسی درجه سرگردی و فرماندهی اسکادران به او اعطا شد. در همان سال عملیات‌های متعددی را با استفاده از جنگنده نورثروپ اف-۵ و اف – ۱۴ تام‌کت انجام داد. ۷ مرداد ۱۳۶۰ شمسی او به درجه سرهنگ دوم دست یافت و موفق شد به عنوان فرمانده در پایگاه هشتم شکاری به کشور اش خدمت کند. شهید عباس بابایی در ۹ آذر ۱۳۶۲ شمسی، ارتقا رتبه پیدا کرد و به عنوان سرهنگ تمام و معاون عملیات فرماندهی نیروی هوایی انتخاب شد. در نهایت در سال ۱۳۶۶ شمسی او با درجه سرتیپ نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان فرمانده‌ای قوا منصوب شد. وی در همین جایگاه، در عمران و آبادی کشورش نقش به سزایی را ایفا نمود. عباس بابایی عمده تمرکز خود را بر روی افزایش تعداد مراکز بهداشتی و آموزشی در مراکز محروم استان اصفهان و قزوین قرار داده بود. او با انجام بیش از ۶۰ مأموریت و عملیات جنگی در جنگ تحمیلی، عنوان دار یکی از بهترین و موثرترین افراد نیروی هوایی ایران را دریافت نمود.

شهادت عباس بابایی

خلبان عباس بابایی در هشتم اردیبهشت ۱۳۶۶ به علت لیاقت و رشادت‌­های فراوان و سرکوب و دفع تجاوزات دشمنان، به درجه سرتیپی مفتخر گردید، اما آن قدر خاکی بود که کمتر کسی او را با این درجه دیده بود. در همان سال نامش برای سفر حج نوشته شد. همه چیز برای زیارت خانه خدا مهیا بود، اما ناگهان در آخرین لحظات و در فرودگاه، از رفتن به حج صرف نظر کرد. وقتی با اصرار اطرافیان مواجه شد گفت: «مکه من این مرز و بوم است. مکه من آب­‌های گرم خلیج فارس و کشتی‌­هایی هستند که باید سالم از آن عبور کنند، تا امنیت برقرار نباشد، من مشکل می­‌توانم خودم را راضی کنم». خانواده را فرستاد، اما خودش نرفت. در تماس تلفنی که همسرش از مکه با او داشت گفت: «ان‌شاء الله خودم را تا عید قربان به شما می‌رسانم».

در پانزدهم مردادماه ۱۳۶۶ مصادف با روز عید قربان، با یک هواپیمای دو کابینه”اف -۵” در تبریز به اتفاق سرهنگ خلبان علی‌محمد نادری (خلبان کابین جلو) عهده‌­دار انجام آخرین مأموریت پروازی خود شد. آن‌ها جهت شناسایی مناطق عراق و مقدمه چینی عملیات جدیدشان به این ماموریت عازم شدند.

پس از بمباران مواضع دشمن و انجام موفق ماموریت خود را برای رسیدن به عید قربان آماده کرد.

پس از بازگشت از کشور عراق در منطقه عملیاتی سردشت به دلیل اختلال در سامانه توسط ضدهوایی پدافند به اشتباه مورد شلیک قرار گرفتند. در طی این اختلال، یک گلوله به سر عباس بابایی برخورد نمود که باعث جراحت و شهادت آنی وی شد. پیکر این شهید بزرگوار را در شاهزاده حسین در شهر قزوین خاک نمودند.

وصیت نامه شهید عباس بابایی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

به خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت می‌کشم وصیت نامه بنویسم. حال سخنانم را در چند جمله انشاءالله خلاصه می‌کنم. خدایا مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده. همسر و فرزندانم را به تو می‌سپارم. خدایا من در این دنیا چیزی ندارم، هرچه هست از آن توست. پدر و مادر عزیزم، ما خیلی به این انقلاب بدهکاریم.

پس از شهادت

پس از شهادت عباس بابایی به پاس قدردانی از زحمات وی، نام او را بر روی اتوبانی مهم در شرق تهران نهادند. همچنین یک میدان در شهر قزوین ساخته شد که در مرکز این میدان، مجسمه‌ای سنگی از عباس بابایی قرار داده شده است. نام این میدان را نیز عباس بابایی نهادند.

در سال ۱۳۹۰ شمسی به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران یک سریال ۲۴ قسمتی از زندگینامه شهید بابایی با نام شوق پرواز تولید و اکران شد. در ادامه فیلم شهادت شهید عباس دوران را در سریال شوق پرواز، می توانید مشاهده کنید.

منابع:

jadoyebavar.ir

https://irdc.ir

tasnimnews.com

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تشریح پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد/ تولید فیلم جنسی دختران ایرانی برای مردان آمریکایی و اروپایی/ دستگیری ۹۶نفر

سردار منتظر المهدی

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

حکومت نظامیان میانمار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.