سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نگاهی به «سوران»، قصه مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان

نگاهی به «سوران»، قصه مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان

مجموعه تلویزیونی «سوران» در کنار پرداختن به برهه‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران، جنبه‌های ارزشمند دیگری از جمله روایت رشادت‌های اقوام ایرانی در دوران دفاع مقدس و اقتباس از داستان‌های حماسی قهرمانان کشور را نیز به تصویر می‌کشد.

مجموعه تلویزیونی «سوران» اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» است که به طور کلی زندگی مردمان کردستان، حماسه‌های آنان در اواخر دهه ۵۰ و جنایات کومله در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب را روایت می‌کند. همزمان با پایان تصویربرداری و پخش سریال «سوران» از خردادماه سال جاری، از آنجا که این اثر اقتباسی از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب است و قصه عشق، مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان را روایت می‌کند، واکنش گروهک‌های مختلف که سال‌هاست درصدد خودمختاری کردستان هستند را در پی داشت.

کریسکان نام محدوده‌ای در کردستان عراق است که پایگاه اصلی حزب دموکرات ایران به‌شمار می‌رفت. امیر سعیدزاده (سعید سردشتی) در حالی که اغلب هم‌بندهای او بدون محاکمه اعدام شدند، بیش از شش سال در زندان‌های گروه کومله و دموکرات مورد شکنجه قرار گرفت و تقریبا تنها نجات‌‌یافته از زندان وحشتناک کریسکان است.

سریال «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده ساخته شده در سازمان سینمایی سوره از ۱۷ خردادماه روانه آنتن شبکه یک سیما شد. این اثر که در ۱۸ قسمت تولید شده است و چهارشنبه و پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲:۱۵ پخش می‌شود، قصه زندگی امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی را در بازه زمانی سال‌های ۵۷ تا ۵۹ روایت می‌کند.

امیر سعیدزاده مبارزی است که هم پیش از وقوع انقلاب اسلامی توسط ساواک و هم پس از انقلاب توسط گروهک‌های تجزیه طلب کومله و دموکرات اسیر و شکنجه شده بود. او هنگامی که که اسیر کومله بود، موفق به فرار از زندان هولناک کومله شد. اسارت بعدی او سه سال و اندی طول کشیده بود تا بالاخره در ۱۳۷۴ آزاد شد. او دوران اسارت خود را اینگونه روایت کرده است: «کُرد وطنش را نمی‌فروشد. به کُردبودن خودم افتخار می‌کنم و از کُردِ ایرانی که تمامیت ارضی ایران را پاس بدارد هم دفاع و حمایت می‌کنم.» شهید امیر سعیدزاده حاضر نشده بود وطنش را بفروشد و همین هم باعث شده بود که ضدانقلاب کینه‌اش را برای همیشه به دل بگیرد.

ماجرای دیدار امیر سعیدزاده با رهبر انقلاب

وی در دیداری که بهمن‌ماه ۹۶ با رهبر معظم انقلاب داشت، گفت: «افتخار دارم که در خدمت عزیزان بزرگی مثل شهید چمران، شهید باکری، شهید بروجردی و شهید صیاد شیرازی بوده‌ام. سرباز همه‌شان بوده‌ام. همه رفتند و من ماندم. علتش چه بوده نمی‌دانم!» رهبر انقلاب نیز در این دیدار به سعید امیرزاده گفت: «خدا شما را حفظ کند و جزو احرار قرار دهد.»

در ادامه دیدار جمعی از راویان دفاع مقدس و همچنین زنده‌یاد امیر سعیدزاده با رهبر معظم انقلاب را مشاهده می‌کنید:

 

ساخت سریالی با موضوع قصه زندگی این آزاده کُرد و روایت جنایات کومله در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب و پخش آن برای اولین بار از قاب رسانه ملی اگرچه با استقبال مخاطبان همراه شده است اما از همان ابتدای پخش زمزمه‌هایی از سوی حزب کومله و طرفداران آن‌ها شنیده می‌شد و این روزها صدای بلند آن‌ها را در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف شاهد هستیم، اما آن‌ها از چه چیزی عصبانی هستند؟

عصبانیت گروهک تروریستی کومله از پخش «سوران»

این فضا تنها به توئیتر و فضای مجازی محدود نمی‌شود. یادداشتی از نادر کیانی سوژه جدیدترین اثر کیانوش گلزارراغب با نام «سیطره» که به مدت ۷ سال در حزب کومله نفوذ کرده بود منتشر شده که در آن از عصبانیت گروهک تروریستی کومله همزمان با پخش سریال «سوران» گفته است.

