سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / دعوت وزیر خارجه سریلانکا از شرکت‌های ایرانی برای حضور در این کشور

دعوت وزیر خارجه سریلانکا از شرکت‌های ایرانی برای حضور در این کشور

«علی صبری» وزیر خارجه سریلانکا در نخستین سفرش به تهران در دولت سیزدهم ظهر شنبه ۱۴ مردادماه در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

وزرای خارجه پس از آن بر سر یک میزبه گفت‌وگو نشستند و در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست به همتای سریلانکایی خیرمقدم گفت. سفر ایشان نقطه جدید برای توسعه همکاری‌های دو کشور محسوب خواهد شد. وی افزود: در دیدار امروز طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث قرار دادیم از جمله همکاری‌های اقتصادی، توسعه تجارت و گردشگری و افزایش همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر وجود اراده سیاسی مشترک برای بسط همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دو کشور اتفاق نظر داریم.

وزیر خارجه گفت:‌ درخصوص وجود برخی موانع در روابط دو  کشور گفت‌وگو کردیم. موانع موجود به‌راحتی قابل حل است و برخی موانع در چارچوب حقوق بین‌الملل دارای راهکارهای برون‌رفت از وضعیت کنونی تشخیص داده شد.

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با توجه به سیاست آقای رئیسی و اولویت نگاه به آسیا بر این موضوع اتفاق نظر داشتیم که امروز و در قرن حاضر ظرفیت موجود در قاره آسیا نگاه‌های جهانی و قدرت‌ها را به خود جلب کرده و کشورهای آسیایی بیش از هر زمان دیگری باید با بصیرت و همکاری و نگاه به توسعه منطقه از مسیر گفت‌وگو و تعامل در راستای منافع ملت‌ها بهره‌برداری کنند.

وی افزود: همکاری در منطقه راهبردی اقیانوس هند با توجه به ریاست سریلانکا بر اتحادیه همکاری‌های کشورهای اقیانوس هند موسوم به «آیورا» از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی امروز بود. معتقدیم دوره ریاست سریلانکا بر سازمان آیورا، فرصتی است برای نگاه نیرومندتر به همکاری بین کشورهای آسیایی و همکاری‌های قوی‌تر جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای آسیا و اعضای سازمان آیورا.

وزیر خارجه بیان کرد: در دیدار امروز تمایل خود را برای ادامه همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل، سازمان آیورا مورد تأکید قرار دادیم. در گفت‌وگوی امروز در خصوص آخرین وضعیت اسناد امضا شده قبلی بین دو کشور گفت‌وگو کردیم و همچنین توافقاتی را برای امضای اسناد بیشتر در آینده بین دو کشور مورد توجه قرار دادیم و بر اجرای توافقات موجود اتفاق نظر داریم.

توافق برای آزادی زندانیان دو کشور

وی در ادامه نشست خبری با همتای سریلانکایی گفت: در گفت‌وگوهای امروز، آزاد‌سازی زندانیان ایرانی و سریلانکایی مورد توجه قرار گرفت. در چارچوب موافقتنامه‌های دو کشور، توافق کردیم در آینده نزدیک نسبت به آزادی زندانیان در دو کشور با نگاه انسانی اقدام کنیم و بر تقویت روابط کنسولی و فعال کردن کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته کنسولی بین دو کشور تأکید کردیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با قاچاق انسان و سایر موضوعات قاچاق بین دو کشور گفت‌وگو کردیم و تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در چارچوب حقوق بین‌الملل مورد تأکید ماست. وی اضافه کرد: چای سیلانی در خانه هر ایرانی حضور داشته و سریلانکا ظرفیت بالایی در تولید و صادرات چای و در عین حال دریافت اقلام مختلف از ایران دارد که در این خصوص گفت‌وگو و تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: حضور قوی شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در سریلانکا، فرصت‌هایی از جمله احداث پالایشگاه نفت و ایجاد نیروگاه در این کشور را فراهم کرده است. این از پروژه‌های موفق بخش خدمات فنی و مهندسی ایران در سال‌های اخیر در سریلانکا محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در این خصوص اتفاق نظر داریم که در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی،‌ صدور خدمات پزشکی و صادرات تجهیزات پزشکی و صدور فناوری‌های نوین به موازات همکاری در حوزه‌های اقتصاد،‌ گردشگری، انرژی و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین، همکاری‌های نیرومندتری را بین دو کشور رقم بزنیم.

دعوت از شرکت‌های ایرانی برای حضور در سریلانکا

وزیر خارجه سریلانکا  ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: این اولین سفر به ایران است و باید مدت‌ها قبل به ایران می‌آمدم. به برادر خودم به خاطر انعطاف و قدرت مردم ایران علی‌رغم فشارها تبریک بگویم.

وی افزود: علاقه‌مندیم ایرانی‌های زیادی از سریلانکا بازدید کنند.

علی صبری خاطرنشان کرد: روابط دو کشور از پیش‌زمینه و آینده خوبی برخوردار است. این سفر می‌تواند شروع خوبی برای اتفاقات خوش در آینده باشد. فرصت‌هایی است که سریلانکا می‌تواند در اختیار ایران قرار دهد و دروازه‌ای به جنوب و شرق آسیاست.

وزیر خارجه سریلانکا عنوان کرد: ما در سیاست خارجی دوست همه و دشمن هیچ‌کس هستیم. ما یک موقعیت راهبردی داریم و از شرکت‌های ایرانی می‌خواهم به سریلانکا نگاه کنند.

وی به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی ‌اشاره کرد و افزود: فرصت‌های خوبی برای کسب و کارهای زیاد در سریلانکا وجود دارد و ما در منطقه و در سطح بین‌المللی دوست ایران بودیم و می‌خواهیم به دوستی خود ادامه دهیم. در کنار هم بودیم و همواره از یکدیگر و موضع همدیگر حمایت کرده‌ایم و در مسائل داخلی یکدیگر دخالت نمی‌کنیم.

وزیر خارجه سریلانکا بیان کرد: قرار است ریاست آیورا را برعهده بگیریم و این فرصتی است که بتوانیم وضعیت چندقطبی در دنیای چندقطبی داشته باشیم. ایران می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

علی صبری ادامه داد: امیدوارم برادران و خواهران ایرانی برای تعطیلات خود به کشور سریلانکا بیایند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ابر پروژه چندمنظوره‌ای که اروپایی‌ها نتوانستند ولی مهندسان ایرانی ساختند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور

نشست خبری رؤسای جمهوری ایران و سریلانکا؛ رئیسی: دادگاه‌های بین‌المللی نظام غاصب اسرائیل را مجازات کنند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.