کیانی در این یادداشت نوشته است: «چرا گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب کُردی خصوصا کومله از پخش این سریال دچار واهمه و وحشت شده و هر بار با درج مقالات و مطالب و خبرهایی در این باب، تلاش می‌کنند تا به افکار عمومی القا نمایند که این سریال یک توهم است. این سریال موفق شده در کشور خصوصا شهرهای کردنشین، بینندگان زیادی را به خود جذب کند و همین مساله باعث نگرانی کومله شده، چرا که سال‌هاست تلاش کرده چهره مبارز و انقلابی و میهن‌دوستی از خود به نمایش بگذارد، چهره‌ای دروغین و خلاف واقع که سوران این‌ چهره کاذب را سیاه کرد و حقیقت را به نمایش گذاشت. پس طبیعی است که به سوران حمله کنند و تحمل دیدن واقعیت را نداشته باشند.

در ۷ سالی نیز که به گروهک کومله نفوذ کردم به چشم خود دیدم عاقبت منتقدان و مخالفان این گروهک چیست؟ یا مرگ و یا ترور شخصیتی و تهدید و ارعاب تا آخر عمر. سوران تنها و تنها بخشی از واقعیت ها را به تصویر کشیده است.

امثال من و شهید امیر سعیدزاده و کیانوش گلزارراغب و ده‌ها فرد دیگر دروغ می‌گوییم؟ پیشمرگان قدیمی و امروزی کومله چه؟ آن‌ها هم دروغ می‌گویند؟ آن‌ها هم جاش و مزدور هستند؟! مگر مدتی پیش در اردوگاه کومله پیشمرگان کومله به دستور سران کومله به سوی یکدیگر تیراندازی نکردند و چند پیشمرگ و همسنگر خودشان را به دست خودشان به رگبار نبستند؟! این هم دروغ است؟!»

همچنین یکی از اعضای گروهک تجزیه طلب کومله در یادداشتی درباره سوژه سریال «سوران» نوشته است: «باز هم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سریالی را تحت عنوان سوران در شبکه یک به روی آنتن برده است؛ آنچه که پیداست، جمهوری اسلامی با تمام وجود برای مخدوش ساختن چهره مبارزانی جنبش کردستان و بالاخص کومله دست به فعالیتی دیگر با ماهیتی مالامال از دروغ زده است. در گذشته با تبلیغاتی عظیم در میان دیگر ملتهای ایران، چهره‌ای کاملا کذب را از کردها به آنها نشان داده بود، اما این حنا دیگر رنگی ندارد، چراکه افراد آزادیخواه، مطرقی و دموکراتیک از دیگر ملل ایران پس از جنبش زن، زندگی، آزادی چهره واقعی کردها را به شکل کاملا واقعی لمس نمودند، بشکلی که نمونی آنرا حتی در سوشیال میدیا نیز میتوان دید؛ تلاش‌های جمهوری اسلامی را فقط می‌توان بعنوان ترس و واهمه از جنبش پیشرو کردستان و ملت کرد دانست، چراکه دیگر ملت‌های ایران کردها را سرمشق مبارزاتی خود در جهت سرنگونی جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.»

مجموعه تلویزیونی «سوران» در کنار پرداختن به برهه‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران، جنبه‌های ارزشمند دیگری از جمله روایت رشادت‌های اقوام ایرانی در دوران دفاع مقدس و اقتباس از داستان‌های حماسی قهرمانان کشور را نیز به تصویر می‌کشد. موضوعی که اهمیت پرداختن به ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

همچنین لزوم به تصویر کشیدن رشادت‌ها و دلاوری‌های قهرمانان کمتر شناخته شده کشور از دیگر مسائلی است که در میان آثار نمایشی سینما و تلویزیون چندان مورد توجه واقع نشده و ظرفیت بالایی برای ساخت آثار تصویری دارد.

پایان پیام/

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

توصیف ژنرال پاکستانی درباره ایران

ایران قوی در تلویزیون پاکستان

چه کسی کردستان را تقدیم ضد انقلاب کرد؟

ضد انقلاب از زمانی جری‌تر شد که قرنی توسط بازرگان برکنار شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.